عبدالسلام پیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این مبلغ 55 میلیارد ریال اعتبار ملی و 40 میلیارد ریال نیز اعتبارات استانی است که هنوز بخش عمده و قابل توجهی از این اعتبار به طرح های آبخیزداری تخصیص نیافته است.
وی افزود: این طرح در قالب چهار پروژه ملی و 6 طرح استانی در حال اجرا است که این عملیات های آبخیزداری بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیک در نقاط مختلف استان تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.
پیری در خصوص طرح های با اعتبارات ملی یادآور شد: این پروژه ها در حوزه سدهای موجود، سدهای در حال ساخت و سد کرخه و مناطق غیر سد است که در حوزه سدها 15 هزار و 200 متر مکعب عملیات سازه ای و یک هزار و 300 هکتار عملیات های بیولوژیکی و بیو مکانیکی در دست احداث است.
به گفته وی طرح های ملی در مناطق خارج از حوزه سدها 6 هزار و 577 متر مکعب عملیات سازه ای، 13 هزار مترمکعب عملیات خاکی و یک هزار و 40 هکتار طرح های مکانیکی و بیومکانیکی است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: همچنین 15 هزار و 220 مترمکعب عملیات سازه ای و خاکی و 650 هکتار عملیات بیولوژیکی و مکانیکی از محل اعتبارات استانی در دست ساخت است.
وی با بیان اینکه متناسب با تخصیص ها و با توجه به شرایط جغرافیایی نقاط مختلف استان و نیز شدت فرسایش خاک روند اجرای این طرح ها به پیش می رود، تاکید کرد: بر اساس مصوبه ها زمان اتمام این طرح های آبخیزداری پایان سال 96 خواهد بود.
وی گفت: در حوزه آبخیز شهر ایلام نیز تاکنون چهار هزار و 400 مترمکعب عملیات سنگی ملاتی و یک هزار متر مکعب عملیات های خشکه چینی انجام شده است تا از بروز حوادثی چون سیل 1394 جلوگیری شود.
پیری گفت: هرچند با وجود مصوبه ها و اختصاص اعتبارات ملی و استانی اما رقم قابل توجهی برای عملیات های آبخیزداری استان تخصیص نیافته اما با توجه به شدت فرسایش خاک در استان و به منظور کاهش فرسایش ها، این طرح ها در حال حاضر بدون دریافت اعتبارات در حال اقدام است.
به گزارش ایرنا، از وسعت 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی شامل جنگل، کوهستان، بیابان و مراتع تشکیل داده است.
میانگین سالیانه فرسایش خاک در استان ایلام 20 تن در هر هکتار است در حالیکه در کشور 16.5 تن در هکتار و میانگین جهانی نیز بین پنج تا 6 تن در هکتار است.
دخالت های انسانی، شیب تند اراضی استان، بارش های رگباری با شدت زیاد و مدت بارش کم و... از جمله عواملی است که در سرعت افزایش فرسایش خاک در استان ایلام دخیل است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.