مازیار سلیمان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در همین راستا پرونده پنج زنبوردار متخلف به مراجع قضایی برای رسیدگی بیشتر ارجاع داده شده است.
وی افزود: یکی از جیره های اصلی غذای پرنده زنبورخوار را انواع زنبورها تشکیل می دهد و کندوهای زنبور عسل به عنوان یک غذای سهل و در دسترس برای این پرندگان محسوب می شود.
سلیمان نژاد با بیان اینکه این پرندگان موجب بروز خسارت به زنبورداران می شوند، یادآور شد: پرورش دهندگان زنبور برای کاهش زیان و ضرر و حفظ کندوهای خود اقدام به مسموم کردن پرندگان با طعمه آلوده به سم می کنند.
وی اضافه کرد: در روزهای گذشته تعدادی از این زنبورداران با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام خواستار رسیدگی به حمله گروهی پرندگان زنبورخوار به کندوهای عسل شدند.
وی تاکید کرد: کارشناسان محیط زیست روش های مختلفی برای حفاظت از کندوها و دفع حمله این پرندگان به زنبورداران ارائه دادند که در این روش ها ضمن حفاظت از کندوهای عسل، پرندگان زنبورخوار نیز تلف نمی شوند.
سلیمان نژاد اظهار کرد: همچنین با سازمان جهاد کشاورزی مذاکرات و مکاتباتی صورت گرفته است که در روزهای آینده دوره های ترویجی برای زنبورداران در خصوص مقابله بی خطر با پرندگان زنبورخوار برگزار شود.
وی با بیان اینکه پرندگان زنبورخوار در نقاط مختلف استان از جمله آبدانان، ایلام و صالح آباد تلف شده اند، تاکید کرد: هرگونه اقدام در مورد کشتن و از بین بردن پرندگان زنبورخوار جرم محسوب شده و با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، بنا بر نظر کارشناسان، زنبورداران باید به جای استفاده از سم و مسموم کردن طعمه پرندگان از روش های دیگری برای فراری دادن آنها استفاده کنند که استفاده از مترسک، نصب بادکنک و بادبادک بزرگ در ارتفاع زیاد، پرندگان شکاری بزرگ تربیت شده نظیر شاهین و قرقی، استفاده از ضبط صوت با پخش صدای مهیب حیوانات و پرندگانی که زنبورخوارغذای آنها است از جمله این روش هاست.
یک هزار و 211 نفر از جمعیت 580 هزار نفری استان ایلام سالانه 600 تن عسل مرغوب از حدود 72 هزار واحد کلنی برداشت می کنند.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.