به گزارش ایرنا، سالیان سال است در مناطقی چون مهدی آباد، شباب، هفت چشمه، ملکشاهی و دیگر مسیرهای ورودی یا خروجی شهرستان های استان شاهد ذبح و آویزان کردن لاشه های دام سبک و سنگین هستیم و این موضوع ناخودآگاه به جزئی از یک فرهنگ یا بهتر بگوییم ضد فرهنگ در استان تبدیل شده است.
قصابان در این مناطق بدون رعایت موازین قانونی و بهداشتی و حتی شرعی اقدام به ذبح احشام و فروش آن به مردم می کنند و فروش و مصرف این دام ها با استقبال بسیاری از اقشار مواجه است.
شاید از جمله دلایل این استقبال و رغبت مردم به خرید گوشت از این مراکز قیمت پایین آن باشد و یا اینکه این مصرف کنندگان به خرید گوشتی که تازه و گاه در برابر دیدگان آنها ذبح شده رغبت نشان می دهند و ظاهر لاشه را نشانه سالم و بی عیب بودن دام می دانند.
غافل از اینکه بیش از 800 نوع بیماری مشترک دام با انسان و با علائم پیدا یا پنهان وجود دارد که برخی از این علائم از چشم قصابان و فروشندگان و مصرف کنندگان مخفی است، حتی اگر لاشه دام عاری از هرگونه علائم بیماری باشد.
قصابان حاشیه شهرهای استان ایلام با فروش گوشت و حتی راه اندازی کبابی و رستوران بخشی از گوشت خام یا کباب شده مردم و مشتریان خود را با قیمت های نازل تر از نرخ قصابی های مجاز تامین می کنند بدون اینکه به سلامت مصرف کنندگان و بهداشت محیط توجه داشته باشند.
هرچند تلاش برای جلوگیری از فعالیت این صنوف همواره از سوی برخی دستگاه های اجرایی و نظارتی وجود داشته اما این تلاش ها با برخی کارشکنی ها و مقاومت ها با شکست و ناکامی روبرو شده است.
اما از یک ماه گذشته و با جدیت و حمایت قاطع استاندار ایلام طرح جلوگیری از فعالیت کشتارگاه های غیر مجاز استان کلید خورد و از روز شنبه هفته گذشته به صورت رسمی این برنامه اجرای آن آغاز شده است.
در قالب این طرح قصابان و دارندگان کشتارگاه های غیرمجاز مرغ و طیور باید با تمکین از قانون ذبح احشام در خارج از محیط کشتارگاه های رسمی و مجاز را تعطیل کرده و تمام فعالیت خود را زیر نظر و با تایید دامپزشکی و در کشتارگاه های مجاز انجام دهند.
هرچند در این راستا بخشی از کشتارگاه های غیرمجاز با قبول این طرح کشتار دام و طیور خود را در محیط کشتارگاه های مجاز انجام می دهند اما برخی از این واحدها با مخالفت در برابر این طرح حاضر به پذیرش آن نیستند.
این واحدها با تعطیل کردن مرکز فعالیت خود به نشانه اعتراض سعی دارند وضعیت را به مانند سابق برگرداننده و همچون گذشته به ذبح دام و طیور در محیط های خارج از کشتارگاه انجام دهند.
از جمله دلایل این افراد پرداخت پول به کشتارگاه برای ذبح احشام است در حالیکه آنها قبل از اجرای طرح، دام را به بدون پرداخت هزینه کشتار می کردند، در کشتارگاه ناظران فنی و بهداشتی قبل، حین و بعد از ذبح لاشه را بررسی و قسمت های بیمار و آلوده و غیر قابل مصرف را خارج و از عرضه آن اندام ها به بازار مصرف جلوگیری می کنند.
اما در کشتارگاه های غیرمجاز همه اندام های لاشه به فروش می رسد و فروشنده در عمل تعهدی در برابر سلامت گوشت فروخته شده به مشتریان نداشته و یا گوشت بیمار و آلوده را در قالب کباب یا غذا به خورد مشتریان می دهد، در این اماکن از خروج اندام های مریض و حتی گاه اندام های حرام از چرخه مصرف خبری نیست.
آلوده سازی محیط زیست طبیعی و انسانی به علت خروج خونابه و ضایعات دام کشتار شده و رهاسازی این خونابه و پساب ها در محیط اطراف از دیگر مضرات وجود کشتارگاه های غیر مجاز است که باعث بروز بیماری های مختلف و آلودگی های محیطی می شود.
همچنین ورودی و خروجی شهرها به علت آویزان بودن لاشه ها دارای چهره زشت و نازیبا شده و سرریز شدن خونابه لاشه های ذبح شده در حاشیه جاده ها در بسیاری از موارد موجب ناخرسندی ماشین های عبوری می شود.
این درحالی است که ایلام از یک واحد کشتارگاه صنعتی پیشرفته دام و 2 کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت بالا برخوردار است که همه امکانات یک کشتار استاندارد با کمترین آلودگی محیطی را داراست.
موافقان این طرح بر این عقیده هستند که با اجرای دقیق، منسجم و بدون مماشات این برنامه سلامت محیط زیست طبیعی و انسانی حفظ می شود، گوشتی که به دست مصرف کننده می رسد، سالم و قابل اطمینان است، قصابی های داخل شهر که نرخ مصوب دارند نیز با کمبود فروش و رکود در بازار مصرف مواجه نمی شوند.
اما مخالفان طرح نیز اعتقاد دارند که این قصابی و کبابی ها محلی برای کسب درآمد عده ای از مردم است که اجرای این طرح باعث شده که فعالیت اقتصادی و اشتغالزایی از آنها سلب شود و برخی نیز تمایل مردم برای خرید گوشت ارزان از این اماکن را بهانه مخالفت با اجرای این طرح ذکر کرده اند.

