به گزارش ایرنا، تردد حیات وحش منطقه به مکان جمع آوری پسماندهای شهری در حاشیه جاده ارتباطی ملکشاهی – مهران باعث ایجاد سوانح جاده ای و کشتار بی رحمانه این حیوانات شده است.
ملکشاهی از جمله شهرستان هایی است که فاقد سایت استاندارد دفع زباله و پسماندهای شهری است و همین باعث ایجاد تجمع زباله ها و ایجاد مشکلات زیست محیطی متعددی شده است.
یکی از بارزترین مشکلات این زباله ها رجوع حیات وحش منطقه برای تغذیه به این مکان نامناسب است که علاوه بر بیماری زا بودن این نوع تغذیه برای حیات وحش همجواری با جاده ارتباطی اصلی ملکشاهی و وجود نقاط حادثه خیز و عدم دید مناسب باعث برخورد خودروها و ماشین آلات سنگین با حیوانات وحشی می شود.
یکی از رانندگان این شهرستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: بارها شاهد تلف شدن حیوانات وحشی از جمله روباه ، گرگ و گراز در این مکان بوده که لازم است چاره اندیشی شود.
رضا رجبی افزود: وجود شیب تند همراه با پیچ های خطرناک و فاقد دید بویژه در شب باعث برخورد با این حیوانات و تلف شدن شبانه روزی وحوش شده است.
مدیر محیط زیست ملکشاهی با تأیید غیر استاندارد بودن مکان دفع زباله ها و پسماندهای منطقه کاخل شهر ارکواز در 10 کیلومتری مرکز شهرستان و در حاشیه راه ارتباطی ملکشاهی به مهران گفت: اخطارهای زیست محیطی لازم مبنی بر لزوم ایجاد سایت استاندارد دفع زباله و دفع ضروری این زباله ها به شهرداری داده شده است.
رضا عدالت جو افزود: تجمع زباله ها باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی متعدد و ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان و حیات وحش منطقه است که باید این موضوع مهم در دستور کار شهرداری ارکواز قرار گیرد.
وی اظهار کرد: اکثر این زباله ها پسماندهای خانگی هستند که باعث رجوع حیوانات وحشی جهت تغذیه می شود و متأسفانه قرار گرفتن آن در کنار جاده باعث تلف شدن بسیاری از این حیوانات در اثر برخورد با خودروها می شود.
یک فعال زیست محیطی نیز گفت: درحالی که انگشت اتهام - البته بدرستی متوجه دفع و جداسازی زباله ها در محیط های پیرامون شهرها و روستاهاست، علاوه بر آلوده کردن محیط زیست زندگی انسان ها بخش وسیعی از زیستگاه های حیات وحش استان را آلوده کرده و ادامه حیات حیوانات وحش را در معرض خطر قرار داده است.
احسان معتمدی افزود: تغذیه حیات وحش از زباله یک چالش است، زباله ‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند گاهی توسط حیوانات خورده شده و این مساله باعث مرگ و میر یا بیماری در آنها می‌ شود.
وی اظهار کرد: دور ریختن زباله‌های خشک و قابل بازیافت اشتباه بزرگی است، چرا که بازگشت آنها به چرخه مصرف موجب حفظ منابع طبیعی می‌شود.
وی ادامه داد: اما زباله‌هایی که شیرابه دارند و معمولا در اطراف شهرها و روستاها دفن شده و یا تل‌انبار می شوند در ابعاد مختلفی ایجاد مشکل می‌کنند، نخست اینکه شیرابه آنها زمین را مسموم و حتی با نفوذ به آب های زیر زمینی دامنه تخریب بالاتری پیدا می کنند.
وی افزود: بخشی از این زباله ها توسط حیوانات خورده می شوند که به یک چالش اساسی تبدیل شده است، به خصوص پرندگان و در مکان‌هایی که دریاچه یا رودخانه ای وجود دارد آبزیان با خوردن این زباله‌ها از بین می روند.
وی ادامه داد: مساله به خوردن زباله‌ یا قطعات پلاستیکی که در معده یا گلوی حیوان می‌ ماند و او را به کشتن می‌دهد ختم نمی‌شود. برای مثال تجربه‌ای وجود دارد از آهویی که در اصفهان در سیم رها شده گیر کرده بود.
شهرستان 22 هزار نفری ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد ، بیش از 90 درصد این شهرستان را مناطق کوهستانی و منابع طبیعی تشکیل می دهد و وسعت عرصه های طبیعی بیش از 150 هزار هکتار است که تاکنون در محدوده مناطق حفاظت شده قرار نگرفته اند.
شهرستان ملکشاهی دارای مناطق بکر حیات وحش همچون دره زیبای باجک ، منطقه ویژدرون ، کبیرکوه ، نشاط و بیوره است که انواع جانداران در این مناطق زندگی می کنند.
خرس قهوه ای ، پلنگ ، کاراکاس ، گرگ ، گربه وحشی ، کفتار و انواع پرندگان وحشی از جمله گونه های جانوری هستند که در زیستگاه های طبیعی این شهرستان مشاهده می شوند.
7179/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.