دکترمحمد علی رحمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عامل بیماری تب کریمه کنگو در دام زنده هیچ گونه علامت و نشان خاصی ندارد در حالی که امکان ابتلای دام به این بیماری دور از ذهن نیست.
وی افزود: وجود بیماری در گوشت های کشتار شده در مراکز غیر مجاز با توجه به اینکه هیچ گونه کارشناسی و نظارتی بر روی سلامت دام، لاشه و نیز نوع ذبح آنها صورت نمی گیرد بیشتر از کشتارگاه های مجاز است.
علی رحمی یادآور شد: مصرف کنندگان بهتر است گوشت مورد نیاز خود را از قصابی ها و اماکن دارای مجوز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند چرا که خطر آلودگی این گوشت ها به بیماری تب کریمه کنگو به مراتب کمتر از مراکز غیر مجاز ذبح و عرضه دام است.
وی گفت: با توجه به کمبود و گرانی دام زنده در استان ایلام، بسیاری از مراکز غیر مجاز اقدام به وارد کردن دام زنده از دیگر استان های کشور می کنند که بعضی از این استان ها کانون تب کریمه کنگو در کشور محسوب می شوند.
وی یادآور شد: در مراکز غیرمجاز کشتار دام گاه مشاهده می شود که فرد قصاب در یک زمان و با یک چاقو و دستکش بدون شست و شو و ضد عفونی کردن اقدام به ذبح چندین راس دام می کند که همین عامل باعث انتقال بیماری از یک دام به دام دیگر می شود.
علی رحمی تاکید کرد: عدم رعایت این گونه موارد و بی احتیاطی احتمال ابتلای مصرف کنندگان و نیز کسانی که با دام در ارتباط هستند را بیشتر می کند.
وی به مصرف کنندگان توصیه کرد: گوشت قرمز را پس از خرید 24 ساعت و دل و جگر را تا 48 ساعت در دمای 6 درجه یخچال و خارج از فریزر نگهداری کنند تا عامل بیماری از بین برود.
وی از قصابان نیز خواست گوشت تحویل گرفته از کشتارگاه را در یخچال های محل کار خود نگهداری کنند و در فصل تابستان و با توجه به گرمای هوا بیرون گذاشتن گوشت خارج از یخچال و در هوای آزاد ممنوع است.
به گفته علی رحمی در صورت مشاهده لاشه های احشام خارج از یخچال با قصابان خاطی برخورد و پرونده آنها تحویل مراجع قضایی می شود.
به گزارش ایرنا، احتمال آلودگی چوپانان، دامداران، قصابان، افراد پشم چین، مصرف کنندگان بی رویه گوشت قرمز به تب کریمه کنگو بیشتر از سایرین است.
هرچند در استان ایلام به واسطه سم پاشی احشام و اخطارها و توصیه های بهداشتی مکرر هیچ گونه ابتلایی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است اما سال گذشته این بیماری عامل مرگ تعدادی از شهروندان برخی استان های کشور گذشته شد.
تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریور ماه شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.