علی طاهر سارایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون در پی ورود توده گرد و غبار شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، بدره، دهلران، آبدانان و دره شهر در وضعیت هشدار و میزان غلظت این مناطق یک برابر حد مجاز است و در شهرستان های چرداول و سیروان میزان ریزگردها 2 برابر حد مجاز بوده و در وضعیت اضطرار قرار دارند.
وی افزود: غلظت ریزگردها بامداد و صبح امروز در بیشتر مناطق استان چهار یا پنج برابر حد مجاز بود که این موضوع باعث تعطیلی مدارس و مهدهای کودک برخی نقاط استان از جمله ایلام، ایوان و چرداول شد هرچند که به تدریج از میزان غلظت آن کم شد.
سارایی با بیان اینکه روند فعالیت و غلظت ریزگردها در استان کاهشی است، یادآور شد: به تدریج از عصر امروز از میزان غلظت این توده که از سمت بیابان های عربستان وارد استان ایلام شده کاسته می شود.
رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان ایلام نیز گفت: هرچند غلظت این توده از عصر به مرور کم می شود اما تا روز دوشنبه به تناوب پدیده گرد و غبار در اسمان استان ایلام مشهود است.
مجتبی میهن پرست افزود: در صورت تشکیل توده های جدید در کانون های بیابانی عراق و عربستان و ورود آنها به داخل استان ایلام احتمال تشدید غلظت توده فعلی وجود دارد هرچند طبق بررسی نقشه های ماهواره ای فعلا هیچ توده ای در این کانون ها شکل نگرفته است.
وی در مورد بارندگی ها نیز اظهار کرد: با توجه به استقرار جریانات ناپایدار جوی در سطح آسمان استان ایلام بارش های بهاری منقطع و نقطه ای در استان تا روز دوشنبه هفته جاری وجود دارد.
از ابتدای سال جاری تاکنون 11 روز آلوده ناشی از فعالیت ریزگردها و سال گذشته در مجموع 68 روز ( با پایداری 24 ساعته تداوم ریزگردها در آسمان استان) در استان ثبت شد.
به گزارش ایرنا، نوشیدن شیر فراوان، خارج نشدن از منزل، استفاده از ماسک فیلتردار، خودداری از انجام ورزش هوازی و کار در هوای آزاد از جمله سفارش های مکرر مرکز بهداشت استان ایلام به عموم مردم به ویژه گروه های در معرض خطر شامل جانبازان شیمیایی، بیماران سرطانی، قلبی عروقی، ریوی، زنان باردار، مادران شیرده، افراد کهنسال و کودکان برای ایمن ماندن از آثار منفی ریزگردها است.
استان ایلام بیش از یک دهه است که با پدیده ریزگردهای عربی که از سمت بیابان های کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور می شود مواجه است و توده های ریزگردها در این سال ها خسارت های زیادی را به حوزه های صنعت، کشاورزی، محیط زیست انسانی و جانوری، جنگل ها، زیرساخت های فنی چون شبکه های توزیع برق و ... استان ایلاموارد کرده است.
میزان استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب و 35 پی ام 2.5 است.
استان ایلام دارای هشت ایستگاه سنجش ذرات معلق در هوا و آلودگی است که 2 ایستگاه در ایلام و 6 ایستگاه در سایر شهرستان های استان استقرار دارند.
شهرستان های ملکشاهی، بدره و سیروان فاقد ایستگاه سنجش غبار هستند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.