به گزارش ایرنا، پاییز و زمستان که از راه می رسند همگان ناخودآگاه چشم انتظار بارش های پی در پی برکات الهی و نزولات جوی می شوند چرا که می دانند که آبادانی، سرسبزی و حیات و رزق و روزی همه موجودات زنده تنها در گرو این خوان پربرکت آسمانی است.
اما چند سالی است که آسمان استان ایلام را خساست گرفته و گویی خیال باریدن ندارد و فقط گاه گداری از سر ترحم به اندک بارشی دلمان را خوش می کند غافل از اینکه ما دلمان برای آمدن قدوم مبارکش بسیار تنگ است.
هرچند در طی روزهای اخیر به کرات خبر از ورود سامانه های جوی و بارش باران یا برف در رسانه های استان ایلام منعکس شده اما گویا آسمان خیال باریدن ندارد و گاهی تنها زمین تشنه را نمناک و تشنه تر می کند.
با وجود اطلاع رسانی های مکرر از رسانه ها که استان در روزهای شنبه و یکشنبه شاهد بارش باران و برف خواهد بود اما این سیستم بارشی از میزان بارش نزولات کمی برخوردار بود و باز هم موجب ناامیدی مردم و چشم انتظاری آنها برای بارش باران شد.
مدیر گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی ایلام در این خصوص گفت: پیش بینی های هواشناسی بر اساس الگوها و علائم جوی و مطالعه و بررسی این مدل ها است که امکان تغییر در این الگوها وجود دارد.
مجتبی میهن پرست افزود: فرایند خروجی مدل ها نشان دهنده میزان بارش ها و دامنه پراکنش آنها است که البته این مدل ها بر اساس وضعیت جغرافیایی منطقه تغییر پذیر است.
وی در خصوص سیستم بارشی دیروز نیز اظهار کرد: طبق بررسی و مطالعه نقشه های جوی از قبل نیز در رسانه ها گفته شد که این سیستم از نوع ضعیف تا متوسط و میزان بارش های کم اثر است.
وی گفت: مطالعه نقشه های ماهواره ای گویای این موضوع بود که این سامانه بارشی در مناطق گرمسیر جنوب استان ضعیف و در مناطق شمال و شرق استان ضعیف تا متوسط بود.
میهن پرست یادآور شد: با وجود آنکه در شهری چون ایلام بارش ها خفیف و اندک بود اما در نقاطی چون کارزان، ماژین، لومار، هلیلان، ملکشاهی و ... میزان بارش ها متوسط و نسبت به دیگر نقاط مطلوب تر بود.
وی توضیح داد: این سیستم بارشی مدیترانه ای با توجه به بیابان های گرمسیری عراق تاثیرگذاری چندانی در قسمت غرب کشور نداشت اما در استان های مرکزی کشور به علت رطوبت و سردی هوا بارش های مطلوب و موثری داشته است.
به گزارش ایرنا، استان ایلام سال های متمادی است که درگیر خشکسالی و افت نزولات جوی است که باید علت این موضوع مهم به صورت جدی مورد تحقیق و بررسی علمی کارشناسان این حوزه قرار بگیرد.
خشک سال های پی در پی در سال های اخیر موجب بروز مشکلات عدیده ای برای حوزه هایی مختلف کار و تولید کشاورزی و طبیعت شده است به طوری که در زیربخش های کشاورزی خشکسالی موجب خسارت های 35 تا 40 درصدی اراضی دیم شده است.
بارندگی ها در سال زراعی جاری تا پایان دی ماه نسبت به سال گذشته 22 درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت 53 درصد کاهش داشته است.
استان ایلام در حالی فصل پاییز را پشت سرنهاده که بیشتر ایام پاییز به علت کاهش باران دچار خشکسالی بود که البته در مقایسه مدت مشابه با سال گذشته پاییز امسال از وضعیت بارشی بهتری برخوردار بود.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.