«فهد کمالوندی» در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات این استان، اظهار کرد: فرد معتاد یک مجرم نیست و یک بیمار است و وقتی مصرف کنده مواد مخدر بیمار است، دولت موظف به ارائه خدمات به این فرد است.

وی، تصریح کرد: در این رویکرد اجتماعی کردن و مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر، نهادهای مدنی، مستقل و مردمی، ازجمله سازمان‌های مردم‌نهاد، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بیشترین نقش رادارند و بازیگران اصلی هستند، چون واقعیت این است که مطبوعات و رسانه‌ها مجازی و واقعی، حلقه‌های واسط بین نهادها و مردم هستند.

کمالوندی، یادآور شد: در امر مبارزه با اعتیاد، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شامل آحاد مردم می‌شود و باید همه و همه گوشه‌ای از این امر را بر عهده بگیرند، رسانه‌ها به‌عنوان اینکه به آسیب‌های اجتماعی یک نگاه فراجناحی و واقعی دارند، نقش مهمی را ایفا می‌کنند و بایستی واقعیت‌های آسیب‌های اجتماعی را منعکس کرده و مردم را در این زمینه آگاهی بدهند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، با اشاره به فعالیت‌های این دبیرخانه، یادآور شد: هرماه یک جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر به ریاست استاندار ایلام تشکیل و در شهرستان‌های استان نیز به ریاست فرمانداران نشست‌های این شورا برگزار می‌شود.

وی، بابیان اینکه کمیته‌های فرهنگی و پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی، مقابله باعرضه، توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ازجمله کمیته‌های زیرمجموعه این شورا هستند، گفت: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت در حوزه‌های درمان، مقابله، فرهنگی و پیشگیری ازجمله وظایف این شوراست.

کمالوندی، با اشاره به اینکه تعداد کشفیات در سال 94 حدود 378 کیلوگرم انواع مواد مخدر و در سال 95 این میزان 259 کیلوگرم بوده است، ابراز کرد: در سه ماه اول سال 96 نیز کشفیات ما 247 کیلوگرم انواع مواد مخدر که عمده کشفیات تریاک و مشتقات آن بوده است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، با اشاره به اینکه بیش از 700 نوع مواد مخدر و روان‌گردان وجود دارد، تصریح کرد: ایستگاه‌های بازرسی در محورهای مواصلاتی استان در حال ایجاد است که نقش مهمی در حوزه مقابله دارد.

وی، بیان کرد: در حوزه درمان دستگاه اصلی دانشگاه علوم پزشکی است و بهزیستی در و سازمان زندان‌ها نیز با شورا همکاری می‌کنند و در حال حاضر نیز نزدیک به 7 هزار نفر در مدار درمان در مراکز درمانی دارویی و مراکز اقامتی قرار دارند.

کمالوندی، ابراز کرد: آمار معتادین استان بر اساس سرشماری و نرخ شیوع تعدادی افرادی که آلوده مواد مخدر در استان هستند و همچنین نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای که 1390 صورت گرفته است حدود 12 هزار نفر افراد آلوده به مواد مخدر بوده و این استان رتبه 23 کشوری را در این زمینه داشته است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، گفت: هم‌اکنون استان ایلام در این زمینه در رتبه 27 کشور قرار دارد و از این لحاظ جزو 5 استان پاک کشور است، در سال گذشته در حوزه فرهنگی بیش از 130 هزار نفر در مناطق در معرض خطر ازجمله محلات پرخطر و محیط‌های کارگری و آموزشی آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند که از این تعداد، 90 هزار نفر آموزش توسط سازمان بهزیستی آموزش‌دیده‌اند.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال حساس کردن جامعه نسبت به مواد مخدر هستیم و در سال جاری باید حدود 5 درصد به میزان آموزش‌ها بر اساس برنامه ششم توسعه در استان افزوده شود.

 

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714738
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.