عبدالمالک شنبه زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این هیات از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری پژوهشکده باستان شناسی کشور به منظور بررسی باستان شناسی حوزه رودخانه سیمره وارد این استان شده است.
وی یادآور شد: تیم 12 نفره باستان شناسان برجسته جهان از کشورهای اتریش، آلمان، ایتالیا و صربستان در این هیات حضور دارند و تا نیمه خردادماه جاری در استان فعالیت می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: برای نخستین بار پس از انقلاب است که یک هیات خارجی برای انجام کاوش های باستان شناسی وارد این استان می شود.
شنبه زاده اظهار کرد: پیش از این پژوهش های موردی در حوزه آبریز سد سیمره توسط برخی باستان شناسان انجام شده بود اما این هیات مشترک، رودخانه سیمره از نقطه شروع در استان ایلام تا پایان آنرا به صورت کلی مورد پژوهش قرار می دهند.
وی تاکید کرد: پس از بررسی باستان شناسی رودخانه سیمره، چند سایت برای انجام کاوش های علمی و اهداف مورد نظر از این کاوش ها توسط هیات مشترک ایران و اروپا مشخص خواهد شد.
وی یادآور شد: رودخانه سیمره به عنوان مهد یکجانشینی و تمدن بشر امروزی دارای سایت های تاریخی و پیش از تاریخ فراوانی است و بیشترین آثار باستانی این استان متعلق به حاشیه رودخانه سیمره است.
به گزارش ایرنا، رودخانه سیمره، بزرگترین رودخانه استان ایلام است که مرز جغرافیایی استان ایلام را از استان لرستان که همسایه ی شرقی است، متمایز می کند.
سرچشمه این رودخانه در استان های همدان و کرمانشاه است که شاخه ای از آن به نام های گاماسیاب در همدان، قره سو در کرمانشاه و سیمره در لرستان و ایلام معروف هستند.
این رودخانه در منطقه عمومی هلیلان وارد خاک استان ایلام می شود و رودخانه های چرداول، جزمان، شیروان، کلم، سیکان، دره شهر، سیاه گاو و کشکان به آن متصل شده و از پل معروف و باستانی گاومیشان عبور می کند.
این رودخانه با عبور از دل رشته کوه های زاگرس در غرب کشور از سمت شمال به جنوب، در مسیر جریان خود دلتای وسیعی را تشکیل می‌دهد که از قرن ها پیش محل سکونت ایرانیان باستان بوده است.
رود سیمره در میان بومیان منطقه به آب خشمگین معروف است و در گذشته به خواب، خواسپ و اوکنی شهرت داشته است.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.