ناامیدی کامل ، تعبیر و تعریف مناسبی برای بیان رابطه و نوع نگاه مردم این سامان به رژیم پهلوی بود، رژیم خودکامه ای که تنها تجسم عینی و نمود اداری آن برای بسیاری از اهالی استان ایلام فقط و فقط پاسگاه بود.
متاثر از این ناامیدی بود که مردم این دیار که از حیث منابع زیر زمینی ، معادن ، آب و خاک شاید ثروتمند ترین مناطق باشد به اجبار برای کار ، نان ، درمان و زندگی به کشورهای هم جوار مهاجرت می کردند که ' معاودین عراقی' نسل های دوم و سوم آن مهاجران هستند که در آن سال های سیاه در جستجوی حداقل معیشت جلای وطن کردند که آنجا نیز گرفتار دژخیمان بعث شدند.
نتیجه ناامیدی مطلق مردم از بیداد شاهی این شد که با شنیدن اولین زمزمه ها از سرود بلند انقلاب اسلامی چنان دل به این عشق سپردند که در بین استان های کشور مشهور به بیشترین دلبستگی به آرمان های انقلاب و نظام اسلامی شدند و هستند.
12 فروردین 58 برای ایلام و ایلامی ها آغاز زیستن در اقیانوس انقلاب و نظام اسلامی بود آغازی که انتهایی برای آن قابل تصور نیست.
12فروردین 58 تا 12 فروردین 97 برای اهل ایلام چهار دهه همگامی و جهد بی پایان برای زدودن رنج محرومیت است چهار دهه اخیر برای ایلام فرصت و مجالی برای زدودن بار سنگین محرومیت انباشته بود و حاصل آن سهم بردن مناسب از یافتن امکان توسعه فردی و ایجاد ظرفیت های رشد اقتصادی است.
ایلام پوست انداخته است نشان از ایلام 57 ندارد که آن ایلام نشانش ار رشد، توسعه و عدالت بی نشانی بود .
حرف از مقایسه آماری بی ربط است که تقریبا از سامانه های مدرت شهری و شهروندی چیزی وجود نداشت که با دستاوردهای اکنون سنجیده شود.
فقدان طبقه متوسط شهری ، نداشتن حتی یک بنگاه صنعتی ، کمترین نرخ باسوادی ، تحصیلات دانشگاهی کمی بیشتر از هیچ ، پایین تربن متوسط درآمد جمعیت شهری و روستایی کشور ، خلا مجموع زیرساخت های رفاهی ، اساسی ، بهداشت و درمان ، ورزش ، عمران و مبلمان شهری و روستایی وصفی دقیق از حال و روز ایلام قبل از برگزاری رفراندم جمهوری اسلامی است.
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، جمعیت این استان 580 هزار و 158 نفر معادل 73 صدم درصد جمعیت کل کشور رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان ها دارد ولی به دلیل سیاست های اعمال شده در ابتدای انقلاب که منجر به زاد و ولد و افزایش نرخ تولد به بیش از 4،5 درصد رسید، امروز افراد متولد شده در ابتدای انقلاب به سن ورود به بازار کار رسیده ولی شرایط برای اشتغالزایی آنان فراهم نیست.
از مجموع جمعیت کنونی استان 295 هزار و 199 نفر معادل 50.9 درصد مرد و 284 هزار و 959 نفر معادل 49.1 درصد جمعیت استان زن هستند.
شهرستان ایلام با 235 هزار و 144 نفر معادل 40.5 درصد جمعیت و شهرستان سیروان با 14 هزار و 440 نفر معادل 2.5 درصد جمعیت، به ترتیب بیشترین و کمترین جمعیت را در بین شهرستان های استان دارند.

