ناصر خوش خبر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یک میلیون و 700 هزار هکتار از زمین های این استان در شهرستان های مهران و دهلران که در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بودند، به انواع مین ها، ضایعات جنگی و گلوله های عمل نکرده آلوده شده بود که 900 هزار هکتار از این سطح در شهرستان مرزی دهلران و 800 هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.
وی افزود: عملیات پاکسازی سطحی پس از پایان جنگ در اراضی مرزی این استان آغاز شد و تاکنون این مناطق پاکسازی شده اند و می توان گفت هیچ میدان مینی در این استان پاکسازی نشده، وجود ندارد.
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان مرکزی مین زدایی کشور باید پاکسازی برخی مناطق همچون بستر رودخانه های فصلی و دائمی، زمین های آبرفتی و کانال های زمان جنگ مورد بازنگری قرار گیرد چرا که در اثر گذشت زمان و بارندگی ها ممکن است برخی از مین ها که در عمق بیشتری قرار داشته اند از خاک بیرون آمده و خطراتی را متوجه مردم این مناطق کنند.
خوش خبر تاکید کرد: عملیات پاکسازی سطحی بطور معمول تا عمق 30 تا 50 سانتیمتری سطح زمین صورت می گیرد، ولی در مکان هایی که قرار است طرح های صنعتی و تولیدی اجرا شود، باید سطح پاکسازی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی به 80 سانتیمتر برسد که در منطقه ویژه و آزاد تجاری مهران باید این موضوع لحاظ شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 6 نفر در اثر برخورد با مین های باقی مانده از دوران جنگ در استان ایلام مجروح شدند و از امسال نیز یک نفر دچار جراحت سطحی در اثر برخورد با مین شده است، ادامه داد: از ابتدای فرآیند پاکسازی مناطق آلوده به مین استان ایلام تاکنون 31 نفر از اعضای گروه های پاکسازی به شهادت رسیده و 295 نفر نیز مجروح شده اند.
مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام به برنامه های سال جاری پاکسازی اراضی مرزی اشاره کرد و گفت: تیم های مختلف مین زدایی هم اکنون در مناطق هلاله شمالی، میمک، منطقه ویژه اقتصادی مهران و اراضی تعاونی مربوط به ایثارگران در شهرستان دهلران مشغول بازنگری هستند که احتمال داده می شود بقایای انواع مین ها در این اراضی وجود داشته باشد.
خوش خبر افزود: رژیم بعث عراق در دوران جنگ هشت ساله با ایران اسلامی به صورت منظم اقدام به کاشت مین نکرده بود و طرح و نقشه خاصی نیز برای پاکسازی مناطق آلوده در اختیار کشور ما قرار نداده که همین موضوع باعث شد در هنگام وقوع بارندگی برخی از مین ها از بستر رودخانه ها و زمین های آبرفتی جابجا شده و خطراتی را برای ساکنان منطقه ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: تا زمانی که میزان تلفات ناشی از انفجار انواع مین و گلوله های عمل نکرده در زمین های استان به صفر نرسد، پاکسازی اراضی پایان نخواهد یافت.
به گزارش ایرنا، ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق در دوران دفاع مقدس جبهه میانی مقاومت و نبرد با دشمن بعثی محسوب می شد.
استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از 2 هزار و 800 شهید، 11 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.