به گزارش ایرنا، وحید جعفریان عصر دوشنبه در حاشیه بازدید معاونان فنی ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور از طرح های نهال و جنگل کاری استان ایلام اظهار کرد: اجرای این طرح یک انقلاب عظیم در زمینه مشارکت و آموزش مجریان، جوامع محلی و بهره برداران در خصوص احیا، توسعه و حفاظت عرصه های ملی و نهال کاری محسوب می شود.
وی افزود: در این طرح 10 هزار کارشناس ترویج برنامه های آموزشی و احیایی را با استفاده از لایه های اطلاعاتی و مطالعاتی در خصوص منابع طبیعی و احیا و توسعه اراضی ملی برای گروه هدف اجرایی می کنند.
جعفریان یادآور شد: هدف از اجرای طرح نظام جامع ترویج و پروژه هایی از این قبیل توجه به جوامع محلی و بهره بردارانی است که از عرصه های ملی و فراورده های جنگلی و مرتعی ارتزاق می کنند تا در قالب این طرح ها علاوه بر سودآوری اقتصادی از عرصه ها صیانت از اراضی ملی نیز است.
وی اجرای موفق طرح های ترویجی و آموزشی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را منوط به مشارکت مردم و جوامع محلی در اجرای پروژه های منابع طبیعی و برخورد جدی با متخلفان، سودجویان و زمین خواران را از اولویت های اصلی این سازمان برشمرد.
وی گفت: مدیریت پایدار سرزمین و عرصه های ملی با نگاه توسعه ای و صیانت از عرصه ها بدون مشارکت و حضور جوامع محلی امکان پذیر نیست و در اجرای طرح های ساز و کارهای منطبق با معیشت و زندگی جوامع محلی و گروه های هدف در نظر گرفته شده است.
وی با تحسین از اقدام های توسعه جنگل و نهال کاری در استان ایلام با استفاده از تکنیک های نوین و شیوه های موثر ابداعی هدف در خصوص حضور معاونان فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ایلام تاکید کرد: با توجه به موفقیت استان ایلام در زمینه توسعه جنگل حضور معاونان فنی کشور در ایلام با هدف دانش افزایی و به اشتراک گذاری تکنیک های انجام گرفته در استان ایلام و تعمیم آن به دیگر نقاط کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت: در طرح های اجرا شده استان ایلام مشارکت جوامع محلی و بهره برداران لحاظ شده و بیشتر پروژه های احیایی و توسعه ای جنگل کاری با کمترین هزینه و اعتبار و در قالب قراردادهای سامان عرفی با جوامع محلی و بهره برداران انجام گرفته است.
رضا احمدی توضیح داد: بهره برداران و جوامع محلی در ازای استفاده از فرآورده های جنگلی و بهره برداری از زیرشکوب نهال کاری ها ( همچون کشت گیاهان دارویی یا استفاده از میوه درختان کاشت شده) از عرصه های ملی نهال کاری شده نیز حفاظت و مراقبت می کنند.
وی افزود: نهال های کاشت شده تولید نهالستان های داخل استان ایلام است که سازگار با توپوگرافی هر منطقه جغرافیایی، مقاوم به تنش هایی چون گرما، کم آبی، آفات و امراض و با نیاز آبی اندک ... هستند.
احمدی یادآور شد: از سال 93 تاکنون با توجه به خشکیدگی درختان جنگلی استان ایلام به علت خشکسالی و آفات 13 پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی در خصوص خشکیدگی درختان بلوط اجرا شد و 54 عامل این معضل بررسی و تحلیل شد و برای کنترل و کاهش مشکل درختان جنگلی استان 35 شیوه جدید نهال کاری متناسب با جغرافیای هر منطقه استان ایلام اجرا شد.
وی با بیان اینکه خشکسالی و آفات بر روی گونه های بلوط بیشترین تاثیر و آسیب را داشت، گفت: در این شیوه های نوین علاوه بر کاشت انواع واریته های بلوط در عرصه های آسیب دیده 50 درصد از این اراضی به کاشت نهال از دیگر گونه های مقاوم به کم آبی و آفات بر حسب شرایط اقلیمی مناطق اختصاص یافته است تا عرصه ها به یک جنگل تلفیقی از گونه های مختلف درختی تبدیل شود‌.
به گزارش ایرنا، در این بازدید معاونان فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از طرح های جنگل کاری و نهالستان های در شهرستان های ایوان و مهران بازید کردند و از نزدیک با تکنیک های نوین نهال کاری آشنا شدند.
استان ایلام دارای 360 هزار هکتار اراضی جنگلی است که توسعه این اراضی به یک میلیون هکتار از برنامه های اداره کل منابع طبیعی است و در این راستا در طول پنج سال گذشته تاکنون 60 هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان ایلام انجام گرفته است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.