به گزارش ایرنا ، زندان هیچ گاه یک انتخاب نبوده است اگرچه گزینش مدل زندگی بزهکارانه به نوعی انتخاب غیر مستقیم زندانی بودن و شدن را در ذات خود مستتر دارد اما زندان برای غیر بزهکار نیز قابل پیشامد است.
تصور انگ زندانی جرم غیر عمد را گرفتند برای هرکسی در هر موقعیتی محال نیست که همه کم و بیش مصادیقی از شرح حال زندانیان جرایم غیر عمد رامی شناسند افرادی که تا پیش از ان تصور زندان برای انان بیراه ترین احتمالات بوده است.
شرایط اکنون زندگی لبریز از پیچیدگی موقعیت ها، فزونی ابهام و انواع احتمال ها در پس و پیش هر کار و مشغله است ، افزایش مخاطرات در معمول ترین فعالیت ها به طور معمول ابستن بد وخوب بسیار از جمله زندانی جرایم غیر عمد شدن است .
موارد جرم غیر عمد در لابلای زندگی سالم روزمره قرار دارد رخدادهای منفی و ناخواسته از حوادث رانندگی و غیر ان گرفته تازیان و ضرر در فعالیت های اقتصادی و ناتوانی در ادای تعهدات مالی و بدترو البته جدید تر از همه اینها ناکامی در ازدواج از بسترهای اشنا و مشهور شکل گیری جرائم غیر عمد است.
به تعبیر حقوقیان جرم غیرعمدی، فعل یا ترک فعلی است که وقوع آن بدون اراده فاعل بوده، اما به هر حال قانون را نقض کرده است ومنشا اسیب و زیان شده و اینک باید مجازات را متحمل شودو جبران کند.
سویه اندوهناکتر اینکه زندان فقط مجازات مجرم نیست که معمولا بیشتریتن تبعات منفی زندانی اعم از معیشتی و عاطفی دامن خانواده زندانی و مجرم را می گیرد واینسان است که خانواده محبوسان جرایم غیر عمد مظلومترین همه خانواده های گرفتار هستند.
اکنون این مظلومترین خانواده ها چشم امید به همت نسیم مهر دوخته اند که قافله بهار را در این روزهای اول خرداد در شهر و روستای کشوراز جمله امروز استان ایلام به جنبش افکنده است قافله ای که جویای عزم نیکوکارانه وهمت همدلانه مردم است.
پنجم خرداد ماه با عنوان روز ملی حمایت از خانواده های نیازمند زندانیان (نسیم مهر) نامگذاری شده است، این روز با هدف توجه بیشتر عموم به مشکلات خانواده های نیازمند زندانیان و لزوم حمایت همه جانبه از این قشر آسیب پذیر، بنا به پیشنهاد سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.
انجمن حمایت از زندانیان استان ایلام چندسالی است که در این ایام جشن گلریزان برگزار و از خیران دعوت می ‌کند تا در این کار خیر و حسنه شریک باشند.
امروز هم همانند سال های گذشته و با یک روز تاخیر به مناسبت پنجم خرداد ماه روز نسیم مهر(حمایت از خانواده های زندانیان)، جشن گلریزان برای آزادسازی زندانیان غیرعمد، در سالن بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس شهر ایلام برگزار شد.
خیرین نیکوکار بار دیگر در آزاد سازی زندانیان غیر عمد، بارقه امیدی در دل خانواده های آنان کاشتند و امید به ساختن زندگی دوباره را در زندگی تعدادی از این زندانیان تجدید کردند.
کسانی که درد دیگران را درد خود دانسته و در افق گسترده دیدشان همنوعان خود را جای می دهند تا پرده تیرگی مشکلات را از آسمان زندگی دیگران کنار بزنند، در این ماه پر برکت لبخند را بر لبان خانواده های بدهکار غیرعمد بنشانند.
مدیرعامل ستاد دیه استان ایلام در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: این جشن همتی بلند با اهداف خداپسندانه است که در راه آزادسازی زندانیان غیرعمد وبرگشت آنها به آغوش خانواده همه ساله برگزار می گردد.
علی حسنود ضمن قدردانی از مشارکت افراد خیر در این همایش افزود: سنت توجه به ایتام و نیازمندان و دستگیری از مستمندان از سنت های دیرین منطقه است و خیرین و دیگر اقشار جامعه در این مسیر نیک منشانه پیش قدم می باشند.
مدیرعامل ستاد دیه استان ایلام کمک به زندانیان جرائم غیرعمد را از برکات ماه مبارک رمضان بیان کرد و یادآور شد: امسال هم همانند سال های گذشته خیران و نیکو کاران شرکت کننده کمک های نقدی وغیر نقدی خود را به منظور حل مشکلات مالی خانواده زندانیان بی بضاعت اختصاص دادند تا زمینه آزادی چند تن دیگر از زندانیان غیر عمد در استان فراهم گردد.

