حاجی کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر این شایعات که به نقل از سایت های زمین شناسی و زلزله نگاری غیر معتبر در فضای مجازی به صورت گسترده توسط کاربران بازنشر می شود، باعث ایجاد وحشت و دلهره در میان مردم شده است.
وی افزود: این مباحث مطرح شده در فضای مجازی بر محوریت وقوع یک زمین لرزه بزرگ در روزهای آینده و در منطقه زاگرس هیچگونه مبنا و پایه علمی درستی ندارد و مردم نباید بر اساس این شایعه ها در خود و دیگران ایجاد واهمه و تنش کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه ایلام یادآور شد: مردم باید از طریق رسانه های معتبر از نظر قطعی صاحب نظران زمین شناسی و و زلزله شناسان در خصوص این واقعه طبیعی مطلع شوند و تا از بروز و نشر هرگونه شایعه و ایجاد هراس جلوگیری شود.
کریمی تاکید کرد: مسئولان نیز هنگام وقوع زلزله باید قبل از تصمیم گیری و اطلاع رسانی های عمومی که بیشتر باعث وحشت مردم می شود، نظر صاحب نظران و کارشناسان این حوزه را جویا شوند.
وی اضافه کرد: تصمیم گیری های غیراصولی و غیر کارشناسانه مسئولان بدون مشورت با صاحب نظران زمین شناسی موجب بروز وحشت و سردرگمی در بین مردم می شود و در این گونه مواقع باید برنامه ریزی ها به صورت علمی و منطقی باشد.
استاد زمین شناسی دانشگاه ایلام گفت: زلزله کرمانشاه با پیش لرزه های قبلی و پس لرزه های بعدی یک زلزله دارای استانداردهای زمین لرزه بود که باعث تخلیه انرژی های درون زمین شد و به تدریج از قدرت پس لرزه های آن کاسته و این پس لرزه ها در عمل خطرآفرین نیستند.
کریمی به مردم اطیمنان خاطر داد زمین لرزه اصلی رخ داده و با توجه به تخلیه بخش عمده ای از انرژی زمین انتظار وقوع پس لرزه یا زلزله ای بزرگ و مخرب نمی رود.
وی در خصوص ساختار زمین شناسی ایلام اظهار کرد: مناطق جنوبی ایلام شامل شهرستان های مهران، دهلران و مورموری آبدانان بر روی خط زلزله قرار دارند ولی شهرستان ایلام به علت بافت جغرافیایی بر روی گسل های قوی قرار ندارد و پوسته زیرین شهرستان ایلام دارای خرده گسل های ضعیف است.
به گزارش ایرنا، زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 33.9 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
این زمین لرزه که کانون آن منطقه ازگله استان کرمانشاه گزارش شده است تاکنون 432 نفر را به کام مرگ فرستاد و بیش از 9 هزار نفر را زخمی و روانه بیماستان ها کرده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.