به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام، یارالله نصیری روز چهارشنبه اظهار کرد: به استناد قانون مقررات صادرات و واردات، هیات وزیران با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تعیین تکلیف وضعیت بازارچه های مشترک مرزی کشور موافقت کرد.
وی افزود: بر این اساس وضعیت 36 بازارچه مشترک مرزی با کشورهای همسایه در 9 استان کشور در زمینه حذف، ایجاد، ادغام، انتقال و ابقای تعیین تکلیف نهایی شده و نتیجه به وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی، صنعت، عدن و تجارت، امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه کشور در تاریخ 24 تیر ماه جاری ابلاغ گردید.
دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان ایلام اضافه کرد: در حوزه استان ایلام نیز با ایجاد بازارچه چیلات در دهلران و بازارچه شهابی (چنگوله) در مهران موافقت شد.
نصیری گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، بازارچه مرزی مهران که تا قبل از این در محل گمرک مهران فعالیت می کرد، به بازارچه شهابی چنگوله منتقل خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: آغاز به کار رسمی بازارچه های مشترک مرزی جدید مشروط به تکمیل زیرساخت های مورد نیاز در هر دو طرف مرز است و با توجه به تصویب نامه هیات دولت، هزینه تاسیس و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز بازارچه های مشترک مرزی باید از محل اعتبارات استانی پیش بینی شود.
وی با اشاره به نحوه مراودات تجاری در بازارچه های مشترک مرزی افزود: به منظور حمایت از ساکنان مناطق مرزی، افراد بومی منطقه می توانند با استفاده از کارت پیله وری و کارت مبادلات مرزی و براساس دستورالعمل ها و قوانین مشخص، امور صادرات و واردات کالا را از طریق این بازارچه ها انجام دهند.
وی تاکید کرد: از آنجایی که فعالیت تجاری در گمرکات تنها از طریق کارت بازرگانی و طی فرایند خاص صورت می گیرد، احداث بازارچه های مشترک مرزی فرصت های مناسبی را در جهت رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و بهره گیری مناسب از ظرفیت و امکانات کشورهای همسایه در اختیار ساکنان مناطق مرزی قرار می دهند.
به گزارش ایرنا، استان مرزی ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک، بیشترین و طولانی ترین مرز با عراق را در میان استان های مرزی کشورمان دارد و امکان راه اندازی سه بازارچه مرزی با استان های دیاله، واسط و میسان در عراق در این استان فراهم است.
بعد از سقوط صدام در عراق، افق جدیدی پیش روی مبادلات مرزی با این کشور در استان ایلام گشوده شد، و در 2 نقطه صفر مرزی مهران و دهلران (چم سری) شرایط ایجاد بازارچه مرزی ایجاد شد و بازارچه مرزی مهران از تیرماه سال 82 فعالیت خود را آغاز کرد.
اکنون روزانه نزدیک به یک هزار دستگاه کامیون حامل انواع کالا از جمله مصالح ساختمانی، میوه و تره بار، ساخته های پلاستیکی، مواد شیمیایی و لوازم خانگی به ارزش اقتصادی 2.5 میلیون دلار از بازارچه مرزی مهران به عراق صادر می شود.
دریافت کننده: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.