** خونابه و پساب ذبح دام، تهدیدی جدی برایی انتقال بیماری ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام در خصوص مضرات زیست محیطی کشتار دام در محیط های غیر مجاز گفت: کشتارگاه های غیر مجاز محلی مناسب برای شیوع انواع بیماری ها و محل رشد و تکثیر جانواران و حشرات ناقل بیماری است.
مازیار سلیمان نژاد افزود: به علت اینکه خونابه این احشام به داخل آب های زیرزمینی و سطحی می ریزد، عاملی مخرب و خطرناک برای آب ها و حیات آبزیان و مصرف کنندگان این آب ها است چرا که در این خونابه ها انواع ویروس های ناقل بیماری وجود دارد.
وی اظهار کرد: همچنین ضایعات نیز سبب جمع شدن انواع وحوش، جوندگان و حشرات می شود و با توجه به اینکه محل رهاسازی این ضایعات از محل زندگی انسان ها دور نیست، این ناقلان می توانند بیماری های مشترک دام و انسان را به سهولت منتقل و نیز آلودگی خاک را نیز در پی دارد.
سلیمان نژاد تاکید کرد: کشتارگاه صنعتی استان ایلام با بهره مندی از واحد تصفیه خانه مجهز و مدرن از سرریز خونابه و پساب ها به محیط اطراف جلوگیری و با تبدیل ضایعات به فرآورده هایی چون کود میزان ضایعات را به حداقل رسانده و ضایعاتی که قابلیت فراوری ندارند، نیز با رعایت موازین بهداشتی امحاء می شوند.

** کشتار دام در خارج از محیط کشتارگاه رسمی جرم است

رئیس بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان ایلام هم گفت: طبق ماده های چهار و 12 دامپزشکی کشور و ماده 688 قانون مجازات کیفری تعزیرات حکومتی کشتار دام و طیور خارج از محیط کشتارگاهای مجاز و مورد تایید جرم محسوب شده و منع قانونی دارد.
سعید صیدیوسفی افزود: در کشتارگاه های صنعتی و مجاز حضور ناظران فنی و بهداشتی باعث می شود که دام زنده قبل از کشتار مورد معاینه قرار بگیرد تا در صورتیکه دام دارو مصرف کرده یا مریض است، از کشتار آن جلوگیری می شود.
وی اظهار کرد: همچنین حین و بعد از کشتار نیز سلامت دام مورد بررسی واقع می شود تا اندام هایی که بیمار یا دارای علائم بیماری شناسایی شده و از عرضه آنها به مصرف کنندگان خودداری شود و بعد تایید نهایی دام لاک و مهر شده و برچسب سلامت مصرف دریافت می کند.
صیدیوسفی تاکید: اما در کشتارگاه های غیرمجازی که مورد تایید دامپزشکی نیست این روند ها طی نمی شود و سلامت دام ذبح شده دارای تردید است و مصرف دام های آلوده و ناسالم باعث بروز بیماری های مختلفی در مصرف کننده می شود که در پاره ای از موارد چون تب کریمه کنگو مرگ مصرف کننده را به دنبال دارد.
صیدیوسفی به اجرای طرح جلوگیری از فعالیت کشتارگاه های غیرمجاز اشاره و تاکید کرد: این طرح با توجه به حمایت و پیگیری استاندار و مشارکت دستگاه های مرتبط چون نیروی انتظامی، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری ها در نقاط مختلف استان با جدیت در حال اجراست.
وی افزود: این مراکز باید کشتار دام و طیور خود را در اماکن مجاز انجام دهند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی قصابی ها و مرغداری های غیرمجاز با این واحدها به شدت برخورد و پرونده آنها به محاکم قضایی ارجاع داده می شود.
500 واحد مرغداری و 167 مرکز قصابی غیر مجاز در استان فعالیت می کنند و در کنار ان یک کشتارگاه صنعتی و 11 کشتارگاه سنتی وجود دارد.
حدود 75 قصابی در شهر ایلام وجود دارد که اکنون تنها 25 مورد آنها به فعالیت خود ادامه می دهد، بیشتر کشتارهای غیر مجاز در مهدی آباد و حاشیه شهر ایلام فعالیت دارند که 80 درصد آنها مجوز ندارند.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انشتاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.