در این گفت و گو آمده است:
ساخت این محصول دانش بنیان تحقق عینی اقتصاد مقاومتی است و ارز آوری بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت و همچنین ایجاد اشتغال و فرصت های پژوهشی از دیگر چشم اندازهای این طرح است.
طراحی و ساخت اولین هواپیمای تک سرنشین که از انرژی خورشیدی به عنوان تنها منبع انرژی برای پرواز استفاده می کند، شاهکاری است خلاقانه و نشانی است از قدرت فکر و اندیشه جوانان این مرز و بوم که با هر انچه در توان دارند در راستای عزت و سربلندی و آبادانی این دیار تلاش می کنند.
جوان نخبه ایلامی با نام 'کاوه مراد نجاتی' دانشجوی رشته 'اویانیک'سیستم های مخابراتی هواپیما، در خصوص انگیزه ساخت این هواپیمای خورشیدی می گوید:: هدایت صنعت هوافضا به سمت دوستی با محیط زیست (کاهش آلودگی هواپیماها)نیاز به هواپیماهایی با قابلیت حضور بلند مدت بر فراز آسمان بدون نیاز به سوخت گیری، نداشتن خطرات ناشی از حمل سوخت در هواپیما، داشتن قطعات متحرک کمتر و در نتیجه نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری از جمله دلایل مطرح شده ایده بهره گیری از از این انرژی رایگان در صنعت هوا فضا است.
تجهیز هواپیما با سلول های خورشیدی به طوری که این سلول ها روزانه انرژی مورد نیاز برای پرواز را از خورشید دریافت نموده و مازاد ان را در باتری ذخیره کنند.
در طول شب باتری تنها منبع انرژی در دسترس است که تا روز بعد و شروع چرخه جدید به آرامی تخلیه می شود.
با این حال برای بهینه سازی و ادغام این مفاهیم و فن اوری ها به صورت یک سیستم کاملا کاربردی، مطالعات بین رشته ای زیادی نیاز است در حقیقت مسئله اصلی ترکیب سایز بندی بخش های مختلف است تا معیارهای خاصی را به حداکثر برسانند به عنوان مثال معیار مداومت پروازی که یکی از پارامترهای آن حداکثر بار تعبیه شده است.
فرایند طراحی و ساخت نمونه اولیه بر اساس این روش زیر نظر واحد پژوهشی ماناکا و شرکت هواپیما سازی ایرسا تکمیل شده است. این مدل اولیه آزمایش پرواز با استفاده از شبیه سازی جریان باد را پشت سر گذاشته و مشکلات آن شناسائی و مرتفع گردیده است و به زودی وارد مرحله جدیدی از پروازهای آزمایشی می شود.
استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان تنها نیروی محرکه، بدون کوچک ترین استفاده از انرژی های فسیلی، پرنده های سرنشین دار قبلی عموما بصورت دوگانه ساخته شده بودند.
قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و مسافت های طولانی و در نهایت پرواز به دور دنیا فقط با استفاده از انرژی پاک خورشید،امکان پرواز بدون توقف در طول شبانه روز به طوری که در روز انرژی خورشید را ذخیره نموده و در شب از آن برای پرواز کروز استفاده نماید.
مانند همه هواپیماهای دیگر، هواپیمای خورشیدی نیز دارای بال هائی است که بخش لیفتینگ هواپیما را تشکیل می دهند.
در طی پرواز ثابت، جریان هوا به علت سرعت نسبی خود دو نیرو ایجاد می کند نیروی برا که با خنثی کردن نیروی حاصل از وزن هواپیما، آن را در هوا نگه می دارد و نیروی پسا که توسط نیروی پیشرانه ملخ خنثی می شود.
مرادنجاتی افزود: طراحی نمونه اولیه توسط واحد پزوهشی ماناکا دارای حداکثر وزن برخاست 2127کیلوگرم، بال هائی با مساحت 194متر مربع، و پهنای بال 71متر بدنه ای به طول 17متر و 3موتور با مجموع قدرت 40 اسب بخار است، سلول های خورشیدی مورد استفاده از این هواپیما می بایست دارای حداکثر راندمان باشد. مساحت سلول ها 184متر مربع، وزن آنها 450کیلو گرم و توان خروجی مقداری برابر 3/12 کیلو وات است.
باتری مورد استفاده در نمونه اولیه از نوع لیتیوم یون بوده و دارای وزنی برابر 430 کیلوگرم می باشد.برای این نمونه اولیه مداومت پروازی حدود یک ساعت پیش بینی شده است که می تواند تا حدود 4 ساعت نیز افزایش یابد.
