به گزارش ایرنا، طبیعت زیبا و بکر ایوان، دستان پرسخاوتش را گشوده و بسان مادری مهربان و مهرآفرین چشم انتظار گردشگران فصل بهار است.
شهرستان ایوان با بهره مندی از طبیعتی بسیار چشم نواز هر بیننده ای را به سمت خود فرا می خواند و این طبیعت بکر همه ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران و مهمانان از سراسر کشور است که با سفر به این دیار دل انگیز از شگفتی های بی مانندش لذت می برند.
این شهرستان تاریخی و کهن ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد که با داشتن آثار باستانی متعدد همچون سال های گذشته آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی خود در تعطیلات سال 97 است.
ایوان دارای 67 اثر و بنای تاریخی از جمله طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهگل، پل شیر پناه، قلعه گوریا، محوطه گاو میش، تپه شمیران، کلان، تپه نرگسی شهر تاریخی جوی زر است.
در آستانه فرا رسیدن سال نو همه مردم استان و دستگاه های اجرایی به تکاپو برای استقبال از این مهمان خجسته و مبارک می روند و شهرستان ایوان نیز با توجه به توریستی و گردشگر پذیربودن از مدت ها پیش خود را برای پذیرایی از سال نو و مهمانان همراهش آماده کرده است.
برای معرفی این آثار و طبیعت زیبا و بکر این شهرستان 2 پایگاه اطلاع رسانی در ورودی و خروجی شهر مستقر می شوند تا با پخش بروشور و اقلام تبلیغاتی در پایگاه های اطلاع رسانی و نیز در سطح شهر راهنمایی برای مسافران باشند.

** تشکیل چهار کمیته ساماندهی برای ارائه خدمات به مهمانان نوروزی در ایوان
معاون فرماندار ایوان در خصوص خدمات رسانی به مهمانان نوروزی گفت: چهار کارگروه در زمینه های اسکان، انتظامی و امنیتی، تبلیغات و بهداشت و درمان برای ارائه خدمات مناسب به مسافران نوروزی تشکیل شده است.
عبدالرضا مهدیان در خصوص تدابیر اتخاذ شده از سوی این کمیته ها اظهار کرد: 6 مکان اقامتی و اسکان، 2 پاسگاه انتظامی سیار، 2 ایستگاه امدادی و اطلاع رسانی، سه نانوایی کشیک نوروزی و تشکیل ستاد ویژه نظارت بر بازار و قیمت ها از موارد شاخص ستاد ساماندهی و خدمت رسانی شهرستان ایوان است.
وی افزود: دستگاه های اجرایی این شهرستان تسهیلات لازم را برای استقبال از مسافران و مهمانان نوروزی و کمک به معرفی فرهنگ و آداب این شهرستان و آثار طبیعی و تاریخی را فراهم کرده اند.
مهدیان با بیان اینکه تعطیلات ایام نوروز مهمترین تعطیلات مردم ایران است، گفت: این ایام باعث افزایش میزان مسافرت و رونق گردشگری در همه مناطق می شود و برای ایجاد تسهیلات در سفرهای نوروزی هموطنان و کمک به معرفی فرهنگ و آداب و نیز شناساندن آثار باستانی و تاریخی این منطقه همه دستگاه های اجرایی شهرستان توان و امکانات خود را بسیج کرده اند.
مهدیان تاکید کرد: شهرستان ایوان با داشتن سه ویژگی مهم جاذبه های طبیعی، آثار باستانی و تاریخی با ارزش و اماکن مذهبی، پتانسیل و توانمندی های بسیار خوبی در زمینه جذب مسافران و گردشگران نوروزی دارد.

** پیش بینی اسکان یک هزار مسافر نوروزی در مراکز اقامتی ایوان
معاون فرماندار ایوان گفت: امکانات لازم برای اسکان یک هزار مسافر نوروزی در مراکز آموزشی و اقامتی این شهرستان فراهم شده است.
وی اظهار کرد: امسال شهرستان ایوان با توجه به بارندگی های اخیر پربارش ترین شهرستان ایلام بوده و زیبایی و طراوت مناطق طبیعی آن دوچندان شده و پیش بینی می شود مسافران بیشتری از مناطق طبیعی و گردشگری آن بازدید کنند.
مهدیان یادآور شد: سال گذشته 100 هزار مسافر نوروزی از این شهرستان بازدید کردند و پیش بینی می شود امسال این تعداد 10 درصد افزایش یابد.
مهدیان یادآور شد: در حوزه گردشگری، صنایع دستی، آیین های سنتی و بومی و سوغات محلی با همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و هلال احمر سه پایگاه اطلاع رسانی در ورودی و خروجی شهر همچنین امامزاده سید عبدالله جهت آشنایی مسافران مستقر می شوند.
معاون فرماندار ایوان بر لزوم بازرسی و نظارت بر اصناف و بازار، واحدهای تولیدی و عرضه مواد غذایی، رستوران ها و اماکن اقامتی تاکید کرد و گفت: حضور بازرسان و ناظران سبب آرامش خاطر شهروندان و مسافران می شود.
به گفته مهدیان، شرکت توزیع فرآورده های سوختی نیز با توجه به حجم ورود مسافر در این شهرستان از آمادگی لازم برای تامین سوخت پمپ بنزین ها و جایگاه های CNG برخوردار است.

