رضا محمدرحیمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای طرح رونق تولید در دولت یازدهم، باعث احیا و جان گرفتن بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط در اقصی نقاط کشور و استان ایلام شده است.
وی افزود: امسال نیز تسهیلات رونق تولید همچون سال گذشته از طریق سامانه بهین یاب ادامه می یابد و در این طرح بسیاری از محدودیت های پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی معرفی شده از سوی ستاد تسهیل وجود ندارد.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام تاکید کرد: واحدهای صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در اولویت پرداخت تسهیلات رونق تولید قرار دارند و مواردی چون بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده و تامین سرمایه در گردش واحدها نیز در بحث پرداخت تسهیلات مد نظر است.
محمدرحیمی یادآور شد: سال گذشته بیش از 190 واحد صنعتی کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات رونق تولید از طریق کارگروه اقتصاد مقاومتی، تسهیل و رفع موانع تولید به بانک های عامل در استان برای دریافت تسهیلات به ارزش بیش از یک هزار و 357 میلیارد ریال معرفی شدند.
رضا محمد رحیمی تاکید افزود: از این تعداد واحد صنعتی متقاضی 99 واحد صنعتی تسهیلات مورد نظر خود را برای تامین سرمایه در گردش به مبلغ 562 میلیارد ریال دریافت کردند.
وی گفت: از آغاز اجرای طرح دوباره پرداخت تسهیلات رونق تولید در سطح استان ایلام در سال جاری 155 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند که از این تعداد، اخذ تسهیلات برای 57 واحد تولیدی مصوب و جهت ارجاع به بانک های عامل معرفی شده اند.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام اضافه کرد: علاوه بر بحث تسهیلات مواردی از قبیل تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، رفع مشکل مالیاتی واحدها، رفع مشکلات بیمه‌ ای و تامین اجتماعی واحدها، تامین زیرساخت‌ها اعم از آب و برق و زمین و حل و فصل مسایل مدیریتی واحدهای صنعتی نیز در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به صورت مستمر پیگیری خواهد شد.
محمدرحیمی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری و مساعدت بانک های عامل در طرح رونق تولید تعداد دیگری از واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال استان را تا پایان سال جاری به چرخه تولید باز گردانیم.
به گزارش ایرنا، در دولت یازدهم سامانه بهین یاب برای پیگیری و رصد و حمایت از واحدهای تولیدی در راستای احیا و رونق تولید کشور طراحی و راه اندازی شد که مجریان واحدها از طریق این سمانه ثبت نام و درخواست آنها پس از برگزاری کار گروه کارشناسی در ستاد تسهیل مطرح و بررسی می شود.
553 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد که 183 واحد معادل 36 درصد از آنها اکنون نیمه فعال و تعطیل است.
بر پایه این بررسی ها، 30 واحد نیمه فعال و 86 واحد تعطیل با مجموع 116 واحد صنعتی در این استان با سرمایه گذاری یک هزار و 302 میلیارد ریال قابلیت احیا و فعال سازی دوباره برای بازگشت به چرخه کار و تولید دارد.
مهمترین مشکلات و اصلی ترین عوامل تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایلام نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به روز نبودن فناوری خط تولید و مساله تامین مواد اولیه است.
مسائل و چالش های مدیریتی و نیز مشکلات مربوط به بازار فروش محصول تولیدی از دیگر موانع اصلی تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی استان به شمار می رود.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار: حسن کهزادیان
3032//6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.