به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: امروز باید با تدوین برنامه ‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سمت مدیریت مصرف آب و کاهش پیامدهای ناشی از بحران کمبود آب حرکت کنیم، چرا که این مهم در دهه های اخیر مورد کم توجهی قرار گرفته و باعث شده امروز با مشکل کم ‌آبی و افزایش مصرف آب مواجه شویم.
وی حفاظت از منابع آب زیرزمینی را بسیار مهم برشمرد و افزود: برای مدیریت منابع آبی باید چاه های غیرمجاز مسدود و بهره برداری از چاه های کشاورزی توسط کنتورهای هوشمند کنترل شود.
استاندار ایلام بر لزوم آبرسانی به سکونتگاه های شهری و روستایی اشاره کرد و یادآور شد: مشکلات مربوط به تامین آب شرب شهرها و روستاها در استان باید اولویت بندی و تامین آب شرب با بررسی های کارشناسی در دستور کار قرار گیرد.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: با اراده قوی می توانیم بسیاری از مشکلات موجود را در داخل استان حل کنیم، لازم است مشکلات استان را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
گفتنی است، ظرفیت منابع آبی زیر زمینی استان سالانه 320 میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود 295 میلیون متر مکعب آن برداشت می شود.
به زعم کارشناسان 93 درصد آب شرب تصفیه شده در این استان به مصارف کشاورزی و دامپروری می رسد و تولید محصولات آب بری چون محصولات جالیزی، کشت سبزی، برنج، آبیاری به روش سنتی، تامین آب مورد نیاز احشام و مکانیزایسون نبودن اراضی کشاورزی نیز مزید بر علت افزایش مصرف آب است.
بیش از یک هزار و 700 حلقه چاه در استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 400 مورد برقی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب کنترل مصرف در این حوزه، باید بر روی آنها کنتور هوشمند (فهام) نصب شود.
3032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.