به گزارش ایرنا، سید محمدهادی ایازی عصر چهارشنبه در نخستین مجمع سلامت استان ایلام اظهار کرد: ریاست مجمع سلامت در استان ها بر عهده استانداران و در شهرستان ها بر عهده فرمانداران است.
وی با اشاره به اینکه عوامل فردی، سن، جنس و ژنتیک تنها 25 درصد در سلامت افراد تاثیرگذار است، تاکید کرد: 75 درصد باقیمانده به متولیان دستگاه های اجرایی دیگر باز می گردد به همین دلیل مجامع سلامت در سطح ملی و استانی در راستای جلب مشارکت تمامی ارکان تاثیرگذار در سلامت مردم تشکیل شده است.
یادآور شد: اجتماعی شدن سلامت، تحقق سلامت همگانی و کاهش نابرابری ها در این حوزه از رویکردهای نوین وزارت بهداشت است و به این منظور باید مشارکت مردم به صورت گسترده جلب شود.
ایازی با بیان اینکه تلاش می شود در چارچوب نظام مشارکت بین بخشی از ظرفیت بخش های مختلف استفاده شود، تاکید کرد: هیچ دستگاهی نیست که در موضوع سلامت نقش نداشته باشد و همه دستگاه موظفند رسالت خود را بدرستی انجام دهند.
وی یادآور شد: نظام سلامت باید در کنار انجام ماموریت های خود به سمت مردم و جامعه حرکت کند تا با کار بین بخشی، حمایت طلبی و مشارکت مردمی، سلامت مردم را ارتقا داده و هزینه های نظام سلامت را کاهش دهد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: مفهوم اجتماعی شدن سلامت به معنای همکاری و همراهی ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه تمامی بخش های حاکمیت به منظور کاهش نابرابری ها و تحقق عدالت در موضوع سلامت است.
ایازی اضافه کرد: در تمامی محلات شهری و روستایی سراسر کشور، کانون سلامت محله با هدف کمک به افزایش مشارکت موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله تشکیل می شود.
وی تاکید کرد: نوع مشارکت مردم در این کانون ها باید آگاهانه، داوطلبانه، بدون چشمداشت، مسئولانه وعادلانه باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر در جلب مشارکت مردم در ارتقا سلامت جامعه دست پیدا کرد.
وی تاکید کرد: تا کنون کانون های مختلف از جمله دیابت، سالمندی، پیشگیری از مصرف دخانیات و کودک و مادر به صورت نمونه در برخی مناطق کشور تشکیل شده که بسیار تاثیر گذار بوده است و باید به دیگر مناطق کشور گسترش یابد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: پس از تشکیل کانون های سلامت محله، مجمع سلامت محله با حضور نمایندگان مردمی شامل اعضای کانون ها، نمایندگان گروه های مرجع شامل اساتید دانشگاه و پزشکان و نمایندگان دستگاه های دولتی در هر محله تشکیل می شود.
ایازی با بیان اینکه فراهم کردن مشارکت ساختارمند مردم و توانمندسازی جوامع محلی از اهداف تشکیل مجمع سلامت محلات است، یادآور شد: مجمع سلامت محله کار شناسایی و بررسی مشکلات مربوط به سلامت هر محله را انجام می دهد و مشکلاتی که حل آنها در توان مجمع نباشد را به مراجع بالاتر شامل شهرستان، استان و کشور ارجاع می دهد.
به گزارش ایرنا، نخستین مجمع سلامت استان ایلام، توانمندسازی، مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی در سلامت عصر چهارشنبه با حضور معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی استان ایلام برگزار شد.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.