به گزارش ایرنا شهرستان ملکشاهی در دامنه کوهستان کبیرکوه به عنوان سرچشمه دستکم سه رودخانه مرزی کشور و شمار زیادی چشمه و جویبار به طور بدیهی نبایستی با مشکل آب مواجه باشد .
به خصوص اینکه رودخانه های خروشان گل گل و سد چم گردلان از ظرفیت های عظیم آب این شهرستان هم اکنون افزون بر تامین حقابه های زراعی، آب شرب شهرستان ایلام - به عنوان مرکز استان را تامین می کند.
با وجود این منابع ، شمار زیادی از مجموع پنج هزار و 500 مشترک آب شهری و 2 هزار و 100 مشترک روستایی ملکشاهی و به طور مشخص شهر 'ارکواز 'مرکز این شهرستان می گویند که از حیث برخورداری از آب آشامیدنی مطلوب با مشکل مواجه هستند.
اگرچه مشکل اب انطور که منابع رسانه ای مختلف در هفته های اخیر تکرار و برجسته کرده و بحرانی نمایانده اند از نوع کمبود و نبود نیست اهالی ملکشاهی نیز نه به قطع یا کمبودآب که از طعم ،رنگ و دیگر مشخصات فیزیکی اب ناگوارای شبکه شهر ارکواز گلایه دارند.
شماری از اهالی درگفت وگو با خبرنگار ایرنا غیر مطلوب بودن و ناگوارایی اب شهر ارکواز ملکشاهی را نامطلوب و موجب ناخوشدلی ذکر می کنند و می گویند که آب شرب خود و خانواده را از چشمه های دور ونزدیک این شهرستان تامین می کنند.
یکی از شهروندان شهر ارکواز در این خصوص می گوید: تأمین آب شرب سالم و بهداشتی یکی از دغدغه های روزانه مردم است بیشتر مردم ارکواز هر چند روز یک بار با کرایه وانت آب از چشمه های اطراف تهیه می کنند .
وی افزود: آب شرب شهری به دلیل غلظت بالا قابل شرب نبوده و هیچ یک از اعضای خانواده وی حاضربه نوشیدن آن نیستند.
نظر مسئولان این شهرستان درخصوص کیفیت اب شبکه با تلقی مردم ارکواز از این موضوع متفاوت است، آنان هرگونه ناسالم بودن آب را تکذیب و سختی جنس اب را طبیعی مناطق کوهستانی عنوان می کنند.
مدیر آبفای شهری ملکشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کمبود یا ناسالم بودن آب شبکه شهرارکواز تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر آب شرب شهر ارکواز با استفاده از2 حلقه چاه در منطقه میان تنگ و سراب با ظرفیت آب دهی 120 لیتر در ثانیه تأمین می شود.
عزیز صمیمی افزود: آب شرب شهری با نظارت کامل شرکت آبفا و شبکه بهداشت به صورت روزانه بازرسی و بارها مورد آزمایش قرار گرفته که به لحاظ بهداشتی این آب مشکل ندارد .
وی درعین حال فرسودگی و قدیمی بودن شبکه توزیع آب شهر را باعث پرتی و تلف شدن مقدار زیادی آب شرب می داند.
مرکز بهداشت این شهرستان نیز مکرر نامطلوبی و ناسالم بودن اب شبکه شهر ارکواز را تکذیب کرده و برعکس ان اعتقاد دارند روند رایج استفاده از چشمه های روباز و انتقال غیر بهداشتی آن مخاطره امیز بوده و الودگی را محتمل کرده است.
اسد قاسمی فرماندار بومی ملکشاهی نیز به اتکا به نتیجه ازمایش مرکز بهداشت می گوید: بی هیچ دغدغه ای از اب شبکه شهر می نوشد.
وی درعین حال موضوع ناگوارا بودن اب را غیر قابل بحث و مرتبط با مشخصات و جنس اب مناطق کوهستانی چون شمال استان ایلام وکمی هم ذائقه و تاثیر پذیری ان ذکر می کند و می گوید : همه توان خود و همکارانش را برای پیگیری و تحقق مصوبه رئیس جمهوری در خصوص انتقال اب از سد چم گردلان به ملکشاهی با هدف حل مساله اب ملکشاهی تا درازمدت به کار می گیرد.
وی با ذکر اینکه ریز ودرشت مراحل اجرایی این طرح با 70 میلیارد ریال هزینه از سوی استاندار ایلام با حساسیت پیگیری می شود ابراز امیدواری کرد: که تا 18 ماه اینده این پروژه به بهره برداری برسد.
