به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حیدر مصلحی روز یکشنبه در دیدار با علما و روحانیون استان ایلام با تاکید بر نگارش و حفظ تاریخ آن دوران سراسر افتخار اظهار کرد: تاریخ برای عبرت گرفتن است، اگر اقدام به نوشتن دقیق تاریخ نکنیم، آنرا تحریف خواهند کرد.
وی اضافه کرد: یک سوم آیات قرآن کریم یادآوری تاریخ و سرنوشت گذشتگان برای عبرت آموزی آیندگان است، راهیان نور نیز یک حرکت ارزشی و برای پاسداشت رشادت های ملتی است که بزرگترین سرمایه خود و عزیزترین حوانان خود برای دفاع از کیان خود فدا کرد.
رئیس سازمان نشر و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) که تاریخ معلم بشریت است، افزود: راهیان نور حرکتی است که همانند معلمی برای نسل جوان و نسلی که آن دوران را ندیده عمل می کند و وظیفه داریم واقعیات آن دوران را در ابعاد مثبت و منفی بازگو کنیم.
مصلحی با اشاره به نقش پر رنگ مردم استان ایلام در درخشان ترین دوران دفاع از تمامیت ارضی کشور گفت: مردم این استان حق بزرگی بر گردن نظام و کشور دارند و تاریخ هیچگاه فداکاری های مردم این استان را فراموش نخواهد کرد.
وی ادامه داد: مقاومت کم نظیر مردم استان ایلام در دوران دفاع مقدس ستودنی است، مردم این دیار با خلق این حماسه در مقابل دشمن بعثی ایستادند و توانستند نمونه عملی از الگوی مقاومت را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه مردم استان ایلام در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بزرگترین ضربه ها را متحمل شدند، افزود: ایلامیان بعنوان مرزبان ایران اسلامی حماسه های ماندگاری خلق کردند و با رشادت و دلاوری در دفاع از کیان ایران اسلامی سهمی در امنیت کشور داشتند.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس تاکید کرد: باید در مقوله راهیان نور مقاومت مردم ایلام را به معنای واقعی کلمه را برای نسل جوان بازگو کنیم، حماسه هایی متعددی در این استان رخ داده که هیچکدام به خوبی منعکس نشده است.
حجت الاسلام مصلحی یادآور شد: دوران هشت سال دفاع مقدس سرمایه بزرگی است که باید به طور جد به آن پرداخته شود، تلاش کنیم نسل جوان را با این دوران و عقبه تاریخی 40 ساله عمر انقلاب آشنا کنیم چرا که دوران دفاع مقدس در همه تحولات مورد نیاز امروز کشور حرف برای گفتن دارد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام نیز در این دیدار گفت: تعامل و همگرایی خاصی در راستای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بین مردم و مسئولان وجود دارد.
سرهنگ محمدرضا شرف بیانی اظهار کرد: استان ایلام با داشتن با 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در دوران دفاع مقدس افتخارات بزرگی را آفریده است.
وی با بیان اینکه استان ایلام بیش از سه هزار شهید، 11 هزار جانباز و 333 نفر آزاده در دوران دفاع مقدس تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده است، افزود: قریب به 58 عملیات دوران دفاع مقدس شامل 15 عملیات بزرگ در استان ایلام انجام‌ شده و این افتخار را دارد که 38 هزار و 755 نفر در دوران دفاع مقدس لباس مقدس سربازی دفاع از ارزش‌های نظام را به تن کرده‌اند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام، یادآور شد: گفتمان غالب مردم استان ایلام گفتمان دفاع مقدسی است، با توجه ویژگی‌های خاصی که در مردم استان ایلام وجود دارد، در برنامه‌های نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشارکت بسیار خوبی دارند.
شرف بیانی، تصریح کرد: هشت یادمان ملی، 18 یادمان استانی و 32 یادمان شهدای گمنام گران‌قدر دوران دفاع مقدس در استان ایلام وجود دارد که 82 تن از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس در این استان همانند ستارگانی درخشان، نورافشانی می‌کنند.
وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 55 عنوان کتاب در موضوعات دفاع مقدس در استان ایلام چاپ ‌شده است، گفت: در سال جاری مرکز فرهنگی و باغ ‌موزه دفاع مقدس مورد بهره ‌برداری قرار می ‌گیرد و هم‌ اکنون نیز یادمان‌های ملی 35 درصد و یادمان‌های شهدای گمنام از 70 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند و فعالیت‌های خوبی در مراکز عملی و دانشگاهی و مجامع عمومی اجرا می‌ شود.
شرف بیانی بابیان اینکه نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس بسیار حائز اهمیت بوده است، افزود: از حضور عمل و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس استفاده‌شده و امروز تعامل بسیار خوبی با حوزه‌های علمیه و نهادهای نمایندگان رهبری در دانشگاه در راستای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس وجود دارد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایلام با اشاره به اینکه انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های آینده توجه ویژه‌ای را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: در استان ایلام در ایام سال نوروزی سال جاری شاهد حضور بیش از 200 هزار نفر و در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی راهیان نور بودیم.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس روز یکشنبه برای حضور در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اسبق ایلام به این استان سفر کرده است.
3032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.