به گزارش ایرنا، فرهاد قیصربیگی روز سه شنبه در همایش نشاط، سلامت و تکریم سالمندان در محل هتل زاگرس ایلام با ذکر اینکه میزان و نسبت افراد سالمند استان ایلام بیشتر از متوسط کشور است بر مهیا سازی شرایط و امکانات استان برای تطبیق خدمات با این الگوی جمعیتی تاکید کرد.
وی درصد جمعیت سالمندان این استان را 50 هزار نفر معادل 8.5 درصد کل جمعیت 580هزار نفری ایلام عنوان و پیش بینی کرد : تا سال یک هزار و 400 این نسبت به 10 درصد افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد:مدیر کل بهزیستی ایلام بر برنامه ریزی منسجم و مدون برای خدمات دهی به سالمندان که در آینده رقم آنها بیشتر می شود، تاکید کرد کرد و گفت: بهزیستی به عنوان دبیرخانه شورای سالمندان نیازمند مشارکت و همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان در این زمینه است تا اقدام موثر برای سلامت و ارتقا جایگاه سالمندان انجام دهد.
وی گفت: سالمندان مشکلات و نیازهای خاص خود را دارند و بویژه از نظر خدمات پزشکی باید رسیدگی و حمایت های بیمه ای بیشتری از آنان صورت گیرد.
قیصربیگی رشد پدیده سالمندی را نگران کننده دانست و تاکید کرد که کارشناسان و برنامه ریزان باید راهکارهای عملیاتی به منظور مراقبت از این افراد را طراحی و اجرایی کنند.
معاون توانبخشی بهزیستی ایلام نیز در این آیین از فعالیت2 مرکز شبانه روزی سالمندان در این استان خبر داد و گفت: در این مراکز سالمندانی که سرپرست نداشته نگهداری می شوند.
فرخ لقا جمشید زاده بیان کرد: این سازمان برای حفظ جایگاه و نگهداری سالمندان در نزد خانواده هایشان طرح های مختلفی دارد که از جمله آنها طرح ویزیت در منزل سالمندان و طرح مراقبت از سالمندان است.
وی با اشاره به روند رو به شتاب پدیده سالمندی در استان گفت: یکی از راه های مقابله با این معضل فعال سازی سالمندان است که باید با مشارکت همه دستگاه ها تحقق یابد.
در این همایش رضا خانیان مسئول بنیاد فرزانگان ویژه سالمندان نیز در خصوصو فعالیت این مرکز توضیح داد: این مرکز نیز با هدف غنی سازی اوقات فراغت سالمندان راه اندازی و در زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی، درمانی و غیره به عموم سالمندان استان ارایه خدمت می کنند.
به گفته وی، این مرکز با شناسایی ظرفیت های حوزه سالمندی و سازماندهی آنها بصورت رایگان به عموم سالمندان خدمات رسانی می کند.
در این همایش از سه مقاله برتر ارسالی به دبیرخانه همایش با موضوع سالمندان و نشاط و تکریم آنها تجلیل شد.
بررسی تغبیرات جمعیتی نشان می دهد که از سال 75 تاکنون تغییرات جمعیتی استان ایلام درجهت کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالمند رخ داده است .
44درصد کل جمعیت استان ایلام در سال 75 جمعیت 14 سال و کمتربوده که سال 95 به 20 درصد جمعیت استان کاهش یافته است.
جمعیت 16 تا 64 سال استان 580 هزار نفری ایلام نیز از 51 درصد در سال 75 به حدود 78 درصد سال 95 افزایش یافته است.
خبرنگار: آزاده خرم***انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.