به گزارش ایرنا، عرضه انبوهی از انواع گیاهان خوراکی و دارویی که از خوان گسترده کوهستان های ایلام چیده شده اند شاید ذائقه را تحریک کند اما حتما دل نگران علاقه مندان طبیعت را می آزارد.
پاغازه، پیچک (سیرکوهی)، تره کوهی، گل گاوزبان، ازبوه (آویشن کوهی)، تولیه (پنیرک)، کنگر، کرکول، بوره ولی، قارچ دملان، ...از جمله گیاهان بهاره هستند که به عنوان گیاهان خوراکی این روزها در حجم گسترده از کوه و دشت چیده و در بازارهای ایلام وغرب کشور عرضه می شوند.
عرضه و مصرف خوراکی این روییدنی های بهاری ادامه روال دیرین همه ساله است که براساس روال گذشته ، چیدن این گیاهان به عنوان خود و خانواده مصرفی در جریان یک تفرج کوهستانی و بهاری درسطح محدودی انجام می شد که البته درسطح بسیار محدودی دربازار نیز عرضه می شد.
اما اکنون بسیاری از بهره برداران همه ساله با رفتن به دامان طبیعت وحضور در رویشگاه ها اقدام به برداشت این گیاهان برای فروش و عرضه بازار می کنندکه این برخورد کالایی موجب تاراج و تضعیف رویشگاه ها شده است.
به دنبال چیدن رویه و عرضه انبوه این گیاهان در بازارهای بهاری سال به سال دامنه رویشگاهی این گیاهان تنگ تر و تنک تر می شوند و به نظر می رسد با تداوم این روند چند سال دیگر رویش این گیاهان نیز به خاطره هایی برای گفتن به نسل های بعدی مبدل شوند.
به خصوص اینکه برخی از این سودجویان از روی ناآگاهی، بی دقتی یا سهل انگاری گیاهان را از ریشه با پیاز آن می کنند و مجال رویش مجدد از بوته را در سال های بعد می گیرند.
این در حالی است که عمده این گیاهان تنها در محیط های طبیعی و به صورت وحشی رشد و نمو دارند و امکان تکثیر و رشد آنها در محیط های دیگر چون مزارع یا گلخانه ها وجود ندارد که این مساله اهمیت مراقبت از این سرمایه های طبیعی را دوچندان کرده است.

** برداشت و بهره برداری از رویشگاه ها نیازمند اخذ مجوز رسمی است
مسوول اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: هرگونه بهره برداری و استفاده از رستنی های اراضی طبیعی استان ایلام باید در قالب اخذ قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و واریز حق بهره برداری مالکانه ( پرداخت حقوق دولتی) به این دستگاه باشد.
غلامحسین پورنجف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این قراردادها نوع گونه گیاهی، محل رویشگاه و مقدار برداشت گیاه با نظارت کارشناسان برای بهره برداران مشخص و قبل از برداشت نیز آموزش های لازم برای برداشت اصولی گونه ها به افراد داده می شود.
وی افزود: امسال و در حال حاضر هیچ گونه مجوز بهره برداری از گیاهان خودرو به هیچ فرد یا تعاونی داده نشده و عمده گیاهان عرضه شده در بازار به صورت تخلف و بدون اطلاع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برداشت شده است.
پورنجف یادآورشد: حمل و جابجایی گیاهان خوارکی و دارویی به صورت انبوه و در مقادیر زیاد ممنوعیت قانونی دارد و در صورت مشاهده فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی و متحمل جریمه و حتی زندان نیز می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی و دامنه وسیع پراکنش گیاهان داوریی و خوارکی و نیز تنوع این گیاهان امکان رصد همه عرصه ها برای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام میسر و امکان پذیر نیست و حفاظت از این عرصه های ملی نیازمند همکاری خود مردم و بهره برداران است.
وی گفت: این اداره کل در این موقع از سال که هنگام برداشت گیاهان است، تمام تلاش خود را برای حفاظت از رویشگاه ها و ذخیره گاه های مهم استان برای در امان ماندن این اماکن از دست درازی و تجاوز متخلفان می کند، اما با توجه به وسعت و گستره زیاد عرصه ها نظارت از آنها نیازمند یاری خود مردم است.

** عمده برداشت غیرقانونی از رویشگاه های استان ایلام از سوی افراد غیربومی انجام می گیرد
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام هم گفت: عمده متخلفانی که با حضور در عرصه های طبیعی استان ایلام اقدام به برداشت بی رویه و انبوه گیاهان طبیعی استان می کنند اهل کرمانشاه و کردستان هستند.
سرهنگ غلامرضا فتحی افزود: این افراد به طور قاچاقی و با استفاده از تاریکی شب با حضور در اراضی ملی و رویشگاه های استان ایلام گیاهان خوراکی و دارویی را با پیاز و ریشه برداشت کرده و موجب فرسایش خاک و تسریع در نابودی و انقراض گیاهان طبیعی استان ایلام می شوند.
وی اظهار کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام برای حفاظت از رویشگاه ها و ذخیره گاه های استان علاوه بر گشت های روزانه، کشیک های شبانه را نیز فعال کرده و این گروه ها به طور مداوم در طول شبانه روزعرصه های طبیعی استان را مورد حفاظت و حراست قرار داده اند.
فتحی با تاکید بر این نکته که برداشت از گیاهان داوریی و خوارکی استان بدون اخذ مجوز مطابق قانون جرم است، گفت: افراد مجرم و متخلف بعد از شناسایی و دستگیری به مراجع قضایی و تحویل داده می شوند و در این خصوص نیز برای تعدادی متخلف بومی و غیربومی پرونده تشکیل شده است.
وی نیز از عموم مردم به ویژه کسانی که با حضور در رویشگاه های استان اقدام به برداشت این گیاهان می کنند، خواست : چیدن این گونه ها خودداری کنند .
یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را جنگل، مرتع و بیابان در برگرفته که شامل 642 هزار هکتار جنگل درختان بلوط و 790 هزار هکتار مرتع است.
کنون هم رویشگاه ها و هم تعداد گونه های گیاهی بهاری هر سال کمتراز سال های پیشین می شود به نظر می رسد زمان یک تصمیم عمومی رسیده است تصمیم به اینکه از مصرف ، خرید و برداشت این گیاهان حداقل برای چند سال چشم پوشی شود رویشگاه ها نیز بیاسایند و وند فرسایش خاکش و انقراض گیاهان خودرو و وحشی اش به تاخیر افتد.
6034/7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.