به گزارش ایرنا، نصرت الله ضرغام روز یکشنبه در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان ایلام با بیان اینکه این صندوق با اعطای کرسی های پژوهشی از دانشمندان کشور حمایت مادی و معنوی می کند، اظهار کرد: مدت زمان حمایت مالی از دانشمندان و پژوهشگران از چهار سال به 10 سال افزایش یافته است.
وی افزود: دانشمندانی که کرسی های پژوهشی به آنها اعطا شود علاوه بر کمک سالانه 500 میلیون ریالی به مدت 10 سال، می توانند تیم پژوهشگری قوی با همکاری استادان و دانشجویان دانشگاه های داخل و خارج تشکیل دهند که اعضای این تیم نیز مورد حمایت صندوق قرار می گیرند.
وی یادآور شد: منابعی که از طرف صندوق در اختیار این دانشمندان قرار می گیرد می تواند صرف هر گونه فعالیت علمی، پذیرش دانشجوی دکتری، تجهیز آزمایشگاه ها، برگزاری همایش و شرکت در کنفرانس های علمی خارجی شود.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: حمایت از صاحبان اختراعات یکی دیگر از زمینه های حمایتی این صندوق از پژوهشگران و فناوران است که در این راستا تا کنون یک هزار و 111 اختراع واصل شده که 239 اختراع آن نتیجه حمایت های صندوق از پروژه های مختلف است.
ضرغام اضافه کرد: یک سوم این 239 اختراع معادل 70 اختراع تدوین شده که 30 درصد آنها به مرحله تجاری سازی رسیده است.
وی بیشترین نیاز کار مطالعاتی در کشور را در حوزه علوم انسانی عنوان کرد و یادآور شد: مطالعات در علوم مهندسی و پزشکی بخوبی پیش می رود اما در حوزه های مدیریت، روان شناسی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، تاریخ و جغرافیا نیازمند کار مطالعاتی و پژوهشی هستیم و این حوزه ها بدون محدودیت هزینه مورد حمایت قرار می گیرند.
وی تاکید کرد: طرح های پژوهشی گروهی، میان رشته ای و یا فرارشته ای که با همکاری مراکز علمی داخل و خارج از کشور تعریف و اجرا شوند و در راستای گسترش مرزهای دانش، اثرگذاری بر جامعه، حل مشکلات کشور و استفاده از مزیت های کشور در جهت تولید ثروت و دانش افزایی باشند و همچنین طرح های پسا دکتری در دو شکل ملی و بین‌المللی، مورد حمایت قرار می گیرند.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه واحد دیپلماسی علمی در این صندوق راه اندازی شده است، گفت: تا کنون با کشورهای چین، روسیه، آلمان و اتریش تفاهم نامه بین المللی منعقد شده است و استادانی که با اطلاع صندوق با دانشگاه های این کشورها همکاری کنند مورد حمایت قرار می گیرند.
ضرغام همچنین حمایت از برگزاری رویدادهای علمی، دیپلماسی علمی، ثبت بین المللی اختراعات، مرکز توسعه نوآوری، پژوهانه، سینرژی گرنت، رساله های دانشجویان دکتری را از دیگر فعالیت های صندوق عنوان کرد.
وی اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران) در سال 82 با تصویب اساسنامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است.
وی هدف از تاسیس صندوق را شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای گسترش مرزهای علم و فناوری و بهره مند شدن مردم از نتایج آن ها، از طریق ارائه کمک ها و خدمات حمایتی مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران عنوان کرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون بیش از 70 درصد محققان و استادان ایرانی با این صندوق در ارتباط هستند.
وی ماموریت این صندوق را مدیریت، توانمندسازی و حمایت از تحقیقات به منظور تولید دانش و فناوری راهبردی در جهت تحقق جهان پایدار با اتکا به مبنای معرفتی و سرمایه های علمی داخلی و خارجی عنوان کرد.
رئیس دانشگاه ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه این استان در زمینه نسبت فارغ التحصیلان دانشگاهی به نسبت جمعیت دارای رتبه نخست کشور است، گفت: این تعدا فارغ التحصیل دانشگاهی ضمن اینکه یک فرصت برای توسعه استان بشمار می روند در صورتیکه نتوانند نقش آفرینی درستی داشته باشند به تهدید تبدیل خواهند شد.
محمد علی اکبری افزود: بین جامعه دانشگاهی این استان همگرایی خاصی وجود دارد و جامعه علمی استان مورد رجوع بخش های مختلف جامعه قرار می گیرد و شایستگی های خود را اثبات رسانده است.
وی یادآور شد: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان در اجرای طرح های مطالعاتی و پژوهشی تنها به اعتبارات خود بسنده کرده و تا کنون کمتر از اعتبارات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بهره گرفته است.
به گزارش ایرنا، در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه ایلام و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور منعقد شد.
دانشگاه ایلام با 6 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکترا و 200 عضو هیات علمی، 32 گروه آموزشی دارد و در سال 1370 در سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام از دانشکده زیر مجموعه دانشگاه رازی کرمانشاه به دانشگاه ارتقا یافته است.
استان ایلام در مجموع 36 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد که 40 هزار دانشجو در این مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.
6032
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.