به گزارش ایرنا، دکتر علی دل پیشه روز سه شنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی غذا اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان ها و دیابت با نوع تغذیه در ارتباط هستند، توجه به سلامت غذا بسیار با اهمیت است.
وی یادآور شد: بیماری های غیرواگیر سالانه موجب مرگ 38 میلیون نفر در دنیا می شوند و حدود سه چهارم مرگ ها در جهان با این بیماری ها مرتبط است که این میزان در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: دیابت یکی از بیماری های مزمنی است که پیش بینی می شود تا سال 1400 با سونامی این بیماری مواجه شویم بنابراین تمامی ارگان های مرتبط با موضوع تغذیه باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این پیشروی این بیماری بکار گیرند.
دکتر دل پیشه یادآور شد: طبق مطالعات صورت گرفته روند رو به رشد بیماری سرطان در کشور نگران کننده است و اهمیت توجه توجه به موضوع ریزگردها در کشور به خصوص در استان ایلام و تاثیر این ذرات بر سلامت مردم و مواد غذایی و تاثیر آنها در ابتلا مردم به این بیماری ها به خصوص در مناطق جنوبی استان بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه موضوع تغذیه ارتباط مستقیمی با اندوخته های ذهنی، قدرت تفکر و سلامت روحی و جسمی فرد دارد، اظهار کرد: باید طوری برنامه ریزی کنیم که در بخش کشاورزی برای جلوگیری از مشکل به دنبال تولید محصول سالم و با کیفیت باشیم و هم تذکرات لازم برای تامین سلامت جامعه داده شود.

* تمامی محصولات غذایی تولیدی استان نشانگر تغذیه ای دارند/عدم توجه مردم به این نشانگرها
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این مراسم گفت: نشانگرهای تغذیه ای یا چراغ راهنمای رنگی غذایی بر روی تمامی محصولات تولیدی استان تا پایان سال 95 درج شده است اما مردم به این نشانگرها توجه نمی کنند.
مهتاب شاهماری اظهار کرد: مردم با این نشانگرهای هدایتگر برای استفاده درست از محصولات غذایی آشنا نیستند و باید در این زمینه اطلاع رسانی لازم انجام شود.
وی یادآور شد: برچسپ اصالت و سلامت کالا نیز بر روی تمامی محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی مورد تائید سازمان غذا و دارو نصب می شود و مردم از طریق پیامک و یا اینترنتی می توانند از اصالت آن مطمئن شوند.
وی تاکید کرد: تقلب در چاپ این برچسپ ها و همچنین ایجاد مراکز پیامکی جعلی یکی از مشکلات در این زمینه است که در این راستا هفت مرکز پیامکی شناسایی شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تنها شماره مورد تائید سازمان غذا و دارو 20008822 است که تمامی افراد می توانند کد محصولات مورد نظر خود را به منظور اطمینان از سلامت و ایمنی آن به این شماره پیامک کنند.
به گزارش ایرنا، در این آئین از تعدادی از صاحبان صنایع غذایی برتر استان تجلیل شد.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.