«یدالله کسایی» در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در طول سال در معاونت پیشگیری از وقوع جرم طرح‌های برای پیشگیری از وقوع و یا کاهش جرائم هرساله اجرا می‌شود و امسال یکی از این طرح‌ها، طرح جمع‌آوری محکومان متواری است .

وی بابیان اینکه اهمت اجرای حکم بر کسی پوشیده نیست و خروجی تمام اقدامات دستگاه‌های قضایی، دادسراها، دادگاه‌ها،حکمی است که صادر می‌شود افزود: تا زمانی که حکم اجرا نشود ما نمی‌توانیم بگوییم و ادعا کنیم اقدامات نتیجه‌بخش بوده و برای جامعه سوری داشته است .

کسایی خاطرنشان کرد: اقدامات بدون اجرای حکم ابتر است و کار ابتر سود و نتیجه خاصی ندارد و در این راستا طرح جمع‌آوری محکومان متواری در دستور کار قرارگرفته و هدف از این مهم که محل اختفای محکومان متواری را که وظیفه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی بوده شناسایی شود و پس از آن اقدامات لازم برای دستگیری صورت گیرد .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام تصریح کرد: هرساله حداقل باید 5 درصد احکام مربوط به محکومان متواری را اجرا بکنیم و این مهم در دستورالعمل محکوم متواری تعریف‌شده است .

وی با اشاره به اینکه محکوم متواری است که به علت ارتکاب جرم به مجازات قطعی محکوم‌شده و بعد از شناسایی و یا دستگیری دوباره متواری شده است یا محکومی است که در حین محکومیت حبس از مرخصی استفاده کرده و بعد از پایان مرخصی دیگر به زندان برنگشته است افزود: علاوه بر این اساساً محکوم متواری کسی است که دستگیر نشده و به‌صورت غیابی رأی نهایی لازم اجرا در مورد وی صادرشده و تاکنون محل اختفای وی شناسایی و یا دستگیر نشده است .

کسایی ادامه داد: در این طرح، جامعه هدف محکومان متواری دستگیر نشده است و در این طرح هفت نهاد دادستانی‌ها، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، بسیج، سپاه، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها برای دستگیر کمک می‌کنند .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام با تأکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح به نتیجه رساندن ماحصل زحمات دستگاه‌های انتظامی و امنیت، دادسرا و دادگاه‌ها است تصریح کرد: برای محکومان که به‌اصطلاح با حکم کیفری محکوم‌شده‌اند در رسیدگی قضای سازوکاری پیش‌بینی‌شده که در هنگام رسیدگی خصوصاً در دادسرا متهم با سپردن تأمین از نوع وجه الکفایه و الوصیقه یا قرارهای دیگر آزاد شود .

وی ادامه داد: درصورتی‌که متهم در موعد مقرر در قانون کفیل نسبت به معرفی مکفول به مراجع قضایی چه برای ادامه محاکمه و چه برای اجرا حکم اقدام نکند به دستور دادستان وجه الکفایه و والصیقه از اموال شخص وثیقه گذار ضبط خواهد شد و چنانچه بعد از دستور اخذ وجه الکفایه و الوصیقه از سوی کفیل و یا وثیقه گذار شخص محکوم‌به مرجع قضایی معرفی شود حداکثر تا یک‌چهارم از وجه قرار اخذ خواهد شد .

کسایی اضافه کرد: از شهروندان درخواست داریم به جهت انجام‌وظیفه و رسالت اجتماعی، با مراجع انتظامی و امنیتی در جهت شناسایی محل اختفای محکومان فراری همکاری لازم را انجام دهند و از نیروی‌های اطلاعاتی و امنیتی تقاضا داریم در این امر به نیروی انتظامی کمک کنند و رسانه‌های عمومی در امر فرهنگ‌سازی و تقویت انگیزه افراد در این طرح مؤثر شوند .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: در پایان اجرای کامل این طرح اقدامات تشویقی برای افرادی که در این طرح تلاش جدی کنند در نظر گرفته‌شده و ازجمله آن کارت هدیه، تقدیرنامه، درجه تشویقی، مرخصی تشویقی، ارشدیت در نظر گرفته‌شده و اعتبار ان هم توسط استانداری، دادگستری و نیروی انتظامی تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه جلسه‌ای در استان تحت عنوان شورای پیشگیری از وقوع جرم با حضور کلیه دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد و قرار شد دادستانی‌ها با بازپرسان لیست محکومان متواری و موانع عدم دستگیری تاکنون را در اختیار نیروی انتظامی و دبیرخانه شورای پیشگیری قرار دهند تا نسبت به اجرای و رفع موانع اقدامات شود .

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 715520
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.