به گزارش ایرنا، سراسر مهران و کوچه و برزن ایلام می شود مزین به علم کربلا و زنان و مردان این دیار میزبان زائران کوی عشق و جاده های منتهی به استان های مرزی کرمانشاه، ایلام و خوزستان شلوغ ترین جاده های کشور.
پخت آش نذری و اسکان صلواتی و فعال شدن موکب ها و گروه های خودجوش برای پذیرایی از زائران حسینی به شوق ادای احترام به زائران حسینی همه فضای شهر را پر می کند و هر کسی هرچه از دستش برمی آید بی منت تقدیم زائر آقا می کند.
استان ایلام با دارا بودن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق پس از سقوط رژیم بعث صدام و خیل مشتاقان و زائران کوی حسینی به دلیل برخورداری از مزیت کوتاهی مسافت با وجود کمترین امکانات در همان سالهای آغازین گشایش راه زیارت کانون توجه خیل عظیمی از زائران ابا عبدالله و معبر وصل و زیارت شد.
به دلیل اشتیاق حضور زائران برای سفر به کربلای معلی از مرز بین المللی مهران و غیر رسمی بودن مبادی خروجی با کشور عراق بسیاری از این افراد به صورت غیر قانونی از مرز های کشور به عراق سفر کردند که شماری از آنان در بیابان های عراق گم شده و به دلیل تشنگی جان خود را از دست دادند.
در همان سالها با پیگیری وزارت امور خارجه کشور و استقرار دولت موقت عراق بالاخره سرو سامانی به ورود زائران عاشق ایرانی برای زیارت عتبات عالیات و همچنین روانه شدن شماری از عراقی ها برای زیارت امام هشتم در مشهد مقدس داده شد و بالاخره مبادی های ورودی و خروجی در مرزهای همجوار با عراق ساماندهی شدند.
*کنگره عظیم اربعین
با پیگیری مسئولان و درخواست و مطالبه مردم بالاخره مرز بین المللی مهران در سال 1383 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و با استقرار گمرک و پایانه مرزی بالاخره رفت و آمده در این مرز نظم خاصی یافت.
با به راه انداختن کنگره عظیم پیاده روی اربعین در چند سال اخیر شمار زائران و عاشقان حسینی در این ایام با تردد از مرز بین المللی مهران به بیش از دو الی سه میلیون نفر رسید.
این در حالی است که علاوه بر ایام اربعین در مابقی ایام سال روزانه بیش از پنج هزار زائر با همراهی حج و زیارت از طریق کاروان های زیارتی به کربلای معلی مشرف می شوند.
در یکی دو سال اخیر حضور داعش در عراق و انجام عملیات های انتهای بسیاری از مبادی زمینی به کشور عراق در استان های کردستان و کرمانشاه را نا امن کرد و اما همچنان مرز بین المللی مهران به دلیل برخورداری از مزیت کوتاهی مسافت و امنیت بالا اولین مرز انتخابی زائران عتبات عالیات قرار گرفت.
به گونه ای که بر اساس آمار منابع رسمی و با وجود تبلیغات زیاد رسانه ای در کشور سال گذشته بیش از 50 درصد زائران اربعین تنها از طریق مرز بین المللی مهران تردد کردند و مابقی از سایر مبادی خروجی شلمچه و چزابه راهی عراق شدند.
تشکیل ستاد اربعین و کمیته های زیر مجموعه های آن، آغاز فعالیت های توسعه ای زیر ساخت ها نظیر جاده، راه دسترسی آسان، استقرار پایگاه های امداد و نجات، راه اندازی موکب ها، تجهیز و بهسازی مدارس، حسینه ها و آبرسانی و همچنین ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و بیمه ای و بانکی در مرز مهران ساماندهی شد.
*حضور خیرین و شرکت های خصوصی برای خدمات رسانی به زائرن
با استقبال عمومی مردم برای پیاده روی بزرگ اربعین، بسیاری از خیرین از نقاط مختلف کشور با اهدا نذورات و حتی حضور مستمر در موکب ها به صورت خودجوش همگام با زنان و مردان مهمان نواز ایلامی به پذیرایی و استقبال از زائرین پرداختند.
