در این یادداشت آمده است: به نظر می رسد بایستی به نحوی رفتار نمود که مردم احساس نکنند حقشان ضایع شده است. اگر این ذهنیت ها در جامعه شکل بگیرد و به مرور تقویت شود، بازخورد تصمیم آنها قابل پیش بینی نمی باشد. بی تردید در شرایط حاضر بیش از هر زمان دیگری مهندسی تعامل و توافق بین مردم و مسئولین لازم و ضروری است.
…. زن با کف پا آشغال های پیاده رو پارک معلم را تمیز می کرد و با ناراحتی و اندکی عصبانیت از بی توجهی شهروندان به رعایت نظافت عمومی گله مند است. خانم بغل دستی با صدای کمی بلندتر گفت؛ “حقشان است”، وقتی پارکی با این فضا و امکانات اینچنین مورد استقبال مردم قرار گرفته، آیا فکر نکردن که بایستی یک دستشویی هم در گوشه ای ایجاد می کردند؟! به نظر شما انتظار دارید مردم چه رفتاری داشته باشند؟! خوب به سرشان می آید….،
…. آن طرف بلوار جزء حوزه شهری نیست و در نقشه جامع شهر ایلام به عنوان حاشیه محسوب می شود، آب و برق آنجا بدون کنتور و فاقد نظارت است. زن همسایه شیلنگ آب را رها کرده و بدون احساس مسئولیت، آب مسیر طولانی خیابان های خاکی و پر فراز و نشیب را طی می کند و به کانال بزرگی سرازیر می شود…
ببخشید خانم؛ برخی شهروندان ساکن محلات دیگر در این هوای گرم از بی آبی رنج می برند، اگر ممکن است شیر آب را ببندید. خوب نیست، آب هدر می رود.
….”حقشان است” وقتی ما را جزء آدم حساب نمی کنند، وقتی از همه خدمات عمومی شهروندی محروم هستیم، وقتی که از نماینده شورای شهر تا نماینده مجلس هر چهارسال یکبار فقط برای رای ما را جزء انسان ها حساب می کنند، آیا ما هم حقی نداریم؟!
…. با نوک سویچ خودروی گرانقیمتش، روی دیوار مطب خانم دکتر تصاویری حک می کند و مطالبی می نویسد، به نظر می رسد معانی نوشته هایش خوب نباشد، در جواب نگاه معنی دار بغل دستی اش، “حقشان است” وقتی 10 نفر 10 نفر وارد اتاق معاینه می شوند، وقتی یک نصف روز 200 نفر معاینه می کنند، وقتی حتی یک کولر آبی برای خنک کردن این همه آدم در سالن انتظار ندارند، باید هم….
… خیابان اصلی را به بهانه کنترل ترافیک و روان سازی عبور و مرور بلوار شهید مدرس مسدود کرده و اهالی یک محل را با مشکلاتی مواجه نموده اند. هنوز مردم محل قانع نشده اند که این اقدام تنها با هدف ایجاد رفاه برای شهروندان است! آنها می دانند و می فهمند و حتی اعلام می دارند که پای هدفی بالاتر از روان سازی ترافیک یعنی رفع مشکل پارکینگ یک اداره دولتی در میان است! ….

پرده دوم:
امروزه به برکت شکل گیری رسانه های اجتماعی و افزایش سرعت انتقال اطلاعات، قدرت مقایسه مردم نیز بالا رفته است. در شرایط موجود هر شهروند ایلامی به راحتی می تواند ظرفیت های اقتصادی، فرصت های شغلی، زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی، امکانات رفاهی و معیشتی خود را با استان های مشابه و با قابلیت های همسان مقایسه نماید و به آسانی قادر است ضعف ها و قوت ها را تحلیل کند. در این وضعیت کمبودها و نقص ها قابل سنجش بوده و سطح مطالبه گری جامعه به شدت در حال افزایش است.
بنابراین نوع مدیریت و نحوه برخورد مدیران و مسئولان با جامعه هدف وارد فاز جدیدی شده است. به نظر می رسد بایستی به نحوی رفتار نمود که مردم احساس نکنند حقشان ضایع شده است. اگر این ذهنیت ها در جامعه شکل بگیرد و به مرور تقویت شود، بازخورد تصمیم آنها قابل پیش بینی نمی باشد. بی تردید در شرایط حاضر بیش از هر زمان دیگری مهندسی تعامل و توافق بین مردم و مسئولین لازم و ضروری است.
از آنجایی که در آستانه تغییر و تحولات مدیریتی قرار داریم و موضوع جابجایی مدیران دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی پررنگ شده است؛ اگر تغییرات و انتخاب ها همانند روال دوره های قبل تنها براساس تفکرات سیاسی و یا سهم خواهی های قومی و قبیله باشد و افراد جدید درک درست و منطقی از وضعیت جامعه امروزی نداشته باشند؛ خطر فاصله بین مردم و مسئولان بیشتر می شود، به تبع احساس ضایع شدن حق و حقوق نزد افراد جامعه قوت می گیرد و تردیدی نیست در آینده مدیریت این نوع نگاه و نگرش بسیار سخت خواهد بود.
منبع: جامک
6119/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.