به گزارش ایرنا، فریبرز غیبی روز سه شنبه در همایش و کارگاه آموزشی بررسی الگوی های موفق جنگلکاری کشور در ایلام اظهار کرد: کاهش یا از بین رفتن حق آبه جنگل ها موجب از بین رفتن تدریجی حیات در عرصه ها و طغیان آفات و امراض جنگلی می شود کما اینکه هم اکنون در برخی مناطق کشور انواع آفات در بین عرصه های جنگلی شیوع دارد.
وی افزود: باید مسئولان آگاه باشند حیات همه زیستمندان در گرو سلامت جنگل و عرصه های طبیعی است و حفظ و احیا و توسعه اراضی ملی نیازمند تخصیص اعتبارات کلان و توجه ویژه مسئولان به موضوع جنگل و بیابان زدایی در تصمیم های کلان کشوری است.
غیبی تاکید کرد: واقعیت این است که وضع عرصه های طبیعی و زیستی کشور مخرب و نامطلوب و بحران کمبود آب نیز بسیارجدی است و نباید به سادگی از کنار این بحران های به وجودآمده گذشت.
وی همچنین به کارشناسان منابع طبیعی تاکید کرد: نباید تنها به کاشت نهال و درختان توجه کنند و باید همه بدنه جنگل و مرتع از جمله گیاهان و بوته ها را در مطالعات خود لحاظ کنند چرا که زیراشکوب عرصه ها به عنوان بخشی از زنجیره جنگلی ارتباط مستقیم با سلامت و تداوم حیات درختان دارد.
نماینده دفتر حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: یکی از مشکلات عمده در موضوع صیانت و توسعه جنگل ها و اراضی قدیمی بودن شیوه های حفظ و نگهداری ازعرصه ها و توسعه این اراضی است.
محمدرحیم رستمانی افزود: سازمان جنگلها، مراتع و ابخیزداری کشور در صدد انجام طرح های برنامه محور است که فرایند اجرای این طرح ها در درازمدت دچار خلل نشود و ثبات در اجرای آنها حتی با تغییر مجریان و کارشناسان وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: برنامه محوری از اجرای سلیقه ای و اجرای طرح ها مبتنی بر سلیقه شخصی یا گروهی جلوگیری می کند و آیندگان نیز بر اساس معیارهای تعیین شده کار را ادامه داده و شیوه های نوین را با ان تلفیق می کنند.
رستمانی گفت: در گذشته رویکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور واگذاری اراضی ملی به مردم بود که این سیاست موجب بروز مشکلاتی از جمله تغییر کاربری زمین ها شد و اکنون بهره برداری مشارکتی اقتصادی دولت با مردم در عرصه ها مد نظر است.
وی توضیح داد: در این طرح مردم در ازای حفاظت و صیانت از عرصه های ملی و توسعه آن، از فرآورده های جنگلی( مثل کاشت گیاهان دارویی و خوراکی در زیراشکوب جنگل ها وفروش آن) بهره برداری کارشناسی شده انجام می دهند.
به گزارش ایرنا، این همایش و کارگاه آموزشی با حضور معاونان فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و جمعی از مسئولان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ایلام برگزار شد.
این کارشناسان دیروز نیز از طرح های موفق جنگلکاری و نهالستان های شهرستان های ایوان و مهران بازدید کردند.
7172 /6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.