پخش دهها بسته فرهنگی، مواد غذایی، آب اشامیدنی و همچنین ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و امدادی در طول مسیر از دیگر خدمات ارائه شده به زائران در استان ایلام بشمار می رفت.
به گونه ای که حتی بسیاری از شهروندان و خیرین ایلامی با اسکان زائران در منازل مسکونی خود و پذیرایی از آنها و انتقال زائران به مرز مهران مهمان نوازی و ارادت خود به ابا عبدالله الحسین (ع) را به جا آوردند.
* افزایش 10 درصدی زائران به نسبت به سال گذشته
استاندار ایلام در تازه ترین نشست ستاد اربعین در استان اعلام کرد که امسال پیش بینی می شود شمار تردد زائرین با 10 درصد افزایش نسبت به اربعین پارسال، دستکم یک میلیون و 200 هزار زائر برسد.
محمدرضا مروارید، شمار افرادی که بعد از آیین اربعین از طریق استان ایلام و مرز مهران به کشور بر می گردند را بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد.
وی افزود: اعضای این ستاد با همراهی مردم متناسب با زیادتر شدن اعتماد زائرانی که ایلام ومهران را برای تردد اربعینی از مرز انتخاب کرده اند برای ارائه خدمات بهتر اقدام و تلاش کنند.
وی، به تلاش و خدمت دستگاه های مختلف برای میزبانی زائران اربعین تاکید کرد و گفت: سپاه پاسداران یکی از ارگان هایی است که همواره در همه حوزه ها در کنار ما خدمت رسانی کرده و با ظرفیت خوبی که در حوزه درمان، حمل ونقل، سوخت، تامین بالگرد،تهیه غذا و سایر خدمات مسئولیت های مهم بسیاری بر عهده گرفته است و امسال نیز ما را یاری خواهد کرد.
*اخذ ویزا شرط ورود زائران برای سفر به کربلا
استاندار ایلام به ضرورت اخذ روادید توسط زائران اشاره کرد و گفت: هیچ زائری بدون دریافت ویزا از مرز مهران خارج نمی شود و کشورعراق نیز امسال بر این موضوع تاکید کرده و از ورود غیر قانونی زائران جلوگیری می کند.
وی تاکید کرد: داشتن ویزا ضمن رعایت قانون تردد میان دو کشور و احترام به کشور مقابل از نظر مذهبی و شرعی نیز جایز است به همین دلیل زائران حتما با رعایت قانون نسبت به اخخذ ویزا اقدام کنند.
وی ادامه داد: سال گذشته برخی از افراد که بدون روادید به کشور عراق وارد شده بودند توسط نیروهای عراقی دستگیر شدند که با پادرمیانی و پرداخت جرائم مالی آزاد شدند.
وی از همه کسانی که طالب زیارت و حضور در پیاده روی اربعین هستند خواست که نسبت به اخذ ویزا قبل از سفر اقدام کنند.
*آمار ورود و خروج زائرین در ایلام اربعین در سالهای 92-95
بر اساس آمار رسمی در سال 92، 424هزار و 90 نفر در سال 93، 720هزار و 853 نفر در سال 94، یک میلیون و 580 هزار نفر و در سال 95 یک میلیون و 776هزار و 619 نفر از طریق مرز بین المللی مهران تردد داشته اند.
*آمار زائران در طول سالهای 92-95
در سال 92، دو میلیون و 205 هزار و 541 نفر در قالب کاروانهای زیارتی از سراسر کشور از طریق مرز مهران به عتبات عالیات سفر کردند.
در سال 93، این آمار دو میلیون و 532 هزار و 285 نفر، در سال 94، سه میلیون و 390 هزار و 575 نفر و در سال 95 ، چهار میلیون و 224هزار و 96نفر از طریق مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات سفر کردند.
به گزارش ایرنا، استان مرزی ایلام و به طور مشخص مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان مهم ترین کانون تردد زائران عتبات عالیات ایران و عراق است.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی **انتشار : شهریار حیدری فر
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.