دکتر نصرت الله علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: استفاده از قلیان در قالب قهوه خانه های سنتی، قلیان سراها و خانوادها مدتی است توسعه یافته و به یک تفریح و تفرج خطرناک تبدیل شده و سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است.
وی استفاده از قلیان را یک عادت مضر و اعتیاد پنهان دانست و افزود: بر اساس یافته های علمی دود قلیان حاوی 20 نوع امراض مضر و خطرناک مسری است که سرطان دهان و دندان، حنجره ، خون و ریه از مهمترین آنهاست و در سال چندین هزار نفر را به کام مرگ می کشاند که اکثر آنان نیز از قشر جوان هستند.
مسئول شبکه بهداشت و درمان آبدانان تنباکوهایی را که با عنوان میوه ای عرضه می شود،غیربهداشتی و مضر عنوان و تاکیدکرد: این نوع فرآورده افیونی حاوی مواد سمی و مسموم کننده خطرناکی است که به تدریج مصرف کنندگان تفننی رابه سمت اعتیاد کشانده، مقاومت های درونی آنان را نابود، زیبایی وی را ذایل و سرانجام فرد مصرف کننده را تسلیم مرگ زودهنگام می کند.
علیزاده از شناسایی و تعطیلی 6 قلیان سرا در آبدانان خبر داد و اضافه کرد: این مراکز غیرقانونی با هماهنگی مقام های قضایی و ضابطان دادگستری پلمپ و 320 قلیان از آنان کشف و جمع آوری شد.
وی توسعه مصرف مواد دخانی را یک نوع تهاجم فرهنگی به منظور کاهش نشاط اجتماعی و ناکارآمدکردن نیروهای کار و سازندگی عنوان کرد و افزود: متخصصان و آسیب شناسان اجتماعی معتقدند که یک پک دود قلیان برابر با مصرف 40 نخ سیگار است در حالیکه هم اکنون خیلی از خانواده ها در کمال غفلت و بدون اطلاع از ضررهای این رفتار نامناسب قلیان های زیبا و تزئین شده را بر سر سفره های خود آورده اند.
مسئول شبکه بهداشت و درمان آبدانان گفت: به خاطر حفظ سلامت مردم و جلوگیری از کسالت و بی تحرکی اجتماعی با هماهنگی مدیران و نهادهای ذیربط با دایر کردن هر نوع قلیان سرا و قهوه خانه های سنتی که بساط قلیان در آن دایر باشد به شدت جلوگیری می شود.
شهرستان 50 هزار نفری آبدانان در 171 کیلومتری جنوب شرق ایلام قرار دارد که علاوه بر مصارف فردی 11 مورد قلیان سرا در آن دایر است که تاکنون 6مورد آن بسته شده و مابقی نیز پس از طی مراحل قانونی تعطیل می شوند.
خبرنگار: سید حرمت الله موسوی مقدم ** انتشار: حسن کهزادیان
7174/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.