به گزارش ایرنا، چهارشنبه سوری که روزگار فرصتی برای باهم بودن سالم خانواده ها و افزونی صمیمیت و انگیزه بخش زندگی بعد از گذران زمهرزیر زمستان معنا می شده اکنون به تهدید جوانان و نوجوانانی مبدل شده است.
در استانه چهارشنبه اخرسال بار دیگر دل نگرانی بر خانواده هایی که شاهد شوق مسموم خرید ترقه از سوی نهال های زندگی خود هستند حاکم شده است این نگرانی که اگر به اقدام پیشگیرانه منتهی نشود غیر از فرسودگی ذهن هبچ تاثیری بر میزان احتمال حادثه ندارد.
خانواده ها در درجه اول باید خسارت های ناشی از استفاده از مواد آتش زا را به فرزندان خود گوشزد کنند و تا حد امکان مراقب خریداری این مواد از سوی فرزندان خود باشند.
انان باید غیر از اگاهسازی با مدیریت مناسب این تهدید را به فرصتی برای با هم بودن ، برای یادگیسری و یاددهی شیوه گذران سالم زندگی و افزایش رغبت و دلبستگی نوجوانان به فرهنگ بومی مبدل کنند

*عرضه گسترده ترقه سرنوشت تقاضا را تعیین می کند
با وجود همه اقدام های نظارتی مشاهده ها دلالت بر عرضه گسترده ترقه و فشفشه و رونق این بازار دارد بازاری که عرضه ان تقاضا را نیز می افریند و تقاضا عمدتا از سوی نوجوانانی است که در ترقه بازی اولین رفتارهای مبتنی بر جدا شدن خود را از سنین کودکی معنا می کنند.
این جوانان اعم از دختر و پسر متاثر از فضای مد و تکرار و تبلیغ رایج در بین همسالان با خرید ترقه و فشفشه خود را نامزد قرار گرفتن در بین قربانیان امسال ایینی که به سور ترقه فروشان فرو کاسته شده است می کنند هرچند که چنین نمی پندارند.
با وجود همه هشدارها و اطلاعاتی که در خصوص احتمالات جدی مواد اتش زا در جامعه وجود دارد انکار خطر و این تلقی که 'قربانی اتش بازی چهارشنبه سوری نیستم ' به عنوان تصور مشترک و رایج همه افرادی که به کام خطر های محتمل می روند مکانیبسم منفی است که اب به اسیب کاسبکاران ترقه می ریزد و موجب گرایش شمار زیادی از جوانان به اتش بازی شده است.
تحلیل ساده اماری و مشاهده برخورد افراد پیرامون با ترقه بازی نشان از افزایش حساسیت و واکنش مثبت جامعه وخانواده ها برای اجتناب از قربانی شدن در بازی چهارشنبه سوزی شده است با این وجود مدیریت و انجام اقدام های پیشگیرانه برای کاهش احتمالات منفی این واقعه هنوز هم ضروری و لازم است.
*تشدید اقدام های انتظامی برای حفظ سلامت
فرمانده انتظامی شهرستان ایلام نیز از آمادگی پلیس شهرستان ایلام برای چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: برای پاسداشت حقوق شهروندی و در راستای کاهش احتمالی خطرات چهارشنبه آخر سال برای اجرای ماموریت ها و تامین آسایش شهروندان آماده و با هر گونه بی نظمی، راهبندان و ترافیک های مصنوعی برخورد خواهد شد.

سرهنگ حمید فتاحی در گفت وگویی خبری افزود: هرساله در ایام پایانی سال به ویژه چهارشنبه آخرسال متأسفانه ما شاهد مجروح شدن و نقص عضو تعدادی از هموطنان عزیزمان بخصوص کودکان به علت آتش بازی و انفجار مواد محترقه هستیم.
وی در ادامه به خطرات جبران ناپذیر بازی با مواد محترقه اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر خطرآفرینی بازی با اینگونه مواد محترقه ، آسایش و آرامش خانواده ها و محلات مسکونی نیز سلب خواهد شد.
سرهنگ فتاحی تأکید کرد: کودکان و نوجوانان هیجان و شادی را دوست دارند، لذا به خطرات و تلخی بعد از وقوع حوادث نمی اندیشند پس بزرگترها وظیفه دارند در این مواقع مدیریت داشته و آنها را از بازی های خطرناک منع کنند.
وی در پایان از همکاری صمیمانه ی مردم و بخصوص کسبه وبازاریان با پلیس قدردانی کرد و گفت: بهترین راه برای جلوگیری از خطرات جانی ومالی بازی با مواد محترقه پیشگیری به ویژه عدم فروش و مسدود کردن دسترسی بچه ها به اینگونه مواد محترقه است.

* مقابله با هنجارشکنان از وظایف نیروی انتظامی است
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان ایلام گفت: مقابله جدی و پیشگیرانه با استفاده از یک فرهنگ‌سازی قوی و آموزش رفتارهای شهروندی ضروری است و برقراری نظم و امنیت اراده نیروی انتظامی را در برخورد با هنجارشکنان تقویت و دو چندان کرده است.
سرهنگ فرزاد یاسمی در خصوص تدابیر پلیس برای آیین چهارشنبه آخر سال گفت: با دستگاه های مرتبط در این رابطه هماهنگی های لازم انجام شده است تا شاهد برگزاری این جشن در نهایت آرامش و امنیت باشیم.
وی اظهار کرد: هر ساله با فرارسیدن چهارشنبه آخرسال برخی افراد به جای اینکه با لبخند به پیشواز نوروز بروند با مصدومیت راهی بیمارستان‌ها می‌شوند و عده‌ای نیز به دلیل بی احتیاطی و رفتارهای پرخطر دیگران دچار آسیب می‌ شوند.
وی با بیان اینکه خانواده ها نقش مهمی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دارند، گفت: والدین می‌توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطر های آتش بازی آشنا و به آنها گوشزد کنند که در مقابل مواد محترقه و منفجره چقدر آسیب‌پذیر هستند.
معاون اجتماعی انتظامی استان ایلام یادآور شد: بر اساس منابع آماری، بیشتر آسیب دیدگان چهارشنبه آخر سال در گروه سنی 10 تا 20 سال و دانش آموزان هستند که قدرت تشخیص آسیب های ناشی از نوع عمل ارتکابی خود را ندارند.
سرهنگ یاسمی گفت: فرهنگ سازی از طریق آموزش همگانی و تخلیه هیجانات جوانان و نوجوانان از مجرای صحیح و قانونی بهترین راهکار در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال است و والدین می‌توانند با آگاه‌سازی فرزندان خود و مراقبت از آنان نخستین و بهترین آموزگار فرهنگ سازان جامعه باشند.
وی تصریح کرد: تدابیر پیشگیرانه پلیس در این رابطه آغاز شده و تا کنون بیش از 100 هزار نوع مواد محترقه در شهرستان ایلام کشف و ضبط شده است.
سرهنگ یاسمی تاکید کرد: خرید و فروش مواد خطرآفرین، انفجاری و آتش زا که نظم و آرامش جمعه و شهروندان را مخدوش می کند ممنوع و با متخلفان مطابق قانون برخورد می شود.
تشدید اقدام های انتظامی با هدف مصونیت جان ومال حفظ سلامت من و شما از اتش بازی چهارشنبه اخر سال است اما اینکه افراد چقدر این اقدام ها را همراه می کنند یانه سطح کف عاطفه و مسئولیت فردی و خانوادگی را دوباره تعریف و تعیین می کند.
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.