مشکل اب در ملکشاهی دیرین است ،بررسی ادبیات رسانه ای اب در ملکشاهی نشان می دهد دستکم در 15 سال گذشته موضوع اب و کمبود و تلخی و شوری ان مورد رنجش اهالی بوده است .
به نظر می رسد هم اکنون به نوعی دوران تعدیل یافته و حتی حل شده مساله آب ملکشاهی باشد، انچه درسال های پیشین به عنوان نبود وکمبود اب مطرح و مورد اعتراض واقع می شداینکه به شوری و ناگوارایی فروکاسته شده است.
با حفر و اجرای طرح آبرسانی ' نام تنگ ' در پایین دست شهر ارکواز در سال های اول دهه کنونی انتظاراین بود که مشکل آب اهالی این شهرستان مرزی حل کند.
اجرای پروژه نام تنگ موضوع کمبود را مرتفع کرد اما مساله شوری و تلخی آب ان که به احتمال قابل پیش بینی بوده مساله را برای مردم و مسئولان بغرنجتر کرد که بعد از سرمایه گذاری و هزینه پروژه نام تنگ پذیرش مشکل اب ملکشاهی برای مسئولان مرتبط در ان سال ها سخت می نمود.
با این وصف حسن روحانی رئیس جمهوری در جریان سفر استانی به ایلام در ابتدای فعالیت دولت یازدهم دستور اجرای طرح انتقال اب از سد چم گردلان (سد ایلام) که در حوزه جغرافیایی شهرستان ملکشاهی قرار دارد به شهرهای ارکواز ،دلگشا و مهر و روستاهای مسیر صادر کرد.
فرماندار ملکشاهی دراین خصوص به خبرنگار ایرناگفت:بهره برداری از پروژه آبرسانی از سد ایلام (چم گردلان) به شهر های ارکواز ، دلگشا و مهر و روستاهای اطراف مشکل آب شرب شهرستان را به صورت کامل رفع می کند.
قاسمی اظهار کرد: به مناسبت گرامی داشت هفته دولت که دراین روزها ایین های ان جریان دارد اولین ایستگاه پمپاژ این پروژه با اعتبار 44 میلیارد ریال به بهره برداری و کار احداث ایستگاه شماره 2 عملیاتی می شود .
وی همچنین با اشاره به آغاز پروژه برقرسانی با اعتبار 32 میلیارد ریال جهت تأمین برق پروژه آبرسانی اضافه کرد: کلنگ نمادین احداث تصفیه خانه این پروژه نیز با اعتبار 200 میلیارد ریال به زمین زده می شود.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی منشا مشکلات اب شهرستانملکشاهی را مدیریت ناصحیح و فرسودگی شبکه های آب با متوسط طول عمر 28 سال عنوان کرد.
سلام امینی میزان پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از سد چم گردلان ۳۰ درصد و ان را ناکافی و نامتناسب با ضرورت موضوع عنوان و اظهار کرد : امسال ۵۰ میلیارد ریال برای سرعت بخشی به اجرای این طرح اختصاص یافته بود که با رایزنی به ۷۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.
مجموعه قرائن به عزم جدی مسئولان در سطوح شهرستانی ، استانی و ملی برای تسریع در تکمیل و بهره برداری از طرح انتقال اب از سد چم گردلان به ملکشاهی دلالت دارد که باز براساس روند رایج عمرانی در بهترین حالت دستکم 18 ماه تا جاری شدن آب سد چم گردلان به شبکه شهر ارکواز فاصله زمانی وجود دارد .
باتوجه به اهمیت بهداشتی و اجتماعی موضوع به نظر می رسد متولیان بخش اب باید به عنوان راحل جبرانی تا 18ماه اینده بهداشتی کردن چشمه های حاشیه شهر و توزیع و عرضه اب بسته بندی با بهای مناسب را در ملکشاهی مورد بررسی قرار دهند.
دیگر اینکه رسانه هایی که دراین مدت به مشکل اب مردم ملکشاهی پرداخته اند باید در خصوص نوع برخورد با مشخصات بهداشتی و فیزیکی اب موجود شهر ارکواز تجدید نظر کنند که فضا سازی های غیرواقع بار مضاعف تامین یا خرید آب بر دوش خانوارهایی که درگیر ودار معیشت کم رمق خود هستند اضافه کرده است.
شهرستان ملکشاهی در 35کیلومتری جنوب ایلام شامل سه شهر ارکواز ، دلگشا و مهر و 23 روستا در سال 1385 از بخش به شهرستان ارتقا یافت.
خبرنگار: روح الله احمدی ** تنظیم و انتشار : شهریار حیدری فر
7179/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.