عباداله باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد اتوبوس کار انتقال زائران از پایانه مسافری برکت مهران، پارکینگ بزرگ اربعین و دیگر پارکینگ ها به پایانه مرزی مهران و برعکس را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: نرخ مصوب شورای ترافیک برای اتوبوس های بین شهری 2 هزار تومان تعیین شده است و آمادگی لازم برای افزایش تعداد اتوبوس ها در صورت نیاز وجود دارد.
وی یادآور شد: همچنین حدود یک هزار دستگاه اتوبوس، زائران را از شهرهای مبدا به پایانه برکت مهران و بر عکس جابجا می کنند و فعالیت آنها تا زمان به مقصد رساندن تمامی زائران ادامه خواهد داشت.

**ظرفیت پارک 150 هزار خودرو در پارکینگ های مهران ایجاد شده است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ایلام گفت: ظرفیت پارک 150 هزار خودرو در پارکینگ های مهران آماده سازی شده و از این نظر هیچگونه مشکل و مساله ای نخواهیم داشت ضمن اینکه تمام زیرساخت ها و ساز و کارهای لازم برای ارائه خدمات ترافیکی به زائران اربعین حسینی اندیشیده شده است.
باقری افزود: زیرساخت های مورد نیاز پارکینگ اربعین مهران با 70 هکتار مساحت آماده شده و در راستای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی یادآور شد: ورودی و خروجی پارکینگ مشخص شده و به 6 ناحیه برای استقرار خودروهای شخصی و اتوبوس های مسافربری برون شهری مختص هر استان کشور تقسیم بندی شده است.

**پایانه مسافری برکت مهران با 30 هکتار مساحت توسط بخش خصوصی اداره می شود

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ایلام گفت: پایانه مسافری برکت در زمینی به مساحت 30 هکتار در چهار بخش مجزا در هشت کیلومتری پارکینگ بزرگ اربعین احداث شده است و توسط بخش خصوصی اداره می شود.
باقری با بیان اینکه اداره این پایانه به شرکت انتظام از شرکت های غیردولتی زیر مجموعه نیروی انتظامی واگذار شده است، افزود: امسال کار استقرار اتوبوس های بین شهری و تردد زائران نظم بسیار خوبی دارد.
وی اظهار کرد: پایانه مسافری برکت تنها مختص استقرار اتوبوس های بین شهری است و تمامی اتوبوس های بین شهری برای انتقال و جابجایی مسافران به مرز مهران می باید در این پایانه مستقر و خدمات خود را ارائه کنند.
وی تاکید کرد: این پایانه در چهار بخش ساخته شده که در هر بخش آن اتوبوس های متعلق به یک ناحیه خاص از کشور مستقر خواهند شد و سکوهای فروش بلیط و محل استقرار شرکت های مسافربری و همچنین سکوهای پارک سوار مخصوص پیاده و سوار شدن مسافران در این پایانه در نظر گرفته شده است.
باقری افزود: همچنین در این پایانه دو سوله هر کدام به مساحت 200 متر مربع بعنوان زائرسرا برای اسکان اضطراری، 36 چشمه سرویس بهداشتی و 36 چشمه حمام نیز ساخته شده است.

**پارک خودرو در معابر شهر مهران ممنوع است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ایلام گفت: امسال بر خلاف سال های گذشته امکان توقف خودرو در معابر و خیابان های شهر مهران وجود ندارد و پارک خودرو ممنوع است.
باقری افزود: اربعین سال گذشته خیابان هایی که در مهران عرض بیشتر از 14 متر داشتند به صورت طرح پارکبان به بخش خصوصی واگذار شدند اما امسال به منظور جلوگیری از ایجاد گره های ترافیکی تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.
وی تاکید کرد: توقف و پارک خودرو در خیابان های شهر مهران ممنوع است و متخلفان جریمه شده و خوردوهای آنها توسط جرثقیل به پارکینگ انتقال داده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، نبود کنترل ترافیکی وسایل نقلیه بین شهری و درون شهری یکی از مشکلات ترافیکی اربعین 2 سال گذشته بویژه در شهر مهران بود که سال گذشته امسال مسئولان استان تلاش کردند ساز و کار رفع این مشکل را با ساخت پایانه و تعیین مسیرهای مشخص برای تردد اتوبوس های بین شهری و درون شهری و همچنین ایجاد پارکینگ های برای وسایل نقلیه شخصی فراهم کنند.
بر اساس تقسیم بندی استان های کشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها، امسال مصوب شد که زائران 13 استان از مرز مهران عبور کنند.
طبق مصوبه طرح تردد زائران حسینی در ایام اربعین و تقسیم بندی استان ها، زائران استان های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، لرستان، خرسان رضوی، خراسان شمالی و ایلام از مرز بین المللی مهران تردد خواهند کرد.
خروجی مرزی مهران در جنوب باختری و فاصله 90 کیلومتری شهر ایلام کانون اصلی آمد و شد گردشگران مذهبی کشورهای عراق و ایران است.
در شرایط عادی روزانه 6 هزار زائر ایرانی و عراقی از این گذرگاه مرزی سفر می کنند.
امنیت بالا و نزدیکی به شهرها و مکان های مقدس و بغداد پایتخت عراق از مهم ترین عوامل استقبال و انتخاب مهران به عنوان گذرگاه زائران عتبات عالیات عراق و ایران است.
هر سال در ایام اربعین حسینی نزدیک به 2 میلیون نفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین از مرز رسمی و بین المللی مهران راهی عراق می شوند.
انتظار می رود در اربعین امسال شمار ورودی و خروجی زائران سوگوار ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از راه مرز مهران به حدود 2.5 میلیون نفر برسد.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.