** کشاورزی
کشاورزی این استان تا پیش از پیروزی انقلاب به شکل کاملا سنتی و بدون استفاده از تجهیزات مکانیزه اداره می شد که همین عامل باعث شده بود سطح زیرکشت اراضی بسیار پایین و بهره وری آنها نیز ناچیز باشد در کنار این موضوع نیز حاصل دسترنج کشاورزان نیز توسط مسئولان حکومتی با تاراج می رفت و این موضوع سبب شده بود جوانان با ترک روستاها به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و حاشیه نشینی به شکل فزاینده ای رواج یابد.
اقدام های صورت گرفته حوزه کشاورزی در روستاهای استان بخصوص پس از پایان جنگ تحمیلی باعث مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به نقاط روستایی و اشتغال تعداد زیادی از مردم به ویژه قشر جوان به مشاغل مرتبط به کشاورزی و نیز افزایش تولید محصولات کشاورزی شد.
طرح های شاخصی در حوزه توسعه باغات، اراضی زراعی، آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، شیلات، دامپروری و ... در راستای ایجاد تحول در مناطق روستایی انجام گرفته یا در حال انجام است.
هم اکنون نیز به ارزش سه هزار میلیارد ریال پروژه توسعه زراعی و کشت آبی استان اجرا شده و یا در حال اجراست که با بهره برداری کامل از مجموع آنها سطح زیر کشت اراضی آبی استان ایلام از 80 هزار هکتار به 174 هزار هکتار در سال 97 می رسد و میزان محصولات کشاورزی استان از یک میلیون تن فعلی به 3 میلیون تن افزایش می یابد.


* افزایش اراضی آبی ایلام با اجرای طرح های کلان کشوری
انجام پروژه بزرگ احیای اراضی جنوب استان از آب سد کرخه به وسعت ۵۰ هزار هکتار که ۳۰ هزار هکتار آن به افتتاح رسیده و مابقی آن طبق برنامه زمان بندی شده تا پایان سال‌ جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد و نیز ۲ طرح مهار آب رودخانه های مرزی و سامانه گرمسیری باعث شده که با تکمیل این پروژه ها سطح اراضی زراعی آبی استان افزایش یابد.
اجرای کامل این طرح ها موجب افزایش میزان‌ تولید محصولات کشاورزی و توسعه اراضی آبی می شود و نیز می توان با روش های نوین کشاورزی این اراضی را حداقل ۲ بار در سال شخم زده و برای کشت بذور مختلف آماده ساخت.

* گلخانه ها، جاگزینی مناسب برای اراضی زراعی آب بر
در استان ایلام برای احداث گلخانه ۲ پروژه بزرگ به گستره ۲۰ هکتار در شهرستان های چرداول و بدره در دست اقدام است که وسعت هر سایت ۱۰ هکتار است و در هر گلخانه بعد از تکمیل ۲۰ نفر جویای شغل مشغول به کار می شوند.
توسعه گلخانه ها راهی مناسب و مطلوب برای مدیریت بهینه در کاهش انرژی و مصرف آب، افزایش تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال، ... است و با جذب سرمایه گذاران باید مجتمع های گلخانه ای را با توجه به مزایای زیاد آن برای استان احداث و توسعه داد.

* پرورش ماهی در قفس راهی نوین در پرورش آبزیان
با توجه به وضعیت منابع آبی استان سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه پرورش آبزیان و رشد شیلات ایجاد طرح پرورش ماهی و آبزیان در قفس به عنوان یکی از مشاغل نوین است که هم اکنون این طرح در سدهای سیمره و دویرج در دست اجرا است و ظرفیت پرورش ماهی در قفس در سد سیمره ۲ هزار تن است.

* ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی راهی برای تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی

یکی از اولویت های سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ایجاد صنایع بسته بندی، تکمیلی و تبدیلی، سردخانه و سیلوی ذخیره سازی غلات است که سرمایه گذاری در این حوزه ها باعث رشد و رونق کشاورزی استان می شود و در این راستا ظرفیت سیلوها برای سال جاری ۱۰۰ هزار تن افزایش می یابد و ایجاد صنایع تبدیلی روغن کشی دانه های روغنی و احداث سردخانه از جمله سیاست های سازمان در استان ایلام است.

