به گزارش ایرنا، استاد دانشگاه تهران در این نشست با تاکید بر اینکه اقتدار و صحنه گردانی ملت ایران در طول تاریخ در حوزه فرهنگی بوده است، اظهار کرد: دشمنان زیادی در طول تاریخ خواسته اند ایران نباشد و برای همین با روش های مختلف و از جمله حمله نظامی سعی در نابودی این مملکت داشته اند، اما ملت ایران به علت صحنه گردانی خوب در زمینه فرهنگ، توانسته مانع تحقق اهداف دشمنان خود شود.
تقی آزاد ارمکی افزود: علت اقتدار ملت ایران در حوزه فرهنگی در مقایسه با حوزه های دیگر مثل سیاست، اقتصاد و نظامی گری به 2 دلیل است، اول اینکه ملت ایران سابقه تاریخی و فرهنگی ریشه دار و کهنی دارد و دوم اینکه چاره ای جز این هم نداشته و در حوزه فرهنگ امکان جولان بیشتری داشته است.
وی به مصادیق فرهنگی مختلف مردم ایران در مواجهه با دشمنان و بحران های مختلف اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ با وجود اینکه بارها مغلوب شده و با بحران های بزرگ مواجه شده ایم، اما هیچ کدام نتوانسته اند ملت ایران را از پای درآورند و ملت ایران در مواجهه با یورش یونانیان و حاکمیت فرهنگ هلنی و هجوم روم در عهد باستان و فتوحات و غلبه اعراب، هجوم ترکان و ایلغار مغولان در دوران اسلامی و در عصر حاضر تهاجم و زیاده خواهی های اروپایی ها و آمریکایی ها، توانسته مهاجمان را مهار و فرهنگ آنان در داخل فرهنگ ایرانی هضم کند و همین ملت به واسطه فرهنگ توانسته است بنیادگرایی و استبداد را در دوران های مختلف و از جمله در دوره قاجار و پهلوی زمین گیر کند.
وی با طرح این سئوالات که، چرا در حال حاضر همه خسته ایم؟ چرا همه به دنبال تغییر هستیم؟ چرا ناراحت و افسرده ایم؟ چرا از خودمان قدردانی نمی کنیم، گفت: پاسخ این سئوالات به حوزه جامعه شناسی بر می گردد و نه سیاست و باید برای پیدا کردن جواب دقیق آنها به دنبال علت یابی اجتماعی در این زمینه ها باشیم.
ارمکی اظهار کرد: من اعتقاد دارم جامعه ایران طبقاتی است و علت اصلی تغییرات و تحولات ایران در دوران های مختلف به تضاد های طبقاتی درون جامعه ایران بر می گردد و برای نمونه سقوط دولت ساسانی توسط اعراب مسلمان به علت اضمحلال طبقه حاکم است و در دوره مشروطیت دغدغه اصلی پایان دادن به فساد طبقه حاکم می باشد و در دوره پهلوی هم فساد و عدم صلاحیت طبقه حاکم است، که به بن بست و سرانجام انقلاب 57 منجر می شود.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، تضاد و جدال طبقاتی را علت اصلی تغییرات اجتماعی مختلف در 40 سال اخیر عنوان کرد و گفت: در این سال ها طبقه اجتماعی بالای جامعه نتوانسته موقعیت خود را مستحکم کند، طبقه متوسط اعم از استادان، معلمان، هنرمندان، ورزشکاران، ژورنالیست ها و ... نیز چون به وضع موجود راضی نیست و دائم به دنبال ارتقاء است، دچار منازعات پی در پی است و طبقه پائین هم دائم میل به بالا رفتن دارد و در نتیجه تغییرات متعدد و متنوعی در جامعه ایران وجود آمده، چون همه به دنبال تغییر وضعیت خود هستند.
ارمکی تاکید کرد: ما نظریه ای برای سروسامان دادن به وضع موجود نداریم و برای کاهش تنش و پایان دادن به آشوب در بین طبقات اجتماعی و سرو سامان دادن به این وضعیت، باید با همفکری نظریه ای را در این زمینه وضع تا تغییرات بوجود آمده به استحکام اجتماعی و کاهش تضادهای درونی جامعه ایران منجر شود.
دکتر مهری بهار دانشیار دانشگاه تهران نیز در این نشست به تغییرات به وجود آمده در بین زنان در جامعه ایران پرداخت و گفت: به علت موانع مختلفی که زنان برای فعالیت در حوزه های مختلف با آن مواجه بوده اند به بخش وقف و امور خیریه وارد شده اند و می بینیم که بخش زیادی از مدیریت موسسات خیریه با زنان است و همچنین خیلی از واقفان زن هستند و توانسته اند در این بخش ها موفق باشند.
به گزارش ایرنا، این نشست با هدف بررسی تغییرات فرهنگی و چالش های پیش روی کشور ما به عنوان یکی از موضوعات مهم روز و همچنین آگاه سازی قشر جوان و دانشجویان با این موضوعات برگزار شد.
دکتر تقی آزاد ارمکی یکی از مشهورترین جامعه شناسان کشور، فارغ التحصیل دانشگاه مریلند و از پژوهشگران شاخص کشور است که ضمن انجام تحقیقات فراوان تاکنون بیش از 20 کتاب و صدها مقاله را در حوزه جامعه شناسی و مباحث فرهنگی تدوین کرده است.
این نشست با همکاری انجمن جامعه شناسی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام و با حضور جمعی از جامعه شناسان و دانشجویان جامعه شناسی استان ایلام برگزار شد.
دانشگاه ایلام با 6 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکترا و 200 عضو هیات علمی، 32 گروه آموزشی دارد و در سال 1370 در سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام از دانشکده زیر مجموعه دانشگاه رازی کرمانشاه به دانشگاه ارتقا یافته است.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.