رضا احمدی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بنا عادت و رویه قدیمی اهالی این استان در هنگام گردش و حضور در طبیعت اقدام به کندن زمین به عنوان اجاق و افروختن آتش می‌کنند ‌که این رویه به عنوان یکی از علت های بروز حریق در جنگل ها و مراتع ایلام مطرح است.
وی ادامه داد: در بیشتر موارد افراد و خانواده‌ها هنگام مراجعت به منزل و بازگشت از دل طبیعت بنا به دلایل مختلف از خاموش کردن آتش طفره می‌روند و همین امر باعث آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع می‌شود.
احمدی توصیه کرد: تفرج کنندگان طبیعت هنگام بازگشت به منازل خود باید با استفاده از آب، خاک و یا سنگ آتش روشن را خاموش و همچنین از کندن چاله‌های جدید خودداری و در صورت نیاز به آتش از چاله‌های قدیمی برای این امر استفاده کنند.
وی با بیان اینکه لایه بیرونی زمین یک بافت زنده همراه با میکرو ارگانیزم‌های زیادی است، توضیح داد: کندن چاله های متعدد و ریختن مواد سوختی چون نفت بر روی زمین برای روشن کردن آتش به‌ مرور زمان باعث فرسایش خاک می‌شود و استفاده از مواد آتش‌زایی چون نفت یا بنزین در تخریب این لایه تأثیر به سزایی دارد.
وی با رد این باور که چاله‌های کنده‌شده باعث تجمع نزولات جوی و نفوذ در سفره‌های زیرزمینی می‌شود، گفت: درخت و گیاه به سبب ریشه‌ای که در خاک تنیده است لایه‌ها و منفذهای تنفسی متعددی را در زمین ایجاد می‌کند که این منفذها باعث جمع‌آوری و رسوب آب در لایه‌های زیرین زمین می‌شود و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه چاله‌های کنده‌شده توسط افراد حاوی مواد نفتی و مضر برای زمین است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تأکید کرد: برای حفظ منابع طبیعی باید فرهنگ رفتار با این موهبت الهی در بین مردم تغییر کند و مردم بهتر است تا حد امکان از درست کردن غذا و آتش در دامان طبیعت اجتناب ورزند.
وی همچنین به مردم توصیه کرد:طبیعت استان به علت کاهش بارندگی و نزولات جوی، خشکسالی، تغییرات اقلیمی، گرد و غبار، تجاوزهای بشری دچار تنش شدید و دستخوش تغییرات شده و به شدت نیاز به استراحت و ترمیم دارد.
وی گفت: اما حضور و اقامت درازمدت 2 هفته ای ایام نوروز و نیز تردد انواع ماشین های سبک و سنگین در طبیعت فشار زیادی را بر عرصه ها وارد ساخته و به تدریج نظم طبیعت استان دچار اختلال شدید می شود.
وی از گردشگران خواست به جای اسکان چندین روزه در طبیعت به کمپ های گردشگری همچون بوستان جنگلی چغاسبز یا دیگر اماکن اقامتی رفته و حتی الامکان از ورود به طبیعت، تردد ماشین در عرصه ها، روشن کردن آتش، چیدن گیاهان خودرو، و مواردی که به انفال آسیب می رساند خودداری و اجتناب ورزند.
وی تاکید کرد: طبیعت به عنوان سرمایه و میراثی ملی وعمومی متعلق به همه اقشار و گروه ها و نیز نسل های آتی است که همگان باید از این ثروت خدادادی و میراث طبیعی مراقبت کنند و همه اقشار در برابر حراست از عرصه های ملی مسئول هستند.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.