** 137 زندانی در انتظار حمایت خیرین
مدیرعامل ستاد دیه ایلام گفت: هم اکنون 137 زندانی جرائم غیرعمد در زندان های این استان برای آزادی چشم انتظار کمک ها و همراهی خیرین هستند.
علی حسنوند اظهار کرد: این افراد به علت ناتوانی در پرداخت بدهی خود، محکوم به پرداخت مواردی چون دیه حوادث رانندگی، پرداخت مهریه، نفقه و بدهی مالی در زندان های این استان به سر می برند.
وی بدهی این زندانیان را 120 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به دلیل مبلغ بالای بدهی برخی از این محبوسان و همچنین تعدد آن‌ها در صدد هستیم با تکیه بر موضوع صلح و سازش ضمن جلب گذشت حداکثری از پرونده‌ها، زمینه آزادی بسیاری از محکومان تحت حمایت این مجموعه حمایتی را در سال جدید فراهم کنیم.
مدیرعامل ستاد دیه ایلام تاکید کرد: سال گذشته 81 زندانی دیه و جرائم غیر عمد(79 مرد و 2 زن) از زندان های این استان با کمک مردمی آزاد شدند.
حسنوند با اشاره به تفکیک نوع محکومیت این افراد اظهار کرد: 68 نفر از این افراد به دلیل بدهی مالی، سه نفر با بدهی دیه و 10 نفر نیز با بدهی نفقه و مهریه درحبس بودند که با کمک های مردمی و رضایت از شاکیان از زندان آزاد شدند.
وی تاکید کرد: در 2 سال گذشته و با کمک خیران 159 زندانی جرائم غیرعمد از زندان های استان ایلام آزاد شده اند.

** جشن گلریزان زندانیان نیازمند چهارشنبه در ایلام برگزار می شود
مدیرعامل ستاد دیه استان ایلام از برگزاری جشن گلریزان در روز چهارشنبه هفته جاری در نقاط مختلف استان خبر داد و گفت: امیدواریم در جشن گلریزان امسال زندانیان جرایم غیرعمد که نهم خرداد ماه برگزار می شود به همت خیرین زمینه آزادی بخش قابل توجهی از زندانیان فراهم شود.
حسنود افزود: با زندانی شدن هر فرد چندین خانواده درگیر مسائل و مشکلات ناشی از آن می شوند و حتی احتمال بزهکار شدن فرزندان زندانیان نیز وجود دارد به همین دلیل امیدواریم تا با کمک های خیرین زمینه آزادی زندانی های بیشتری بویژه افرادی که به دلیل جرایم غیرعمد در حبس به سر می برند فراهم شود.

** قفل این زندان را خیران بگشایند
زندانیان جرایم غیرعمد ، هنوز در انتظار کمک های انسان دوستانه خیران، برای بازگشت به آغوش گرم خانواده هستند، لازم است در این ماه خیرین برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اهتمام کنند و از سرچشمه های که در این زمینه صورت می گیرد برای شاد کردن خانواده‌های زندانیان غیرعمد بهره بگیرند چرا که تلاش خیرین برای گره گشایی در کار نیازمندان اجر اخروی دارد.
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.