به گزارش ایرنا، احمد کرمی روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان ایلام اظهار کرد: بحث سلامت یک مولفه اساسی است و تنها سلامت جسم مد نظر نیست، بلکه در کنار آن سلامت روانی، جسمی و اجتماعی نیز باید تامین شود و بطور مستمر به این مقوله اساسی نظارت داشت.
وی با بیان اینکه زنان بعنوان رکن اساسی جامعه در تربیت فرزندان و شکل گیری توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش موثری دارند، یادآور شد: طراحی یک سیستم پایش برای مراقبت و سلامت زنان الزامی است و باید متناسب با آن برنامه های نرم افزاری به شکل فیزیکی و کاربردی اجرا شود.
کرمی گفت: ایجاد حساسیت در سازمان ها نسبت به حفظ سلامت کارکنان خود، سلامت محیط زیست پیرامون و سلامت مصرف کنندگان خدمات و محصولات شان، پاسخگویی اجتماعی آنها را افزایش می دهد.
وی بر ضرورت تدوین برنامه جامع سلامت با مشارکت دستگاه های اجرایی تاکید کرد، و افزود: داشتن یک برنامه جامع و مصوب برای بهبود سلامت مردم در شاخص های تعیین شده، مشارکت همه (مسئولان و مردم) در تدوین برنامه و ایجاد نظام های استقرار برنامه جامع در گستره استان از اهداف اجرای این برنامه است.
معاون استاندار ایلام با اشاره به اینکه باید برای تغییر نگرش مردم در تمامی حوزه ها و مسائل مختلف برنامه داشته باشیم، تاکید کرد: باید از ظرفیت همه زنان در سطح مدیریت استفاده شود و اگر هر ساله در حوزه بانوان یک کار اساسی شکل گیرد بطور قطع با رضایت مندی مطلوبی همراه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد: با فراهم کردن بستر مناسب فضایی ایجاد شود تا قشر عظیم بانوان در حوزه های مختلف سلامت، محیط زیست، فرهنگ و حوزه های دیگر نقش خود را در فعالیت های اجتماعی بروز دهند.
سرپرست دفتر امور بانوان استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: سلامت زنان بعنوان یکی از ارکان اساسی جامعه باید در شرایط مساوی نادیده گرفته نشود و در راستای ارتقا سلامت زنان نگاه جنسیتی به زنان از بین رود.
مریم شادیوند افزود: برای ارتقا سلامت جامعه بخصوص بانوان باید مسئولیت پذیری را افزایش داد و آموزش را در همه سطوح جامعه گسترش دهیم.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که بانوان به دلیل اشتغال دو جانبه در محل کار و منزل و ایثاری که در حفظ و ارتقای سلامت همسران و فرزندان می کنند باید بیشتر از همه اقشار مورد توجه قرار گیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام نیز در این نشست گفت: مسئله زنان و خانواده از مسائل درجه یک کشور است و نیازهای اساسی همچون مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و آموزش و پرورش از امکانات لازم برای تشکیل خانواده هستند.
دکتر راضی ناصری فر افزود: دلیل اجرای برنامه جامع سلامت تغییر چهره بیماری ها است و طبق بررسی های بعمل آمده در سال های گذشته بخش زیادی از مرگ و میرها مربوط به بیماری های واگیر بوده اما در سال های اخیر 80 درصد مرگ و میر بدلیل بیماری های غیرواگیر است.
وی یادآور شد: در این میان روند رو به رشد آسیب های اجتماعی از جمله افزایش 20 درصدی طلاق و معتاد بودن بیش از یک میلیون نفر در کشور در سال های اخیر باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر ناصری فر یکی از دلایل اجرا شدن برنامه جامع سلامت را تغییر سبک زندگی و تغذیه مردم دانست و گفت: در گذشته فعالیت بدنی کافی و مصرف غذاهای طبیعی و سنتی سلامتی را بهمراه داشت اما اکنون عدم فعالیت و تحرک لازم و مصرف غذاهای فست فود و دارای کلسترول بالا جایگزین آن شده است.
وی اضافه کرد: رشد جمعیت در استان ایلام نسبت به نرم کشوری که 1.24 است 0.8، امید به زندگی نسبت به نرم 77.7 کشوری 74.3، مرگ ناشی از سکته نسبت به نرم 10.13 کشوری 6.70 و مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی نیز از 4.64 نرم کشوری 5.32 درصد است.
دکتر ناصری فر تعداد موارد گزارش شده اچ آی وی را 11 مورد جدید در استان در سال 95، بروز سرطان را 122 نفر در هر 100 هزار نفر و تعداد طلاق های ثبت شده در استان ایلام را به ازای هر 13 ازدواج یک طلاق اعلام کرد.
وی تاکید کرد: در تدوین و تهیه برنامه نظام جامع سلامت استان باید به آسیب ها و نحوه کاهش آنها توجه شود و بخصوص پرورش نیروی انسانی پرورش یافته و رسیدگی به امور زنان و خانواده را می توان یکی از سرمایه های سازمانی دانست.
خبرنگار: لیلی خاکی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.