** ارائه خدمات نوروزی از 28 اسفند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایوان نیز با اشاره به برنامه های فرهنگی این شهرستان در ایام نوروز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با توجه به تاکید سازمان میراث فرهنگی و دولت در راستای تقویت مقوله گردشگری، ستاد خدمات سفر از 28 اسفند فعالیت خود را آغاز و تا 15 فروردین به خدمت رسانی می پردازد.
اکبر چراغی از این شهرستان ییلاقی به عنوان مقصدی مناسب برای مسافران و گردشگران نوروزی نام برد و گفت: امکانات لازم برای خدمات رسانی به مسافران فراهم شده و بخش اداری این سازمان نیز به صورت شیفت اداری برای خدمت رسانی آماده است.
وی افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری شهرداری در نظر دارد برنامه هایی برای تحویل سال در مرکز شهر ایوان تدارک ببیند که گستراندن سفره هفت سین، برگزاری جنگ شادی و برپایی سیاه چادر در امامزاده سید عبدالله از اصلی ترین این برنامه ها است.
چراغی ادامه داد: برپایی این سیاه چادر با رویکرد عرضه محصولات صنایع دستی همچنین عرضه مواد غذایی بومی و محلی از جمله بژی برساق، توف و کره محلی، آش محلی و نان ساجی برپا می شود.
وی گفت: جهت تسهیل بازدید از آثار تاریخی، فرهنگی، مذهبی، توریستی و شاخص و راهنمای مسیرها بروشورها و کتابچه مخصوص شهرستان ایوان به صورت جداگانه چاپ شده که در کنار آن اطلاعات جامعی از این آثار داده شده است.
چراغی یادآور شد: این شهرستان آثار تاریخی متعددی دارد که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده آثاری همچون طاق شیرین و فرهاد، آتشکده سیاهگل، پل شیرپناه، قلعه گوریا، محوطه گاو میش، قلعه شمیران، تپه کلان، تپه نرگسی و شهر تاریخی جوی زر.
چراغی تاکید کرد: از جمله مناطق گردشگری و توریستی این شهرستان می توان به پارک جنگلی سراب، منطقه توریستی تفریحی خران، آبشار پلیه، چشمه سفید، منطقه دانوک و منطقه پلنگ کنا اشاره کرد.
وی با بیان اینکه نوروز گذشته بیش از 800 مسافر در این شهرستان اسکان داده شدند، افزود: امسال نیز آموزش و پرورش با تجهیز سه مدرسه در شهر ایوان و یک مدرسه در بخش زرنه، خوابگاه دانش آموزی و دانشجویی مجهز به امکانات رفاهی در شهر ایوان، خوابگاه کمیته امداد امام خمینی (ره) و سه مهمانسرا برای استقبال و پذیرش مسافران نوروزی آماده است.
به گفته وی 210 هزار مسافر نوروزی سال 96 از جاذبه های گردشگری، آثار باستانی و تاریخی شهرستان ایوان بازدید کردند و 870 مسافر نیز در این شهرستان اسکان یافتند.
به گزارش ایرنا، شهرستان ایوان با جمعیت 55 هزار نفر در 35 کیلومتری شمال استان ایلام قرار دارد،از شمال به استان کرمانشاه، از شرق به شهرستان چرداول و از غرب به کشورعراق محدود است، آب و هوای ایوان معتدل و نیمه مرطوب است.
ایوان غرب در روزگارانی دور ماه سبدان خوانده می شده و از زمان قاجار تا دوران پهلوی اول جویزر و از پهلوی اول تا اواخر دهه پنجاه خورشیدی باغشاه نام داشت.
از دیگر مناطق دیدنی و جذاب ایوان می توان به آثاری همچون غار طلسم، رودخانه کنگیر، آبشارهای 9 گانه پلیه، سنگ سانیری، منطقه دوبیران، دره های کوریس و دانوک، طاق شیرین و فرهاد، قبرستان هلوچ و آتشکده سیاهگل اشاره کرد.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.