** آموزش و پرورش

قبل از انقلاب پوشش دانش‌آموزی در استان حدود 40 درصد بوده ولی هم اکنون بیش از 99 درصد کودکان در سن مدرسه از امکانات تحصیلی مناسب برخوردار هستند، میزان مدارس ابتدایی نسبت به قبل از انقلاب در استان ایلام 2 برابر شده است.
در دوره متوسطه اول و دوم رشدی 10 برابری نسبت به قبل از انقلاب داشته ‌ایم و در مقطع پیش‌ دبستانی امروز نسبت به قبل از انقلاب پوشش بالای ۹۰ درصدی و در مقطع پیش‌دبستانی پوششی 100 درصدی داریم.
نرخ باسوادی در جمعیت 6 سال به بالا در استان ایلام در بعد از انقلاب به بالای ۸۴ درصد رسیده و میزان باسوادی در کل استان حدود 94.5 درصد است که رشد قابل ‌توجهی نسبت به قبل از انقلاب داشته و این به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه به علم و دانش است.

** آموزش عالی

با گذشت ۴ دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می ‌توان گفت که استان ایلام در حوزه توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها رشد چشمگیری داشته است، رشد علمی که چرخ توسعه استان ایلام را نیز شتابان کرده است.
از یک آموزشکده و یک دانشکده قبل از پیروزی انقلاب هم اکنون به ۳۶ دانشکده و مرکز آموزش عالی در استان ایلام رسیده ایم، پیشتر تنها چند رشته کاردانی و کارشناسی در ایلام دایر بود اما اکنون به تعداد قابل توجهی رشته کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های استان ایلام دایر است.
از یک ظرفیت محدود چند کلاسی به قریب ۳۰ هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف دست یافته‌ایم.

** علوم پزشکی

مجموع اقداماتی که در حوزه پزشکی استان ایلام قبل و بعد از انقلاب انجام شده با یکدیگر قابل مقایسه نیست به طوریکه در ایام جنگ تحمیلی مجموع پزشکان بومی استان به اندازه تعداد انگشتان 2 دست نمی رسیدند.
چندین دکتر از کشورهایی همچون هند و بنگلادش حضور داشتند که به دلیل عدم یادگیری زبان کردی و فارسی با مشکل مواجه شدند و به کشورهای خودشان بازگشتند، امروز و به لطف نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر تعداد ۵۰۰ پزشک در سطح استان ایلام در حال فعالیت هستند. تعداد پزشکان تمام وقت استان ایلام هم اکنون ۱۹۷ نفر بوده که از این تعداد ۱۵۳ نفر دارای تخصص و ۴۴ نفر نیز پزشک عمومی هستند.
اکنون 9 بیمارستان دولتی، یک بیمارستان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان خصوصی در استان ایلام فعالیت می کنند.
53 داروخانه هم اکنون در این استان فعالیت می کنند که 8 داروخانه شبانه روزی، 10 داروخانه نیمه وقت و 35 داروخانه تمام وقت در مرکز استان و شهرستان های تابعه به ارایه خدمات به شهروندان ایلامی مشغول هستند.
همچنین 66 آزمایشگاه در استان ایلام فعالیت دارند که 27 مورد آن دولتی و 39 آزمایشگاه خصوصی هستند که تقریبا در همه شهرستان ها آزمایشگاه وجود دارد.
21 مرکز رادیولوژی در استان ایلام فعالیت می کنند که 15 مرکز دولتی و 6 مرکز خصوصی بوده و 3 مرکز ام آر آی و یک دستگاه آنژیوگرافی در شهر مهران نیز راه اندازی شده است.
دانشکده پزشکی نیز اکنون در حال انجام کارهای مربوط به خود است و با پذیرش ۱۰۰ نفر دانشجو نقش مهمی را تربیت پزشک در سطح استان ایلام دارد، ضمن اینکه دانشکده دندانپزشکی نیز در استان راه اندازی شده و خدمات ویژه دندانپزشکی ارائه می دهد.
قبل از انقلاب تعداد خانه های بهداشت به تعداد قلیلی بود اما اکنون این تعداد به ۲۰۶ خانه رسیده است.

