به گزارش ایرنا، وقتی بهار می آید عروس زاگرس مغرور و مسرورتر از همیشه دامنش را در دشت های قلارنگ و مانشت به پهنی گسترانده و صدای جویبارهایش هوش آدمی را با نسیم بهاری می رباید.
گویی بهار سهم زیادی از زیبایی اش را به عروس زاگرس داده تا بیشتر از همیشه برای میهمانانش دلربایی و از آنها میزبانی کند.
اما بهار عروس زاگرس نوروز 97 در حالی به استقبال میهمانانش رفت که با برگزاری جشن نوروزگاه متفاوت تر از سال های قبل بود، جشنی که شماری زیادی از هنرمندان استان در بزمی شبانه گرد هم آمدند و با نمایش هنرشان سعی داشتند از میهمانان پذیرایی گرم داشته باشند.
آوازه برگزاری جشن نوروزگاه با هدف معرفی فرهنگ مردم ایلام به گردشگران نوروزی در کاخ والی از کهن ترین و در عین حال زیباترین اثر تاریخی استان پیش از شروع ایام تعطیلات نوروزی با نصب بنر، ارسال پیامک های تبلیغاتی و انتشار در شبکه های مجازی در شهر پیچید و بسیاری از مردم ایلام و میهمانان نوروزی برای شرکت در این جشن و مشاهده اجرای هنرمندان لحظه شماری می کردند.
برگزاری این جشن از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام به موسسه فرهنگی، هنری عصر پیام ایلام واگذار و این موسسه متعهد به اجرای برنامه های این جشن برای میهمانان نوروزی و مردم ایلام شد.
برنامه ریزان نوروزگاه با همفکری بر آن شدند به منظور رفاه حال مردم این جشن را بصورت شبانه و راس ساعت 20 از دوم تا 10 فروردین ماه برگزار کنند تا زمینه حضور هرچه بیشتر و گسترده تر مردم ایلام و میهمانان نوروزی را که بصورت عمده ساعات روز را در طبیعت زیبای عروس زاگرس سپری می کردند در این برنامه فراهم شود.
نخستین روز برگزاری جشن نوروزگاه دوم فروردین ماه بود، حیاط ابتدایی قلعه والی که مکان برپایی نمایشگاه صنایع دستی، غذای محلی و سوغات بود مملو از جمعیت و میهمانان پس از بازدید از بخش های مختلف نمایشگاه برای دیدن جشن نوروزگاه با بالا رفتن از پله های قدیمی کاخ که در وسط قلعه قرار داشت کم کم وارد حیاط اصلی کاخ شده و صندلی های رنگی چیده شده در فضا را پر می کردند.
هوای مطبوع، درختان سر به فلک کشیده بید مجنون و نارون، پنجره های رنگی شیشه های کاخ که از قاب طاق های آن نمایان بود با حوزچه زیبای وسط حیاط و مردمی که بیشتر آنان را میهمانان نوروزی از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب تشکیل می داد و هنرمندانی که هم و غمشان اجرای مطلوب و فراهم کردن شادی و نشاط میهمانان بود، همگی دست به دست هم داده بودند تا فضا را دیدنی و برای آغاز جشن نوروزگاه آماده کنند.
نخستین بزم نوروزگاه با هنرنمایی جمعی از هنرمندان آغاز شد، از آواز کردی گرفته تا نمایش طنز، اجرای مسابقه ویژه میهمانان نوروزی و کودکان و اجرای گروه موسیقی محلی با پایکوبی بخش های مختلف جشن بود.
گروه پایکوبی محلی به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت مردم استان ایلام از بخش هایی بود که بصورت جدی و ویژه مورد استقبال گردشگران نوروزی قرار گرفت.
اهتمام موسسه برگزار کننده این جشن و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام استقبال هرچه پرشور تر از گردشگران نوروزی در جشن نوروزگاه بود بطوریکه در طول برگزاری این جشن از گروه های هنری خارج از استان نیز دعوت و در این برنامه به اجرا پرداختند.
حضور گروه موسیقی تال با هنرنمایی فرج علیپور از هنرمندان برجسته موسیقی محلی، حضور گروه موسیقی ژوانا از استان کردستان و همچنین گروه های موسیقی رازان، ئاسوئا و سیوان از جمله برنامه های نوروزگاه ایلام که در این جشن به هنرنمایی پرداختند.
جشن نوروزگاه از همان روزهای ابتدایی برگزاری با شمار زیادی بازدید کننده مواجه شد، بطوریکه اگرچه صندلی هایی که دور حیاط قلعه برای 500 تماشاگر تدارک دیده شده بود ولی تعداد افراد بازدید کننده از نوروزگاه بین 800 تا یک هزار نفر بود و این افراد ایستاده این مراسم را تا پایان همراهی کردند.
حضور گروه های نمایش طنز از ایوان، مهران و دره شهر نیز از دیگر جلوه های دیدنی و جذاب جشن نوروزگاه بود که با هنرمندی خود لحظاتی شاد را برای بازدید کنندگان فراهم می کردند.
اما در طول برگزاری جشن نوروزگاه بسیاری از مسئولان از جمله معاون عمرانی استاندار، معاون سیاسی، امنیتی استاندار، فرماندار ایلام، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و غیره نیز در این آیین حضور یافتند و هنرنمایی هنرمندان را در کنار گردشگران نوروزی به تماشا نشستند.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.