دکتر راضی ناصری فر روز شنبه به مناسبت هفته سلامت روان (24 تا 30 مهرماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شعار هفته سلامت روان امسال 'سلامت روان در محیط کار' است بر این اساس ارائه آموزش های لازم به منظور پیشگیری از استرس های شغلی در استان انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم پیشگیری از استرس شغلی، جمعیت کاری آسیب های فراوانی متحمل می شود، یادآور شد: سلامت روان در محیط کار به معنای مقاومت در برابر استرس ها، پیشگیری از پیدایش مشکلات روانی در کارکنان و سالم سازی فضای روانی محیط کار است.
وی اضافه کرد: سلامت روان در محیط کار به این معناست که هیچیک از کارکنان به دلیل عوامل موجود در محل کار، گرفتار آسیب روانی نشوند، کارکنان از فعالیت ها و محل کار خود احساس رضایت کنند و با علاقه مندی به محل کار خود قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط کار و عوامل موجود در آن باشند و هر یک از کارکنان نسبت به محیط کار خود و خصوصا نسبت به جایگاه خود احساس مثبتی داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: محیط کار به تنهایی بیماری زا نیست، بلکه شرایط تفکر شخص و بهداشت فردی می تواند از عوامل موثر در به خطر افتادن سلامت روان کارکنان باشد.
دکتر ناصری فر اظهار کرد: علت های متعددی برای افزایش اختلالات روانی در محیط کار از جمله حجم بالای کار، ساعات زیاد کاری، محیط فیزیکی و روانی نامطلوب و نبود جو صمیمیت و همکاری وجود دارد.
وی افزود: در نتیجه وجود این عوامل در محیط های کاری، علائم استرس از قبیل کاهش میزان بهره وری در کار، کاهش رضایت شغلی، افزایش رفتارهای پرخطر، اختلالات خواب و مشکلات خانوادگی ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، استرس شغلی در جمعیت کاری به طور جدی در حال افزایش است و امروزه استرس شغلی جزو جدایی ناپذیر از زندگی هر فرد شده است که سازمان جهانی بهداشت از آن به عنوان اپیدمی جهانی نام برده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در صورت عدم پیشگیری از استرس شغلی، جمعیت کاری متحمل آسیب های فراوانی می شوند اما با پیشگیری از استرس شغلی و آموزش های پیشگیرانه به گروههای هدف، این آسیبها کاهش می یابند.
دکتر ناصری فر با اشاره به اینکه کاهش استرس شغلی، بهره وری را افزایش می دهد و سلامت جسم و روان را در پی دارد، اضافه کرد: برنامه های بهداشتی مناسبی در راستای سلامت روان در این استان در دست اجراست که با توجه به اهمیت موضوع و در راستای پیشگیری از استرس و ارتقا سلامت روان افراد جامعه، اجرای برنامه های جدید و مثمر ثمر در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، افسردگی و اختلالات اضطراب شایع‌ترین مشکلات روانی موثر بر کار و فعالیت و شغلی هستند. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی، عامل اصلی ناتوانی، رنج می برند. بیش از 260 میلیون نفر با اختلالات اضطراب زندگی می‌کنند. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، اختلالات اضطراب و افسردگی سالانه حدود یک تریلیون دلار در سراسر جهان به دلیل کاهش بهره وری، اتلاف می‌کند.
227 خانه بهداشت روستایی و 72 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در استان 580 هزار نفری ایلام فعال است.
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، جمعیت این استان 580 هزار و 158 نفر معادل 73 صدم درصد جمعیت کل کشور رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان ها دارد.
خبرنگار: معصومه امیدی**انتشار دهنده :شهریار حیدری فر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.