نورالله تیموری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قیمت پایین فروش آب در روستاها اظهار کرد: پایین بودن قیمت آب عامل اصلی تشدید کننده مصرف زیاد آب و بروز کم آبی است.
وی افزود: قیمت فروش آب روستایی استان ایلام در بخش خانگی به ازای هر مترمکعب 15 هزار ریال بوده اما قیمت تمام شده آن برای هر مترمکعب 2 هزار و 500 ریال است.
تیموری میزان مصرف آب شرب در سطح روستاهای این استان را به نسبت جمعیت بیش از 2 برابر حد مجاز اعلام کرد و یادآور شد: در حالیکه الگو و متوسط مصرف روزانه آب در روستاهای کشور بین 150 تا 200 لیتر در شبانه روز است اما در برخی نقاط روستایی این استان این میزان به 450 لیتر نیز می رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام با بیان اینکه بارها به برخی مشترکان پر مصرف نسبت به مصرف آب شرب در بخش کشاورزی اخطار داده شده است، گفت: در برخی روستاهای استان شاهد هستیم برای مصرف احشام نیز از آب شرب استفاده می کنند.
به گفته وی، در کنار هر روستا منابع آبی (چشمه و نهر) برای مصارف احشام وجود دارد که می توان با هدایت این منابع آبی، آب مورد نیاز دام های روستاییان را تامین کرد.
وی با بیان اینکه اگر مردم استان این الگو را رعایت کنند در میزان آب و آب بها مشکلی رخ نمی دهد افزود: روستاییان در آستانه فصل گرما باید مراقب مصرف آب باشند و صرفه‌‌ جویی در مصرف آب را به عنوان یک اصل رعایت کنند.
تیموری اضافه کرد: هزینه های بسیار زیادی برای تصفیه آب آشامیدنی صرف می شود حال آنکه اغلب افراد نسبت به مصرف صحیح و اصولی آن بی توجه هستند که این بی توجهی عواقب نامطلوبی را بدنبال دارد.
وی راه جلوگیری از کمبود آب را نیازمند مدیریت و مصرف صحیح اعلام کرد و گفت: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، چالش جدی در تامین آب روستاها بویژه در فصل تابستان که اوج مصرف است رخ می دهد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 56 روستای استان ایلام به صورت سیار آبرسانی می شوند که در پیک مصرف و فصل گرما این میزان تا 100 روستا نیز افزایش پیدا می کند.
تعداد کل مشترکان آب روستایی استان ایلام 45 هزار و 544 مشترک است که از این شمار، 885 را مشترکان عمومی و ادارات، یک هزار و 587 را مشترکان تجاری و صنعتی و 43 هزار و 99 مشترک مربوط به بخش مسکونی است.
منابع تامین آب روستایی در استان ایلام 166 منبع شامل 105 چشمه و 61 مورد چاه و قنات است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.