عبدالمالک شنبه زاده روز دوشنبه به مناسبت هفته صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نمایشگاه ها نوروزی، منطقه ای، دهه فجر، اربعین و بازارچه های موقت بودند که نقش موثری در فروش صنایع دستی استان ایلام داشته اند.
وی یادآور شد: هفت هزار و 600 صنعتگر در 33 رشته صنایع دستی در بیش از 100 کارگاه فعال به صورت رسمی فعالیت می کنند که بیش از نیمی
از آنها در بخش تولید گلیم نقش برجسته فعال هستند.
**10 میلیون و 400 هزار دلار صنایع دستی ایلام به خارج از کشور صادر شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: سال گذشته در مجموع 10 میلیون و 400 هزار دلار انواع صنایع دستی این استان به خارج از کشور صادر شده است.
شنبه زاده با بیان اینکه صنایع دستی هنرمندان استان به ۱۵ کشور جهان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می شود، اظهار کرد: گلیم، جاجیم و نمد از مهمترین اقلام صادراتی استان است که در کشورهای مختلف طرفداران بسیاری دارد.

**پرداخت 42 میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران ایلامی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: سال گذشته 42 میلیارد و 250 میلیون ریال تسهیلات به صنعتگران ایلامی پرداخت شد که این تسهیلات برای راه اندازی 785 شغل خانگی و 10 کارگاه صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شده است.
شنبه زاده فروش را موتور نقدینگی و چاره ساز اصلی تولید عنوان کرد و افزود: نبود شبکه فروش محصولات مهمترین مشکل بخش صنایع دستی در این استان است.
وی تاکید کرد: بازاریابی، ایجاد بازار و صادرات محصولات صنایع دستی در این استان رویه مشخصی نداشته و تولید کننده نیز توان تولید و فروش به صورت همزمان را ندارد.

** متوقف شدن ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران ایلامی از سال 92 تاکنون/2 هزار صنعتگر پشت نوبت بیمه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران این استان از سال 92 تاکنون متوقف شده است.
شنبه زاده با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران استان از سال 89 تا 92 انجام شد، اظهار کرد: از مجموع بیش از هفت هزار صنعتگر این استان در این مدت تنها 724 نفر بیمه شده و حدود 2 هزار نفر نیز اکنون متقاضی دریافت خدمات بیمه ای هستند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه صنعتگران متقاضی زیادی خواهان بیمه شدن هستند اما بدلیل محدود شدن ظرفیت استان امکان بیمه کردن آنها وجود ندارد و تنها می توانند به صورت شخصی از طریق صندوق بیمه هنرمندان وزارت ارشاد اقدام کنند که پروسه آن بسیار زمانبر است.
وی اضافه کرد: فعالیت در حوزه صنایع دستی بسیار سخت و طاقت فرساست و باید زمینه بیمه شدن صنعتگران این حوزه فراهم شود از طرفی محصولات صنایع دستی برای تصاحب بازارهای داخلی و خارجی نیازمند تغییر و تحول اساسی هستند و صنعتگران این حوزه باید به سمت تولید محصولات بر اساس سلیقه و نیاز مشتریان حرکت کنند.
**2 روستای هدف صنایع دستی در ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: 2 روستای پشت قلعه آبدانان و زنجیره چرداول به عنوان روستای هدف صنایع دستی در حوزه حصیربافی و گلیم نقش برجسته انتخاب شده اند.
شنبه زاده افزود: این روستاها علاوه بر روستای هدف گردشگری روستای هدف صنایع دستی نیز هستند و شناسایی و برنامه ریزی برای تقویت و احیای رشته های صنایع دستی از برنامه هایی است که در طرح روستاهای هدف صنایع دستی پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: روستاهای هدف صنایع دستی می توانند در برند سازی رشته های صنایع دستی استان تاثیرگذار باشند و این مناطق با یک صنعت دستی خاص معرفی و در سطح ملی و جهانی شناخته می شوند.
به گزارش ایرنا، گلیم نقش برجسته مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و علاوه بر آن گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پای پوش سنتی (گیوه بافی)، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی در این استان است.
20 تا 27 خرداد ماه به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.