به گزارش ایرنا، ایوب درویشی روز یکشنبه در نشست بررسی طرح جوجه یک روزه شرکت کوثر اظهار کرد: این طرح قرار بود سه سال پیش در یکی از روستاهای شهرستان چرداول اجرا شود اما به دلیل اعتراضات مردم و عدم شناخت و آگاهی آنان از منفعت طرح تاکنون اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به بررسی های انجام گرفته هیچ سند قانونی برای ممانعت اجرای طرح از سوی مردم ارائه نشده و آنها عرف را دلیل اصلی مخالفت با طرح اعلام می کنند.
معاون استاندار ایلام افزود: عرف یک مساله مهم برای حل و فصل اختلافات است زیرا عرف یکی از منابع قانون و حقوق محسوب شده که به آن استناد می شود اما مردم باید آگاه باشند که دولت هیچ وقت برای تصرف اراضی مردم اقدام نمی کند و تنها هدف ایجاد طرح اشتغالزا و درآمد برای مردم خود روستا است.
درویشی یادآور شد: بر اساس قانون برنامه ششم برای توسعه مناطق کمتر برخوردار به شرکت ها ، نهادها و سازمان های ملی اجازه داده شده که در این نقاط سرمایه گذاری کنند به همین دلیل شرکت کوثر در زمینه چند طرح در استان پیش قدم شده که امیدواریم با حمایت مردم و همراهی آنان این طرح ها به سرانجام برسند تا از ماحصل آنها شغل ایجاد شود.
وی اضافه کرد: چطور می توان انتظار داشت که در صورت ممانعت از اجرای طرح های جدید، منطقه رشد کند و بیکاری برطرف شود.
معاون اقتصادی استاندار ایلام افزود: بیش از 400 مرغداری در استان وجود دارد که سالانه حدود 50 هزار تن تولید دارند که 16 هزار تن مصرف داخلی و مابقی باید صادر شود.
درویشی هزینه های تولید در استان را بالا دانست و گفت: زنجیره تولید در استان به دلیل نبود کارخانه تولید جوجه یک روزه و مرغ مادر تکمیل نیست.
وی تاکید کرد: اگر خواهان درآمد زایی واحدهای تولیدی مرغداری هستیم، باید زنحیره تولید کامل شود، وظیفه داریم در کنار مردم باشیم، مردم نیز باید دولت را در امر تولید و اشتغال حمایت کنند.
معاون استاندار ایلام اظهار کرد: باید برخی از فرهنگ های ناصحیح مردم اصلاح شود و آنها دولت را رقیب خود ندانند، برای ایجاد طرح های جدید سرمایه گذاری مردم خود استقبال کنند ، خود زمین اهدا کنند و حمایت های لازم صورت گیرد.
درویشی ادامه داد: در استان هایی همچون کرمانشاه و لرستان چندین پروژه توسط شرکت کوثر اجرایی شده اند، اما هنوز طرح های مورد نظر این شرکت در استان اجرا نشده و مدت سه سال به تعویق افتاده اند.
وی تاکید کرد: مردم منطقه برای منفعت خود، ایجاد اشتغال افراد تحصیل کرده و توسعه منطقه باید در اجرای این طرح ها همکاری لازم داشته باشند.
وی از نماینده شرکت کوثر و فرماندار چرداول خواست که بیشترین آمار نیروهای جذب شده این طرح را از مردم بومی منطقه مورد استفاده قرار دهد.
درویشی همچنین خواستار تشکیل یک جلسه در روز عید فطر با مردم روستاهای منطقه که برخی از آنها مخالف اجرای طرح بودند، شد و گفت: خلاصه این طرح، اهداف آن، برنامه های مورد نظر باید به مردم اعلام شود تا آنها با اجرای طرح همراه شوند.
وی افزود: مبلغ سرمایه گذاری اولیه طرح جوجه کشی یک روزه 140 میلیارد ریال است که 80 نفر اشتغالزایی مستقیم و ده ها شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.
فرماندار چرداول نیز در این نشست گفت: مشکل بزرگ سرمایه گذاری در شهرستان ها وجود معارضان است.
مراد یگانه اظهار کرد: هرجا حق مردم است باید پای کار باشیم و مردم را راضی کنیم اما برخی بدون هیچ سند و مدرکی مانع سرمایه گذاری می شوند که باید سفت و سخت ایستاد و اجازه نداد که این اتفاق بیفتد.
وی در خصوص محل مورد نظر برای اجرای طرح جوجه کشی یک روزه اظهار کرد: زمین این طرح، زمین منابع ملی است و به شرکت پیشگامان کوثر اسناد آن انتقال داده شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با آگاهی مردم منطقه از اهداف این طرح شاهد همراهی آنان برای ادامه اجرای آن باشیم.
نماینده شرکت کوثر نیز در این نشست گفت: این پروژه از سال 93 با هدف تامین جوجه یک روزه 6 استان در نظر گرفته شده و زمین مورد نیاز با توجه به نزدیکی به این استان ها در چرداول شناسایی شده است.
نصرالهی اظهار کرد: تمام طرح و نقشه اجرای این طرح تهیه شده و بیش از پنج میلیارد ریال برای تسطیح زمین آن هزینه شده، آماده کلنگ زنی شده اما 2 بار مردم مانع شدند و جاده را مسدود کرده اند و معارض محلی طرح هستند.
وی ادامه داد: این افراد مدعی هستند که عرفا مالک هستند و هیچ اسناد و مدارکی برای ملک مورد نظر ندارد که به دادگاه ارایه دهند.
نصرالهی تاکید کرد: شرکت سرمایه گذاری کوثر، در صورت وجود معارضان به هیچ وجه سرمابه گذاری نمی کند و این طرح را در لرستان اجرا می کند.
وی افزود: نقطه معرفی شده در سطح استان در مالکیت دولت است و هیچ کارت چرایی برای آن صادر نشده است و بر اساس اسناد و مدرک زمین در ید مالکیت دولت است و باید مصمم و مقتدرانه کار اجرا شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان نیز گفت: این طرح عام المنفعه است ، ما به زمین کسی متعرض نمی شویم و بر اساس اسناد و مدارک موجود اسناد این طرح در اختیار منابع طبیعی است و متعلق به شخص خاصی نیست.
رضا احمدی اظهار کرد: مردم منطقه باید تلاش کنید این طرح اجرا شود و از اجرایی شدن آن استقبال کنند زیرا هم اشتغالزایی افراد بیکار منطقه را به دنبال دارد و هم موجب رونق اقتصادی منطقه می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سه طرح جوجه یک روزه، مرغ مادر و طرح کشت و صنعت قرار است توسط شرکت کوثر در استان اجرا شود اما بنا به دلایلی تاکنون اجرای آنها با مشکل مواجه شده است این در حالی است که طرح گلخانه این شرکت در هلیلان پس از رفع اختلافات محلی اکنون توسط شرکت کوثر در حال اجرا است.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.