در این یادداشت آمده است:
امروز جمعه یازدهم خرداد و شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، با تدبیر مهندس سلیمانی‌دشتکی، استاندار ایلام، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برای رسیدگی به مشکلات مردم در مصلای شهر ایلام حضور یافتند. این اقدام تنها یک حرکت تبلیغی یا اداری نیست بلکه پیام‌های دیگری نیز دارد.
مسجد به عنوان یک مکان و مجمع عمومی در صدر اسلام کارویژه‌های گوناگونی داشته است. اگرچه کارکرد ویژه‌ی مساجد، ابراز بندگی،کرنش و سجده در مقابل عظمت بی‌منتهای خداوند متعال بوده است، لیکن محل شور و مشورت و اتخاذ تصمیمات اساسی برای مدیریت جامعه نیز به شمار می‌رفته و جایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مساجد، توام با وجه عبادی و مذهبی آن ، بیش از آنچه امروز می‌بینیم، در بین عامه مردم مطرح بوده است.
بی‌گمان، امروز هم می‌توان در سایه دولت اسلامی به احیای نقش اساسی مساجد همت گمارد و ساحت‌های گوناگون آن را مورد توجه قرار داد.
آیا نمی‌توان در کنار مجالس ختم و ترحیم، سنت حسنه ازدواج ، مناظرات سیاسی، مباحث اجتماعی و اقتصادی، آیین‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های هنری را در مساجد برگزار کرد و نگران خدشه به قداست آن نبود؟
نگارنده که طی روزهای اخیر توفیق حضور در مساجد مناطق مختلف استان از زنجیره ‌علیا گرفته تا چنگوله مهران، پهله زرین آباد، بخش میمه، چشمه شیرین بدره، جهادآباد دره‌شهر و ... را داشته‌ام، با ظرفیت‌های عظیم امّا مغفول مانده این مکان‌های عمومی مواجه شده‌ و باور دارم اگر متولیان امر، اهتمام خود را برای احیای نقش مساجد به‌کار گیرند، بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه و حتی خلاء فضاهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه در مناطق مختلف روستایی حل خواهد شد.
منبع: سایت های خبری ایلام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.