دکتر هادی العتابی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری دومین همایش بین المللی گرد و غبار دانشگاه ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موضوع ریزگردها و گرد و غبار به یک معضل جهانی تبدیل شده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی در ابعاد انسانی و زیست محیطی شده است.
وی افزود: بخش عمده ای از این ریزگردها از دیگر کشورها نشات می گیرد، بنابراین برای کنترل، کاهش و مقابله با آن همکاری های محلی، منطقه ای و بین المللی میان کشورها و سازمان های منطقه ای و بین المللی ضروری و اجتناب ناپذیر است.
العتابی یادآور شد: این ریزگردها اثرات مخربی بر سلامت انسان دارند و مختص محدوده جغرافیایی خاصی نیست، بلکه کشورهایی از جمله ایران، عراق، سوریه و بخصوص خوزستان و ایلام را در برگرفته و امیدواریم با برگزاری این همایش با تبادل اطلاعات راه های مقابله با این معضل را بیابیم.
وی تاکید کرد: پدیده گرد و غبار تبدیل به یک بحران دائمی شده است و باید در قالب یک موضوع با اولویت جهانی مطرح شود تا یک اراده بین المللی برای حل و فصل مساله شکل گیرد.
وی با بیان اینکه برخی از اینها مسائلی است که به سیاست های کلان بین المللی، حوزه امنیت و تعاملات بین کشورها بر می گردد، گفت: این معضل در حال فراگیر شدن است و دیپلماسی محیط زیست باید به سمت ساز و کارهای بین المللی حرکت کند.
رئیس دانشگاه واسط عراق با بیان اینکه دلیل اصلی این موضوع باید بررسی شود، گفت: دستیابی به راهکارهای مقابله با این پدیده مستلزم توجه جهانی و تبادل تکنولوژی، تحقیقات و مطالعات علمی است و کشورهایی که بیشتر درگیر در معرض این آسیب هستند باید همکاری جدی در این زمینه داشته باشند.
رئیس دانشگاه واسط عراق تاکید کرد: هدف اصلی این نشست ها و همایش های بین المللی زمینه سازی داشتن محیط زیستی مناسب و در خدمت بشر است و باید به این موضوع با دید جهانی نگریست و راهکار جهانی برای مقابله با آن اندیشید.
وی در خصوص همکاری دانشگاه ایلام و دانشگاه واسط عراق برای همکاری های علمی و تحقیقاتی مشترک تاکید کرد: دانشگاه استان واسط عراق با دانشگاه های ایران بخصوص دانشگاه ایلام بدلیل هم مرز بودن و نزدیکی مسافت همکاری های علمی و تحقیقاتی خود را بصورت جدی و گسترده دنبال می کند.
وی گفت: عوامل مشترک بسیاری بین 2 کشور دوست و همسایه ایران و عراق از جمله اعتقادات دینی و فرهنگی وجود دارد که باعث نزدیکی و همکاری بیشتر شده و برای استان واسط اهمیت زیادی دارد.
به گفته العتابی هدف این دانشگاه ها تنها تربیت دانشجو و فارغ التحصیل شدن آنان نیست بلکه هدف ما ارائه تحقیقات و راهکارهای علمی معتبر و خدمت به جامعه بشری است.
وی اضافه کرد: تبادل اطلاعات، مطالعات علمی و انتقال تکنولوژی بروز 2 دانشگاه همکاری گسترده ای را می طلبد و امیدواریم با برگزاری چنین همایش های بین المللی به راهکارهای عملی برای مقابله با این پدیده در سطح جهان و رسیدن به محیط زیست مناسب و دور از آسیب برسیم.
رئیس دانشگاه واسط عراق یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش را اقدام و ترغیب جامعه جهانی و کشورهای درگیر در این پدیده به اقدام جدی و درمان آن اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، دومین همایش بین المللی گرد و غبار در سه محور عوامل پیدایش و گسترش پدیده گرد و غبار، پیامدهای ناشی از آن و راهکارهای مقابله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دانشگاه ایلام برگزارشد.
علاوه بر مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی و مسئولان ارشد استان ایلام، متخصصان برجسته علمی، پژوهشی و دانشگاهی در زمینه گرد و غبار از کشورهای چین، اسپانیا، استرالیا، پاکستان، آفریقای جنوبی، آمریکا و عراق نیز جز سخنرانان کلیدی همایش بودند.
کشور عراق بعنوان یکی از کشورهای منشا تولید گرد و غبار از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل 30 نفر از شخصیت های علمی و سیاسی این کشور در همایش حضور داشتند.
استان ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق را دارد و با سه استان دیالی ، میسان و واسط عراق هم مرز است.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.