** گازرسانی

با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، در همه زمینه ها به ویژه در مقوله گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور انقلابی عظیم رخ داده است به گونه ای که میزان گازرسانی در قبل و بعد از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
قبل از انقلاب هیچ یک از نقاط شهری و روستایی ایلام از نعمت گاز برخوردار نبود ولی بالاخره این آرزوی دیرین مردمان این دیار سال 1383 به واقعیت تبدیل و عملیات گازرسانی آغاز شد.
امروز به برکت انقلاب اسلامی ضریب نفوذ گاز در نقاط شهری استان به بیش از ۹۸ درصد و در روستاها به 80 درصد رسیده است.
تنها سه شهر کوچک پهله، میمه و توحید در استان ایلام گاز دار نیستند که بر اساس برنامه زمانبندی تا سه ماهه اول سال آینده شهر توحید و تا پایان سال نیز شهرهای میمه و پهله به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.

** برق رسانی
اکثریت قریب به اتفاق روستاهای این استان قبل از پیروزی انقلاب به شبکه سراسری برق متصل نبودند ولی هم اکنون پوشش برق رسانی در روستاها به 100 درصد رسیده است حتی تعداد زیادی از جامعه عشایری نیز از پنل خورشیدی بهره مند شده اند.

** حوزه روستایی
قبل از انقلاب روستانشینان ایلام با کمترین امکانات و زیرساخت‌ها روزگار می‌گذراندند، در کنار ثمرات فراوان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف، توسعه مناطق محروم امری انکارناپذیر است بطوریکه محرومیت از چهره استان ایلام و روستای های آهن رخت بر بست. قبل از انقلاب اکثر روستاها و حتی بعضی از شهرهای ما فاقد آب شرب بهداشتی، برق، گاز، بهداشت و خدمات پزشکی، راه، امکانات آموزشی و رفاهی و ... بودند ولی در حال حاضر به لطف ارزش های انقلاب اسلامی همه نقاط استان ایلام در همه حوزه ها پیشرفت کرده است.
هم اینک 175 هزار نفر از جمعیت روستایی استان ایلام در 498 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

** آب و فاضلاب شهری

قبل از انقلاب تنها شهر ایلام تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار داشت اما در حال حاضر تمامی شهرستان های استان تحت پوشش این شبکه قرار دارند، تعداد مشترکان آب نیز در حد مطلوبی و قابل بیانی نبود در صورتیکه در حال حاضر قریب به 200 هزار مشترک آب در استان وجود دارد، قبل از انقلاب هیچ اقدامی در خصوص جمع آوری و تصفیه فاضلاب خانگی صورت نگرفته بود اما در حال حاضر بیش 135 هزار مشترک در استان زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند.

** رونق فعالیت های مرزی

داشتن مرز مشترک بین ایلام با کشور عراق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی تهدیدی بزرگ برای منطقه محسوب می شد به نحویکه شهرستان مرزی مهران این استان خط مقدم جنگ به شمار می رفت.
این استان با دارا بودن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق پس از سقوط رژیم بعث صدام و خیل مشتاقان و زائران کوی حسینی به دلیل برخورداری از مزیت کوتاهی مسافت با وجود کمترین امکانات در همان سالهای آغازین گشایش راه زیارت کانون توجه خیل عظیمی از زائران ابا عبدالله و معبر وصل و زیارت شد.
مرز بین المللی مهران سال 1383 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و با استقرار گمرک و پایانه مرزی رفت و آمد در این مرز نظم خاصی یافت.
با به راه انداختن کنگره عظیم پیاده روی اربعین در چند سال اخیر شمار زائران و عاشقان حسینی در این ایام با تردد از مرز بین المللی مهران به بیش از 2 الی سه میلیون نفر رسید.
این در حالی است که علاوه بر ایام اربعین در مابقی ایام سال روزانه بیش از پنج هزار زائر با همراهی حج و زیارت از طریق کاروان های زیارتی به کربلای معلی مشرف می شوند.
در کنار تردد زوار این خروجی بین المللی امروز شاهد تردد روزانه یک هزار کامیون کالا از مهران به سمت کشور عراق است و همین عامل در کنار رونق اشتغالزایی باعث شده سالانه حدود 2 میلیارد دلار کالای ایرانی از مرز مهران به عراق صادر شود.

