به گزارش ایرنا، سرهنگ جمال شاکرمی روز چهارشنبه در همایش تجلیل از فعالان اقتصاد مقاومتی و سازندگی با محوریت بسیج مهندسین کشاورزی اظهار کرد: نیروهای تحصیلکرده، با دانش، متعهد و‌سخت کوش بسیجی باید با استفاده از علم و دانش خود چهره کشاورزی استان را متحول کنند.
وی افزود: برای دستیابی به کشاورزی پویا باید از اقدام ها و نیز پژوهش های جزیره ای و منفصل در حوزه کشاورزی پرهیز کرد و بلکه مجموعه دانشگاه، بسیج، جهادکشاورزی، فعالان و بهره برداران و دیگر حوزه های مرتبط با کشاورزی استان ایلام در پژوهش، مطالعه، تحقیق، طراحی و برنامه ریزی و اجرا به صورت هماهنگ، یکپارچه و منسجم فعالیت کنند.
شاکرمی یادآور شد: باید به سمت کشاورزی دانش بنیان و علمی پیش رفت و با نگاهی درون نگر به منابع داخلی و استفاده بهینه از این ظرفیت ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی گام برداشت و‌ توانمندی های مغفول مانده را نباید از نظر دور داشت.
وی تاکید کرد: باید مهندسان کشاورزی با حضور در دل روستاها با تبادل نظر با کشاورزان و بهره برداران مشکلات و معایب کار آنها را شناسایی و راهکارهای علمی و عملی را برای افزایش تولید و بهره وری به آنها ارائه دهند.
شاکرمی به مقوله امنیت غذایی مصرف به عنوان یک مبحث بسیار مهم در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: با انجام شیوه های نوین کشاورزی و‌حرکت به سوی کشاورزی مدرن و تولید محصولات سالم و ارگانیک امنیت غذایی مردم تامین شود هرچند باید الگوی های غذایی مردم نیز اصلاح شود.
مدیر بهبود نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی استان ایلام به گونه ای است که امکان توسعه کشاورزی و دامداری کیفی و کمی میسر است.
سیامک بیگی افزود: اما استفاده از روش های سنتی و قدیمی در حوزه کشاورزی و دامداری باعث شده که استان ایلام برخلاف پتانسیل های طبیعی و انسانی از لحاظ تولید محصولات کشاورزی کاهش داشته باشد در حالیکه ایلام توان تولید بیشتر از حد کنونی را دارا است.
بیگی یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته بیشتر روش های کشاورزی قدیمی منسوخ شده و در حوزه کشاورزی از شیوه های نوین و مدرن برای بهره وری و برداشت بیشتر استفاده می شود.
وی گفت: وجود حلقه های مفقوده و خلا های چون جزیره ای بودن تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی و عدم اجرایی شدن اکثر این تحقیقات در مزارع در توسعه نیافتن و افزایش سطح برداشت محصولات کشاورزی موثر است.
وی توضیح داد: مطالعات و پژوهش های دانشگاهی و طرح های پایان نامه ای دانشگاهیان باید متناسب با نیازسنجی ها و ظرفیت ها و منابع کشاورزی استان باشد تا این طرح ها در حوزه کشاورزی استان قابلیت اجرا داشته باشد.
بیگی افزود: باید از کارشناسان بومی حوزه کشاورزی به کارگیری کرد تا این افراد با حضور در بین روستاییان و هم کلامی با کشاورزان شیوه های نوین و‌مدرن کشاورزی و دامداری را به آنها آموزش و کشاورزان را برای به کارگیری روش های جدید ترغیب کنند.
بیگی احداث و ایحاد صنایع تکمیلی، تبدیلی و بسته بندی را از مهمترین نیازهای استان ایلام برشمرد و گفت: باید برای رشد و تکمیل زنجیره تولید کشاورزی در استان ایلام این صنایع در استان ایجاد شوند.
این‌همایش با حضور جمعی از مهندسین بسیجی برگزار شد و‌در پایان از 19 نفر از این افراد تقدیرشد.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده:شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.