سیامک بیگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهار هزار هکتار از اراضی کشت نخود، 500 هکتار گوجه فرنگی، هفت هزار هکتار ذرت و چهار هکتار مزرعه سبزی و صیفی در استان محصول سالم تولید می کنند.
وی افزود: از سال آینده برنامه های توسعه ای برای مزارع کشت خیار و سبزی و صیفی نیز آغاز می شود که در نخستین مرحله در 200 هکتار از 6 هزار هکتار مزارع تولید خیار مبارزه بیولوژیکی و غیر شیمیایی انجام می گیرد و در سال های آینده این روند توسعه ای ادامه می یابد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام تاکید کرد: برنامه های این طرح شامل محصولاتی است که قابلیت خام و تازه خوری (همچون میوه و سبزی ) دارند و هر سال بنا بر اعتبارات تخصیص یافته سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی برای تولید محصول سالم افزایش می یابد.
بیگی یادآور شد: امسال یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح های مبارزه بیولوژیکی تخصیص یافت و طرح های مبارزه ای توسط 85 شبکه مراقبتی بخش خصوصی نظام مهندسی کشاورزی در اراضی استان ایلام اجرایی شد.
وی اظهار کرد: برای سال زراعی آینده نیز 2 میلیارد ریال اعتبار برآورده شده که با تخصیص این اعتبار سطح مزارعی که مبارزه بیولوژیکی در آن انجام می گیرد به 15 هزار هکتار خواهد رسید.
بیگی هدف از انجام مبارزه بیولوژیک در مزارع و باغات استان را تولید محصولی سالم، با کیفیت و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی ذکر کرد و گفت: با فرهنگ سازی و آشنا ساختن کشاورزان به مزایای مبارزه بیولوژیکی در صدد ترغیب آنها به جایگزینی این طرح به جای سم و کود شیمیایی هستیم.
مبارزه بیولوژیکی با آفات و امراض کشاورزی و کاهش استفاده از سموم و آفات کشاورزی در استان ایلام از سال 86 و در سطح 20 هکتار با عوامل زنده (زنبور براگن) و غیر زنده (تله نوری) آغاز شد.
خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، مرکبات، سیب درختی، گوجه محصولاتی هستند که طبق بخشنامه های وزارت جهاد کشاورزی در استان های مختلف باید مبارزه بیولوژیکی در این مزارع انجام شود که در استان ایلام با توجه به گلخانه ای بودن عمده این محصولات گوجه فرنگی و خیار تحت پوشش قرار گرفته اند.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.