** توسعه راه های ایلام با پیروزی انقلاب

در دوران رژیم پهلوی به دلیل فساد حاکم به دربار و چپاول ثروت های ملی تلاشی برای توسعه مناطق بویژه در استان های محرومی همچون ایلام صورت نگرفته بود که یکی از این بخش ها در زمینه توسعه راه های ارتباطی بود بطوریکه استان ایلام با فقر شدید در زمینه راه های ارتباطی استاندارد برخوردار بود و حتی طول راه های اصلی نیز در استان بسیار ناچیز بود و خبری از بزرگ راه و آزاد راه نیز نبود.
با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز سازندگی کشور در همه عرصه ها، استان ایلام نیز که در تمام زمینه های زیرساختی از جمله راه های ارتباطی با عقب ماندگی مواجه بود، تلاش کرد در این مسیر قرار بگیرد ولی با شروع جنگ تحمیلی هشت ساله این روند با تاخیر آغاز شد.
قبل از انقلاب عمده راه های بین شهری استان ایلام راه فرعی بوده و در برخی از مسیرها حتی راه ها بصورت خاکی و شنی بود، وضعیت راه های روستایی نیز فاقد مشخصات فنی و بصورت مالرو بودند.
با توجه به کوهستانی بودن و توپوگرافی خاص استان ایلام، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کار احداث تونل در دستور کار دولت و مسئولین قرار گرفت، به طوریکه تا قبل از انقلاب تنها یک تونل در استان وجود داشت اما بعد از پیروزی انقلاب تونل های بسیاری برای سهولت در تردد و دسترسی آسان به شهرها در نقاط مختلف استان حفر و احداث شد که از جمله آنها تونل های آزادی ، کربلا ، و چندین تونل در مسیر جاده ایلام به حمیل است ، ضمن اینکه کار احداث تونل بزرگ کبیرکوه با عنوان بزرگ ترین تونل جاده ای کشور با بیش از 5 کیلومتر طول در حوزه شهرستان های دره شهر و آبدانان نیز آغاز شده که در صورت بهره برداری نهایی تحول بزرگی در استانداردسازی راه های ارتباطی حوزه جنوبی استان انجام خواهد شد.

** سدسازی

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای مهار آب ها در استان ایلام هیچگونه سدی احداث نشده بود ولی در حال حاضر 3 سد بزرگ ایلام ، دویرج و کنگیر با ظرفیت ذخیره سازی 288 میلیون مترمکعب در این استان ساخته شده است ضمن اینکه سد برق آبی سیمره در محدوده شهرستان بدره نیز با هدف تولید 800 مگاوات برق و با هدف مشروب سازی اراضی پایین دست در حال احداث است.

** صنعت
صنعت استان ایلام نیز همانند سایر بخش ها قبل از انقلاب اسلامی از رونق خاصی برخوردار نبود و خبری از صنایع بزرگ در این استان که از نظر منابع زیرزمینی ، نفت و گاز نیز بسیار غنی است ، وجود نداشت و تنها تعداد معدودی واحدهای تولیدی که به شکل سنتی اداره می شدند، فعالیت می کردند.
هم اکنون و در دهه چهارم انقلاب اسلامی 523 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد.
و قصه ایلام انقلاب اسلامی در دولت دوازدهم بانشاط تر از همیشه جلو می رود.
6119/3032/7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.