به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها در گرما گرم فصل امتحانات پایانی و آخرسال تحصیلی اگر برنامه مناسبی برای سپری کردن روزهای فراغت از تحصیل توسط والدین و دستگاه های فرهنگی ارائه نشود این افراد بیشتر ساعات و لحظه های خود را به بیکاری و بطالت خواهند گذراند.
بی گمان حضور در میان جمع دوستان و افزایش ساعات بیکاری منجر به بروز مشکلاتی برای این افراد خواهد شد که نیاز است برای سالم سازی اوقات فراغت جوانان برنامه ریزی منسجم و مناسبی تدارک دیده شود تا از بسیاری مشکلات و آسیب ها پیشگیری به عمل آید.

** بیکاری عامل بسیاری از آسیب ها است
ساعت های متمادی بیکاری و بی برنامه بودن موجب می شود که فرد احساس ناامیدی و پوچی کند و برای رهایی از این تنهایی، وارد فضای مجازی شود و با مسائل کوچک و بزرگ این دنیای نامرئی خود را مواجه کند و با نشست و حضور در میان جمع دوستان ناباب و باب موجب ایجاد مشکلات دیگری شود.
بیکاری بر اساس اعلام بسیار از کارشناسان عامل بروز بسیاری از آسیب ها و بزهکاری های اجتماعی است که اگر به درستی این اوقات فراغت و بیکاری سالم سازی نشود و برنامه ای برای آن ارائه نشود، گرفتاری های بسیاری گریبانگیر افراد و خانواده هایشان خواهد شد.
بیکاری نوجوانان و حضور آنان در منزل موجب تنش بین اعضای خانواده به ویژه والدین نیز خواهد شد که همین مسائل در خروج نوجوانان از منزل و مستعد شدن آنها برای گرایش به بزهکاری نیز بی تاثیر نخواهد بود.

**دستگاه های فرهنگی در تابستان برنامه های مهارتی و آموزشی و تفریحی ارائه دهند
بی گمان بر اساس واقعیاتی که در جامعه وجود دارد و مشاهدات اکنون دستگاه های متولی امور جوانان در ارایه یک برنامه مناسب و منسجم برای سالم سازی اوقات فراغت توفیقی نداشته و هر کدام از این دستگاه ها سعی دارند با دریافت اعتباراتی در غالب سالم سازی خود را در این مساله دخیل بدانند حال آنکه همین موازی کاری موجب می شود که به درستی نقش و وظیفه آنها در قبال غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ایفا نشود و مسائل عمده تری گریبانگیر این افراد شود.
شاید اگر برنامه منسجم و متمرکزی از سوی یک دستگاه با حمایت و همکاری سایر دستگاه های فرهنگی و اجتماعی مرتبط ارائه می شد به خوبی می توانستیم این اوقات فراغت ها را سالم سازی کنیم و در جهت مهارت آموزی، ارتقا اموزش های فنی و مهارتی در زمینه های مختلف از آنها بهره ببریم.
بی گمان مهارت آموزی یک نوجوان با توجه به گرایش و علاقه خاصی که به یک رشته یا فن خاص دارد نقش مهمی در پرورش خلاقیت و توانمندی آنان و بروز استعدادهای این افراد خواهد داشت.
آموزش آرایشگری، گلسازی، برپایی کلاس های ورزشی، هنری، سفره آرایی، خطاطی، جوشکاری، کامپیوتر، زبان انگلیسی، نقاشی، چرم دوزی، طراحی، فن بیان و صدها حرفه و آموزش دیگر که هر کدام می تواند نقش مهمی در آینده افراد در جامعه داشته باشد و آنها را بسوی یک کار درآمدزا سوق دهد، بدون دریافت هزینه از جوانان و یا تحمیل کم بار مالی بر خانواده ها می تواند در این غنی سازی اوقات فراغت موثر واقع شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام می گوید: موازی کاری مانع و چالش جدی کارآمدی طرح اوقات فراغت جوانان شده است.
محمدرضا تردست اظهار کرد: با توجه به پایان امتحانات مدارس و شروع تعطیلات تابستان قانون گذار نقش برنامه ریزی، هماهنگی برنامه های فراغتی و سیاست گذاری در این زمینه را بر عهده اداره کل ورزش و جوانان قرار داده است.
وی افزود: مهمترین چالش در حوزه اوقات فراغت در سطح استان موازی کاری دستگاه های اجرایی در برنامه ریزی و اجرای برنامه های فراغتی، عرضه محوری در برنامه ریزی، کمبود منابع مالی در بخش های دولت و نهادهای عمومی و غیر دولتی، کمبود امکانات و و منابع فراغتی متناسب با نیازهای جامعه است.
وی اظهار کرد: محورهای 9 گانه برنامه های فراغتی مصوب شورای عالی جوانان شامل برنامه فرهنگی و هنری با تاکید بر تقویت دینی مبتنی بر قرآن و عترت، کتابخوانی، مطالعه پژوهش، برنامه گسترده ورزشی، اردوهای جهادی، مهارت آموزی در ابعاد فنی و حرفه ای، برنامه اوقات فراغت در محیط مجازی و رسانه، گفتگوی جوانان و شناسایی، معرفی و تقدیر از اختراعات و ابتکارات جوانان است.
تردست تاکید کرد: طبق تحقیقات بدست آمده 58 درصد از جوانان اعلام کرده اند که مسئولیت اصلی تدارک برنامه های فراغتی بر عهده دولت است و 57 درصد آنان نیز سازمان ها و ارگان های متولی اوقات فراغت را نمی شناسند.
به گفته وی 75 درصد از جوانان تمایل شدیدی به مشارکت در برنامه های فراغتی سازمان متولی دارند و 50 درصد جوانان نیز معتقدند تشکل های غیر دولتی در پر کردن اوقات فراغت آنها نقش زیادی ندارند.
تردست یادآور شد: بمنظور اثر بخشی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرای برای ساماندهی اوقات فراغت جوانان سامانه اطلاعاتی پایگاه های اوقات فراغت راه اندازی شده و هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند از برنامه های این سیستم استفاده کند.
این در حالی است که استاندار ایلام به سالم سازی اوقات فراغت جوانان و برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی آن تاکید داشته است.
قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به در پیش بودن فصل تابستان از دستگاه های اجرایی استان خواست تا با انسجام لازم برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان همکاری کنند.
وی افزود: باید کمیته ای با عضویت دستگاه های اجرایی تشکیل و برای برنامه ریزی چگونگی گذران اوقات فراغت دانش آموزان همکاری و مشارکت کنند.
وی ادامه داد: هرچه حضور دانش آموزان در برنامه های مختلف فرهنگی، ورزشی، هنری و ... بیشتر باشد، روحیه مشارکت پذیری آنها قوی و زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای آنان فراهم می شود.
استاندار ایلام همچنین با اشاره به وضعیت مدارس استان و استاندارد نبودن برخی فضاهای آموزشی تاکید کرد: اگرچه افراد خیر در این زمینه مشارکت داشته ولی همچنان نیازمند همکاری مردم هستیم.
وی در ادامه در خصوص استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده گفت: آموزش و پرورش این فضاها را با هدف کسب درآمد در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و شهرداری ها نیز سهم 5 درصد آموزش و پرورش از عوارض را رعایت کنند.
با امید به اینکه بتوان با توجه ویژه به سالم سازی اوقات فراغت موجب جهت دهی مناسب به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و ارتقا مهارت آموزی و شکوفایی خلاقیت های آنان شد.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.