به گزارش ایرنا، رضا احمدی روز چهارشنبه در نخستین گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونان حفاظت و امور اراضی سراسر کشور در ایلام اظهار کرد: صدور سند تک برگ برای حفظ و صیانت از اراضی ملی بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه نابودی طبیعت مرگ زیستمندان دیگر از جمله انسان را در پی دارد، تاکید کرد: برای صیانت و حفاظت از اراضی و نیز اقدامات توسعه ای و احیا نیاز به سند تک برگ رسمی است.
احمدی توضیح داد: با صدور و اخذ سند رسمی دیگر معارضان و متصرفان نمی توانند در اراضی ملی تصرف، تخریب یا تغییر کاربری داشته باشند و منابع طبیعی با فراغت بال عملیات های توسعه و احیای جنگل ها را انجام می دهد.
وی با تاکید بر مشارکت مردم در طرح های منابع طبیعی گفت: در استان ایلام 124 تعاونی بهره بردار دارای مجوز وجود دارند که در قبال استفاده از فراوده های طبیعی عرصه های ملی در حفاظت، صیانت و نگهداری از این اراضی مشارکت دارند.
وی یادآور شد: از گستره 640 هزار هکتار اراضی جنگلی استان ایلام 330 هزار هکتار آن توسط مردم و بهره برداران و جوامع محلی نگهداری می شود و با این روش علاوه برای حفظ عرصه از دستبرد زمین خواران و سودجویان، هزینه نگهداری از اراضی ملی برای دولت نیز کاهش یافته است.
احمدی مشارکت و آموزش همگانی مردم، تسریع در فرایند کاداستر و حدنگاری، پایش و نظارت مستمر، گشت و کنترل ، استافده از تکنولوژی های نوین سنجش از دور را از جمله راه های افزایش ضریب حفاظت از عرصه های ملی دانست.
وی با اشاره به طرح ها و برنامه های نوین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اظهار کرد: با رعایت چهارچوب های قانونی و برخی ضوابط و شرایط 90 هزار هکتار از راضی ملی به منظور افزایش اشتغال و توسعه استان به مردم واگذار شده است.
وی تعیین تکلیف 20 هزار هکتار اصله نهال بومی، کاشت گیاهان دارویی و اقتصادی کردن عرصه های ملی در سطح یک هزار هکتار، انجام 300 هزار هکتار عملیات آبخیزداری ، اجرای پنج هزار هکتار کمربند حفاظتی را از دیگر اقدام های منابع طبیعی استان ایلام برشمرد.

** 120 مصوبه قانونی در سال برای حفاظت از عرصه های ملی استان ایلام تصویب می شود
رئیس کل دادگستری ایلام نیز در این گردهمایی گفت: مراجع قضایی استان ایلام طبق قانون و بر اساس منویات مقام معظم رهبری و دستور رئیس قوه قضاییه و بخشنامه های ریاست جمهوری با مشارکت دستگاه های مرتبط به ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری همواره از اراضی ملی استان حراست می کند.
محمد رزم افزود: با توجه به اهمیت حفظ و صیانت از عرصه های ملی استان ایلام، دادگستری استان با انجام نشست های مختلف به طور میانگین 120 مصوبه به تصویب می رساند و برخی از این مصوبه ها به لحاظ اهمیت موضوع در شورای تامین استان نیز مطرح می شوند.
وی با بیان اینکه جرم های مرتبط به طبیعت رو به افزایش است، اظهار کرد: انجام اعمال خلاف های زیست محیطی به شیوه های گوناگون از جمله تصرف، تخریب، آتش سوزی ، قطع درختان،... باعث حساسیت اقشار مختلف مردم و افکار عمومی شده است.
وی انجام جرایم زیست محیطی را که با نام جرم شناسی سبز شناخته می شوند را بسیار مخرب و مخاطره امیز دانست و تاکید کرد: این جرائم به طور مستقیم سلامت همه زیستمندان و جانداران از جمله انسان را نشانه می گیرد و نوعی نسل کشی محسوب می شود.
رزم یادآور شد: یکی از پدیده ها در زمین زمین خواری ایجاد تفرجگاه های کوهستانی در مناطق مرتفع و ساختمان سازی در کوهستان ها و ارتفاعات است که رواج و تداوم آن پیامدهای منفی برای طبیعت استان ایلام به دنبال خواهد داشت.

باید برای اراضی ملی استان ایلام نقشه های جدید تهیه شود
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان ایلام نیز گفت: با توجه به صدور سند، کاداستر و حدنگاری های انجام شده، صدور سند برای اراضی ملی استان رشد 20 درصدی داشته است.
عبدالحمید مرادی افزود: سال گذشته بر اساس بخشنامه ها برای100 درصد اراضی تعیین شده استان ایلام سند مالکیت انفال ملی صادر شده است.
وی یاداور شد: یکی از چالش ها و مشکل های مهم در راستای صدور سند و کاداستر کمبود منابع مالی و اعتباری است که این نبود منابع مالی در ادارت ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام فرایند سندگذاری عرصه های ملی را با کندی مواجه کرده است.
مرادی یکی دیگر از معضل های پیش رو در حوزه انجام سند برای اراضی ملی استان ایلام را قدیمی بودن نقشه های عرصه ها عنوان کرد و گفت: نقشه های مجود قدیمی بوده و این قدیمی بودن نقشه ها تبدیل اسناد به کاداستر و سند رسمی را با مشکل و سختی مواجه کرده است.
وی افزود: با توجه به قدیمی بودن نقشه های اراضی ملیف در برخی از نقشه ها خلاء ها و اشکالاتی وجود دارد که همین خلاء سو استفاده و فرصت سودجویی برای زمین خوران را مناسب کرده است که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضورمعاون حفاظت وامور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیران ستادی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری و معاونان حفاظت و اموراراضی منابع طبیعی سراسر کشور در سالن نشست های استانداری ایلام برگزار شد.
فردا نیز کارگاه اموزشی برای معاونان حفاظت و اموراراضی منابع طبیعی برگزار می شود، این کارگاه هر سه ماه یکبار با هدف اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات به میزبانی یک استان برگزار می شود.
هفته گذشته نیز استان ایلام به مدت میزبان معاونان فنی منابع طبیعی کل کشور بود.
7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.