یوسف شیخ الملوکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سامانه بارشی از روز جمعه ریزش های خود را آغاز کرده و تا ساعاتی از روز دوشنبه تداوم دارد.
وی افزود: صاعقه، رعد و برق، آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده ها، کندی در تردد وسایل نقلیه، باران های رگباری، بارش تگرگ در مناطق مستعد و کوهستانی، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها از پیامدهای این سامانه بارشی است.
شیخ الملوکی یادآور شد: با توجه به شدت بارش های این سیستم کوهنوردان و دامداران باید از حضور در ارتفاعات و عشایر و روستاییان نیز از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها و حتی رودخانه های خشک شده خودداری کنند.
وی افزود: با توجه به لغزندگی مسیرها به علت بارش های تند و تگرگ رانندگان هنگام تردد در جاده های کوهستانی از سلامت خودرو خود و نیز همراه داشتن تجهیزات ایمنی مطمئن باشند و کشاورزان نیز نسبت به حفاظت از اراضی کشاورزی و باغی و سیستم های فنی و برقی چاه های آب خود اقدام کنند.
مدیر کل هواشناسی ایلام با بیان اینکه شدت بارش ها در مناطق شمالی و جنوب شرق استان ایلام بیشتر از سایر نقاط این استان است، به مردم و مسئولان توصیه کرد: تمهیدات لازم را در خصوص کاهش خطرات و آسیب های احتمالی این سامانه ریزشی اتخاذ کنند.
وی همچنین از احتمال ورود یک توده گرد و غبار به نوار مرزی استان خبر داد و گفت: طبق بررسی نقشه های هواشناسی این توده ریزگرد از روز شنبه هوای استان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کاهش دید افقی و کیفیت دید هوای استان ایلام در مناطق درگیر می شود.
به گزارش ایرنا، میانگین 385 میلیمتر بارش باران از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه 96) تاکنون در استان ایلام ثبت شده است.
این مقدار بارش نسبت به بارش سال گذشته با 380 میلی متر یک درصد افزایش و در مقایسه با میانگین بلندمدت با مقدار 429 بارش نزولات جوی 12 درصد کاهش داشته است.
تداوم ریزش نزولات جوی در اردیبهشت ماه می تواند تا حدودی کسری بارش ها در استان را کاهش داده و فاصله میانگین بارشی امسال با بلندمدت را کمتر کند.
در این مدت شهرستان ایلام 513 میلی متر بارش باران داشته که این مقدار نسبت به سال بارش های گذشته با 452 میلی متر 14 درصد افزایش و در مقایسه با بلندمدت با 526 میلی متر بارش 2 درصد کاهش دارد.
در این بازه زمانی بیشترین بارش باران متعلق به شهرستان ایوان با 595 میلی متر بوده که در مقایسه با بارش های سال گذشته با 665 میزان 10 درصد و در قیاس با بلندمدت با 598 میلی متر یک درصد کاهش یافته است.
کمترین بارندگی ها در سال زراعی جاری نیز متعلق به شهرستان مهران با 128 میلیمتر است که این مقدار بارش ها نسبت به سال گذشته با 134 میلی متر چهار درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت با 205 میلی متر 38 درصد کاهش را نشان می دهد.
استان ایلام در سال های اخیر با کاهش شدید نزولات جوی مواجه بوده و در سال های زراعی 95 تا 97 خشک سالی داشته است.
در صورت تداوم بارش نزولات جوی در فصل بهار شاید مقداری از کاهش نزولات جوی فصول پاییز و زمستان جبران شود.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.