دکتر راضی ناصری فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خطر سنجی بروز سرطان ها نیز در موارد خاص برای افراد دارای علائم انجام می شود، اظهار کرد: علاوه بر افراد بالای 30 سال این ارزیابی ها برای تمامی کسانیکه دست کم یکی از عوامل خطر شامل سابقه بیماری خانوادگی، چاقی، دیابت، فشار خون یا مصرف دخانیات و مواد اعتیاد آور داشته باشند نیز انجام می شود.
وی تاکید کرد: این ارزیابی ها توسط بهورزان در تمامی خانه های بهداشت روستایی و مراقبان سلامت در تمامی مراکز بهداشت شهری به صورت رایگان با مراجعه به پرونده الکترونیک سلامت افراد انجام خواهد شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: خطر بروز سکته های قلبی و مغزی بر اساس اطلاعات گرفته شده از افراد مشخص می شود و پس از آن با توجه به وضعیت فرد، برنامه ریزی لازم برای روند مراجعات بعدی، رویه درمان افراد و تداوم مراقبت ها زیر نظر پزشک انجام می شود.
دکتر ناصری فر افزود: پس از خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی، مراجعه بعدی افراد به مراکز بهداشتی درمان شهری و روستایی با خطر بروز کمتر از 10 درصد سالانه، کمتر از 20 درصد 6 ماهه، کمتر از 30 درصد سه ماهه و بالاتر از 30 درصد ماهیانه است که در این مراجعات دستورات دارویی خاصی نیز برای افراد در نظر گرفته می شود.
وی هدف از اجرای این برنامه را ارزیابی وضعیت سلامتی افراد، آموزش سبک زندگی سالم به بیماران، تنظیم فعالیت بدنی مناسب و اصلاح رژیم غذایی عنوان و تاکید کرد: مراقبت های بهداشتی به منظور بالا بردن طول عمر و جلوگیری از بروز سکته ها و دیگر انواع مخاطرات انجام می شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشراه به اینکه بیماری های قلبی و سکته های قلبی و مغزی به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین علل مرگ و میر در کشور و استان ایلام مطرح است، تاکید کرد: انتظار می رود با انجام این مراقبت ها 25 درصد از مخاطرات مرگ زودرس در جامعه کاهش یابد.
ناصری فر گفت: 76 درصد بیماری ها در کشور مربوط به بیماری غیرواگیر بوده که پایه پیشگیری از این بیماری ها شناسایی افراد و آموزش عوامل خطر و روش های کنترل بیماری به آنهاست.
دکتر ناصری فر اضافه کرد: بر اساس مطالعاتی که سال گذشته در این استان انجام شده است 7.7 درصد افراد بالای 25 سال این استان به دیابت و 27.5 درصد افراد بالای 18 سال نیز به فشار خون به عنوان 2 عامل اصلی بروز سکته های قلبی و مغزی مبتلا هستند.
وی یادآور شد: یکی از برنامه های مهم طرح تحول سلامت توجه به بیماری های غیرواگیر است و چهار بیماری شامل قلبی عروقی، قند خون، برخی از سرطان های قابل پیشگیری و بیماری های مزمن تنفسی مانند آسم مورد توجه است.
وی با بیان اینکه در این راستا چهار عامل خطر نیز شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مواد اعتیادآور باید تحت کنترل و مراقبت قرار گیرد، تاکید کرد: میزان بیماری های غیرواگیر بدلیل تغییر سبک زندگی و اینکه عمده ترین خطر از طریق این بیماری ها برای افراد ایجاد می شود نیاز به نظارت و ارزیابی دقیق دارد.
به گزارش ایرنا، از هر 2 مرگ در ایران یکی بر اثر سکته قلبی و مغزی است و هر روز 300 نفر در کشور دچار سکته های قلبی و مغزی می شود.
حدود 50 درصد مرگ ایرانیان به 2 دلیل سکته های قلبی و مغزی رخ می دهد و سکته های قلبی نسبت به سکته های مغزی شایع تر است اما تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، برنامه و امکانات مناسبی برای درمان این بیماری ها وچود نداشت.
از حدود 2 سال پیش با اجرای طرح درمان سریع سکته مغزی و قلبی در کشور، 54 بیمارستان کشور به بخش ها و امکانات درمان سریع سکته مجهز شدند، تیم های درمانی در این مراکز آموزش دیدند و هزاران بیمار دچار سکته مغزی و قلبی نجات پیدا کردند.
227 خانه بهداشت روستایی و 72 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در استان 580 هزار نفری ایلام فعال است.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار: حسن کهزادیان
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.