محققان واحد پژوهشی ماناکا و شرکت هواپیماسازی ایرسا، اولین پرواز آزمایشی نمونه اولیه را به صورت شبیه سازی جریان باد روی بال ها و بدنه هواپیما انجام دادند و براساس نتایج به دست آمده توانستند مشکلات موجود را را شناسائی کرده و در جهت رفع آنها اقدام کنند. این پرنده اکنون منتظر اخذ مجوزهای لازم برای پرواز آزمایشی روی باند است.
مدیر اجرائی پروژه با بیان مشکلات و کمبودهای پیش روی پروژه، ادامه داد: اعتقاد به اینکه تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد، تقریبا مورد قبول واحدهای علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که قصد دارند از این پزوهش ها بهره گیرند.
از آنجائی که تاکنون کشور ما تجربه های موفق چندانی در طراحی و ساخت هواپیما نداشته می توان گفت ساخت اولین هواپیمای تک سرنشین آن هم از نوع خورشیدی پروژه بزرگ ملی و بسیار چالش برانگیزی محسوب می شود.
بدیهی است که دارای مشکلات، کمبودها و محدودیت های خاص خود است.که فقدان بودجه ی کافی، وجود مقررات دست و پاگیر مالی و اداری، کم توجهی به محققان و مشخص نبودن سیاست ها و اولویت های تحقیقاتی، فقدان نظام صحیح و مطلوب در ارتباط با توزیع اعتبارات پژوهشی، فقدان بستر مناسب برای شکل گیری و رشد تحقیقات کاربردی، فقدان ضوابط منسجم و قابل اجرا در ارتباط با سیاست های حمایتی از محققان و متخصصان از جمله مشکلاتی است که در مسیر فعالیت و کار تحقیقاتی پروژه وجود دارد.
وی به مزایای ساخت این هواپیما اشاره و بیان کرد: حمل و نقل کشور همواره قسمت زیادی از انرزی موجود در کشور را مصرف می کند و مسبب بسیاری از آلودگی های هوا است و کشورهای پیشرو در عرصه انرژی های تجدید پذیر و سبز مانند آلمان و آمریکا و فطر در شاخه های مختلف حمل و نقل دستاوردهای فوق العاده ای در این زمینه دارند و در این مسیر قرار گرفته اند.
با توجه به گران بودن فعالیت در حوزه انرژی های تجدید پذیر و از آنجا که کمتر کشوری به فعالیت در این حوزه مبادرت نموده است. حضور ایران در این صنعت و ساخت هواپیماهای خورشید توسط کشورمان می تواند تحول عظیمی برای صنعت ایران باشدتا بتواند فاصله خود را با صنعت جهان به حداقل برساند.
وی اضافه کرد: ساخت این محصول دانش بنیان تحقق عینی اقتصاد مقاومتی است و ارز آوری بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت و همچنین ایجاد اشتغال و فرصت های پژوهشی از دیگر چشم اندازهای این طرح است.
صنعت هوانوردی در آینده سرمایه ملی ما خواهد بود که توسعه آن نیازمند فراهم کردن زیرساخت هاست، یعنی همان تأمین منافع ملی و توسعه پایدار، مدیران ما باید این زیرساخت ها را آماده کنند تا بتوانیم وجهه خود را در سطح منطقه و در عرصه بین المللی حفظ کنیم.
مرادنجاتی با اشاره به اینکه هرهواپیمائی که ساخته می شود، یک سری چک لیست ها دارد که زیر نظر سازمان صنایع هوائی انجام می گیرد، که یک چک لیست داخلی و یک چک لیست بین المللی است، که چک لیست بین المللی باید هم از سازمان صنایع هوائی اروپا و هم ناسا تأییدیه دریافت کند.
هواپیما تکمیل شده، 'تست ولتاژ'و 'تست تونل باد' ان انجام گرفته است، و کل پروژه به سازمان صنایع هوائی برای دریافت چک لیست ارسال شده که با دریافت ان مجوز سه پرواز آزمایشی داده می شود.
پرواز اول برنامه کنترل وبدون خلبان، پرواز دوم با سیستم رادیو کنترل انجام می گیرد و پرواز سوم با سرنشین انجام می گیرد که در فرودگاه آبیک قزوین و با حضور مسئولان رده بالای کشور انجام خواهد گرفت.
مرادنجاتی با بیان اینکه مسئولان باید به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که توسط جوانان انجام می شود، بها داده و باید از ایده و فکر آنان حمایت کنند، اظهار داشت: در ایران شرکتی که توانایی ساخت و تولید هواپیماهای که بتوانند مجوز های جهانی پرواز را بگیرد وجود ندارد، وباتوجه به گران بودن فعالیت در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر، واز آنجا که کمتر کشوری به فعالیت در این حوزه مبادرت نموده است، حضور ایران در این صنعت و ساخت هواپیماهای خورشیدی توسط کشورمان می تواند تحول عظیمی برای صنعت ایران باشد تا بتواند فاصله خود را با صنعت جهان به حداقل ممکن برساند.
منبع: ایلام رصد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.