مازیار سلیمان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کیسه های زباله با هدف حفظ نظافت محیط زیست توسط برخی از انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تا پیش از ظهر امروز بین گردشگرانی که به دامان طبیعت می روند، توزیع می شود.
وی افزود: طی تعطیلات نوروزی 97 نیز حدود 50 هزار کیسه زباله در مکان ها و کانون های جمعیتی که ایام تعطیلات نوروزی را در دل طبیعت اتراق داشتند از سوی انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام توزیع شد.
سلیمان نژاد یادآور شد: هرچند در مدت تعطیلات نوروزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با همکاری انجمن های مردم نهاد زیست محیطی اقدام به پاکسازی طبیعت کرده اما بعد از اتمام تفرج مردم و خروج آنها از طبیعت، کانون های جمعیتی دوباره از وجود زباله و پسماند پاکسازی می شود.

* گردشگران با تیراندازی و ترقه بازی مخل آرامش و امنیت حیات وحش می شوند

وی از گردشگران خواست، از تیراندازی و بازی با ترقه در طبیعت به ویژه در روز سیزده بدر خودداری کنند چرا که صدای تفنگ و ترقه موجب اختلال در امنیت و آرامش حیات وحش و حتی کوچ آنها از زیستگاه های خود به مناطق امن تر می شوند.
با بیان اینکه سطح فرهنگ مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی و حیات وحش افزایش یافته، گفت: سه مورد شکار حیات وحش در زیستگاه های استان در تعطیلات نوروزی ثبت و شناسایی شد.
این افراد اقدام به شکار یک راس کل کوهی و پرندگان وحشی کرده بودند، اما در مدت حضور‌ مداوم مردم در عرصه های طبیعی به خاطر تعطیلات نوروزی موردی از تخریب زیستگاه حیات وحش مشاهده یا گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه امروز تمام نیروهای اداره کل حفاظت محیط زیست امروز در تمام عرصه های طبیعی گشت دارند، از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی، انتقاد، پیشنهاد با شماره تلفن 1540 تماس بگیرند.

* مردم از رها سازی ماهی های قرمز در روان آبهای طبیعی و سدها خودداری کنند
سلیمان نژاد گفت: با توجه به اینکه امسال شهرداری ایلام و تعدادی از دیگر شهرها از جانمایی حوضچه هایی برای ماهی های قرمز مردم امتناع کرده اند، مردم از رهاسازی ماهی های خود در روان آب های طبیعی و سدها خودداری کنند.
وی تاکید کرد: این گونه های غیربومی به عنوان گونه های مهاجم غیر بومی که ناقل بیماری هستند، به تدریج موجب نابودی گونه های بومی و آلودگی زیستگاه های آبی استان می شوند و مردم به جای رهاسازی این ماهی ها در روان آب ها آنها را در منازل خود نگهداری کنند.
وی همچنین به گردشگران توصیه کرد، از روشن کردن آتش در طبیعت یا خاموش نکردن آتش هنگام مراجعت به منازل خود خودداری کرده و به جای آتش افروزی در طبیعت از اجاق گاز استفاده کنند و نیز در صورت نیاز به آتش از چاله هایی آماده برای روشن کردن استفاده کنند و از کندن چاله های جدید اجتناب ورزند.
وی اظهار کرد: همچنین گردشگران از شستن ماشین، ظروف و البسه در روان آبها خوداری کنند چرا که ورود مواد شوینده موجب تخریب ذخیره گاه های آبی و آسیب دیدن آبزیان و حتی التاف آنها می شود.
به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام رانندگان تا حد امکان از بردن خودروهای خود به داخل جنگل ها و مراتع اجتناب کرده و ماشین خود را در حاشیه جاده ها پارک کنند چرا که تردد حجم زیادی از ماشین ها در دل طبیعت موجب فرسایش و نابودی بافت زنده خاک می شود.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.